Hvert øyeblikk teller – Følelser av aids presenterer 60 internasjonale kunstnere og mer enn 200 verk

Utstillingstittelen er hentet fra Rotimi Fani-Kayodes (1955–1989) serie med fargefoto og presenterer verk fra 1982 og frem til i dag. Flere nye produksjoner er inkludert i utstillingen. I tillegg til å sette søkelys på skeiv kultur, presenterer Hvert øyeblikk teller – Følelser av aids viktige kunstverk som er skapt i tider med intense sosiale og politiske kriser.
Utstillingen viser et omfattende spenn av «følelsesmessige kvaliteter» og presenterer en sammenblanding av estetisk forskning, politisk aktivisme, personlige erfaringer og teoretisk analyse. De utstilte verkene manifesterer hvordan kunstnere har respondert på aids-pandemien og blir presentert med temaer som inkluderer kjærlighet og død, håp og resignasjon i tillegg til intimitet og kropp. Utstillingen tar også for seg raseri og begjær, omsorg og bedring, spiritualitet og beskyttelse, sorg og hukommelse, sårbarhet og kraft, sex, politikk og aktivisme.
Hvert øyeblikk teller – Følelser av aids favner kunstnernes kraftige uttrykk for at det er noe som haster og at handling er viktig. Kunstverkene er skapt både som respons på aids-tragedien, men kanskje mer enn noe annet, som uttrykk for livets poesi og dets mange følelser. Mens vi håndterer en annen pandemi i dag, gir mange av temaene kunstverkene nye lag av mening.
- Vi ønsker å leve i et samfunn som ikke diskriminerer minoriteter gjennom sosiale normer. Utstillingen har tatt utgangspunkt i Henie Onstads historiske utstilling Tema: AIDS fra 1993. Den viser hvordan flere kunstnere har protestert og feiret livet som respons på hvordan aids-pandemien bidro til forsømmelse, stigma og skam, sier Ana Maria Bresciani, senior kurator ved Henie Onstad Kunstsenter.
Utstillingen er medkuratert av Tommaso Speretta. Han er invitert på grunn av sin mangeårige forskning med fokus på hvordan hiv og aids har vært presentert i kunsten.
- Utstillingens kunstverk skiller seg ut med tanke på hvordan de bidrar til å gi nye fortellinger om den tradisjonelle behandlingen av aids. Ved å vise flerstemte fortellinger om aids, kan de utfordre en konsensusorientert forståelse av pandemien. I stedet for å bekrefte de historiske fortellingene om aids, tar utstillingen mål av seg å flytte grensene for den kunstneriske fremstillingen av aids. Utstillingen viser hvordan kunstnerne på ulike måter har brukt det personlige og politiske, det teoretiske og praktiske, politikk og massemedia i tillegg til kultur og samfunn som utgangspunkt for deres intime erfaringer med pandemien og de verdikrisene den skapte, sier Tommaso Speretta, medkurator for utstillingen.
Med tanke på dette har de to kuratorene ønsket å gjenskape den overveldende følelsen mange har opplevd i møte med det massive materialet som ble skapt som reaksjon på aids-krisen.
I dag er informasjon og kunnskap om sykdommen mer utbredt, og den medisinske behandlingen har forbedret hverdagen til mange personer som lever med hiv og aids. Likevel finnes det fremdeles ingen kur. Håndteringen av dagens pandemi viser at det å behandle en sykdom er vel så viktig som å prioritere fokus og ressurser. For å understreke dette poenget, presenterer Henie Onstad Kunstsenter, i samarbeid med Clear Channel, et nytt verk fra kunstnerne Elmgreen & Dragset. Verkets tittel: Aids is Good, Business for Some (2011/2022) vil bli presentert på 736 digitale plattformer i hele Norge i perioden 7. – 21. februar.
Under åpningshelgen for utstillingen vil kunstneren Paul Maheke fremføre en adaptert versjon av Taboo Durag (2021), en solodans som reflekterer den ustabile grensen mellom sårbarhet og motstandskraft. Performancen vil finne sted 19. februar kl 15 på Henie Onstad Kunstsenter.
Som del av utstillingen vil også sanger, komponist og produsent Lyra Pramuk holde konsert 26. mars kl 15 på Høvikodden.
Året 2022 er relevant som bakteppe for utstillingen. Det markerer at det er 50 år siden sex mellom menn ble avkriminalisert, da straffelovens paragraf 213 ble opphevet. Dette har ført til at flere norske kunstinstitusjoner markerer Skeivt kulturår.
I Norge gjaldt loven kun seksuell omgang mellom menn. Likevel hadde opphevelsen av forbudet for 50 år siden større kulturelle, sosiale og politiske konsekvenser. Lovendringen kom i forkant av aids-pandemien på 1980-tallet. Og selv om opphevelsen av loven betød en anerkjennelse av en større andel av befolkningen, bidro pandemihåndteringen den gang til å stigmatisere «risiko-grupper» med oppfordringer til mer omfattende prevensjonsprogrammer på 1990-tallet.
Kunstnere i utstillingen:
Soufiane Ababri, Patrick Angus, David Armstrong, Gretchen Bender, Barton Lidice Beneš, Ross Bleckner, Tessa Boffin, Andrea Bowers, Nancy Brooks Brody, Nancy Burson (med Kunio Nagashima), Feliciano Centurión, Elmgreen & Dragset, Pepe Espaliú, Rotimi Fani-Kayode, Rafael França, Gang, General Idea, Nan Goldin, Felix Gonzalez-Torres, Gran Fury, Catherine Gund, Sunil Gupta, Barbara Hammer, Keith Haring, Richard Hawkins, Romuald Hazoumé, Hudinilson Jr., Peter Hujar, Lars Laumann, Matts Leiderstam, Zoe Leonard, Paul Maheke, Robert Mapplethorpe, Liliana Maresca, Bjarne Melgaard, Donald Moffett, Mark Morrisroe, Cookie Muller/ Vittorio Scarpati, Piotr Nathan, Bart Julius Peters, Jack Pierson, Karol Radziszewski, Hunter Reynolds, Marion Scemama, Fin Serck-Hanssen, Kerstin Schroedinger and Oliver Husain, Sim Simaro, Manuel Solano, Chrysanne Stathacos, Hugh Steers, Maître Syms, Tseng Kwong Chi, Zephania Tshuma, Edilson de Carvalho Viriato, David Wojnarowicz og Martin Wong.
Kuratorer:
Ana María Bresciani og Tommaso Speretta.
Utstillingen presenteres med en publikasjon på norsk med tekster av Petter Dotterud Anthun, Arne Backer Grønningsæter, Hans Erik Heier, Hiv Norge, Per Miljeteig, Ketil Slagstad og Carla Tsampiras.
En større katalog på engelsk redigert av Ana María Bresciani, Karen Monica Reini og Tommaso Speretta blir utgitt i mai 2022. Forord ved Tone Hansen. Design ved ANTI. Støttet av Fritt Ord.
En spilleliste på Spotify er kuratert til utstillingen.
Kort oppsummert:
- Pressevisning: 17. februar kl 10
- Utstillingsperiode: 18. februar- 22. mai 2022
- Henie Onstad Kunstsenter
- Åpningstider: tirsdag – søndag 11-17. Torsdag: 11- 21. Mandag stengt.
- Mer info på hok.no
Nøkkelord
Kontakter
Gunhild VarvinKommunikasjonssjef
Tel:402 17 573gv@hok.noMartine Hoff JensenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99520640mhj@hok.noBilder



















Lenker
Om Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsarealer på ca. 4000 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt Høvikodden kafé.
Følg pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Henie Onstad Kunstsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter
Małgorzata Mirga-Tas’ monumental textile work on view at Henie Onstad6.6.2025 12:59:16 CEST | Press release
The Polish-Romani artist, activist and educator Małgorzata Mirga-Tas (b. 1978) made art history when she became the first Roma ever to represent a country at the Venice Biennale. Her monumental textile work Re-Enchanting the World received widespread acclaim in the Polish Pavilion in 2022. Now, parts of this remarkable work, alongside other textile pieces, will be featured in the exhibition Małgorzata Mirga-Tas: An Alternative Story, opening at Henie Onstad on Saturday 28 June, 2025.
Małgorzata Mirga-Tas' monumentale tekstilverk vises i ny utstilling på Henie Onstad5.6.2025 09:40:17 CEST | Pressemelding
Polsk-romske Małgorzata Mirga-Tas (f. 1978) skrev kunsthistorie da hun i 2022 ble den første romen som representerte et land på Venezia-biennalen. Hennes Re-Enchanting the World gjorde stor suksess i den polske paviljongen. Nå får publikum oppleve deler av dette storslåtte tekstilverket, sammen med andre arbeider, i utstillingen Małgorzata Mirga-Tas: En annen historie, som åpner på Henie Onstad Kunstsenter lørdag 28. juni.
Celebration of Lap-See Lam, the 2025 recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award15.5.2025 16:52:16 CEST | Press release
STOCKHOLM, 15 May 2025: Lap-See Lam, the 2025 recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award, was celebrated in Stockholm yesterday, at a reception hosted together with the Norwegian Embassy on the occasion of Lam's exhibition at the Moderna Museet in Stockholm.
Lap-See Lam receives The Lise Wilhelmsen Art Award 20252.4.2025 10:00:00 CEST | Press release
Henie Onstad Kunstsenter in Oslo, Norway, is delighted to announce Lap-See Lam as the 2025 recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award, one of the most significant art awards in the world.
Lap-See Lam tildeles Lise Wilhelmsen Art Award 20252.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Den svenske kunstneren Lap-See Lam tildeles Lise Wilhelmsen Art Award 2025, en av verdens mest omfattende kunstpriser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom