Sterk avslutning på året for handelen

– Julehandelen avsluttet sterkt og var en god avslutning på et allerede godt år for detaljhandelen. Skiftende smitteverntiltak gjennom året rammer enkelte deler av handelen hardt, men da er det gledelig at klær og sko hadde en god julehandel, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
SSBs varehandelsindeks for desember viser en vekst på 2,5 prosent for detaljhandelen, sammenlignet med desember 2020. Den sterke avslutningen på året henger sammen med at det på nytt ble innført smitteverntiltak i desember som gjorde at folk reiste og grensehandlet mindre og handlet flere varer enn tjenester.
– I perioder med strenge smitteverntiltak bruker vi mindre penger på tjenester, og en god del av dette tas ut i økt varehandel. Og varene ble handlet mer i norske butikker da grensehandelen stoppet opp i begynnelsen av desember. Dette førte til at julehandelen ble bedre enn ventet, sier Hammerstad.
Kraftig netthandelsvekst
Pandemien har også ført med seg en kjempeutvikling i netthandel, som fortsatte gjennom 2021. Handelen har gjennomført flere års omstilling på kort tid. Sammenlignet med samme måned i 2020 hadde netthandelen ifølge varehandelsindeksen en vekst på 11 prosent i desember 2021.
– De siste to årene innebærer et taktskifte i den digitale omstillingen, og stadig oftere ser vi at netthandel smelter sammen med fysisk handel. Alle er på nett og overgangen mellom mobiltelefonen og butikken blir stadig mer sømløs, sier Hammerstad.
Berg- og dalbane for dagligvare
2021 startet med stengte grenser og strenge restriksjoner, som viste hvor stor handelslekkasjen til Sverige er og bidro til svært gode tall for dagligvarebransjen i Norge. Etter hvert som tiltakene ble lettet tok grensehandelen seg kraftig opp, før det snudde igjen mot slutten av året. Omsetningen i dagligvare falt 2,5 prosent i forhold til desember i fjor.
– Kombinasjonen av grenserestriksjoner og færre kafe- og restaurantbesøk på grunn av smitteverntiltak førte til at dagligvarehandelen fikk en knallsterk desembermåned. Det kommer ikke som noen overraskelse, men er enda en bekreftelse på hvor viktig det er å få gjort noe med grensehandelsproblemet, sier Hammerstad.
Bransje |
Desember vekst fra samme måned året før |
Detaljhandel eksklusive biler og bensin |
2,5 |
Kosmetikk |
27,5 |
Bensinstasjoner |
20,8 |
Klær |
16,9 |
Tekstiler og utstyrsvarer |
14,9 |
Apotek |
13,8 |
Sport |
12,1 |
Netthandel i norske nettbutikker |
11,4 |
IKT-utstyr i spesialforretninger |
9,7 |
Byggevare |
8,0 |
Bredt vareutvalg |
3,0 |
Ur, gull- og sølvvarer |
0,6 |
Møbler |
0,0 |
Dagligvare |
-2,5 |
Drikkevarer |
-4,0 |
Bøker |
-8,8 |
Elektronikk |
-11,5 |
* Tall fra terminstatistikken viser at varehandelsindeksen har vist for lave tall for elektronikk og byggevarer i 2021.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom