Nye Veiers anbefaling kommunedelplan for ny E16 Kongsvinger-E6

-Dette er en viktig milepæl i prosjektet. Våren 2019 fikk Nye Veier overført ansvaret for strekningen og nå foreligger forslag til kommunedelplan. Det har vært et omfattende utredningsarbeid og vi har gjennomført en konsekvensutredning av 33 alternativer. Nå skal tre planalternativ med til sammen 10 varianter til offentlig ettersyn og på høring. Disse er utredet og sammenlignet med hverandre på måloppnåelse, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og miljøverdier. Nye Veier ønsker å berømme kommunene for samarbeidet så langt og at vi sammen har nådd denne milepælen, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for Planlegging og drift i Nye Veier.
Hvorfor ikke oppgradere og bruke dagens vei?
Det er fra flere hold stilt spørsmål om hvorfor man ikke kan oppgradere dagens E16. Styret i det interkommunale plansamarbeidet har tidligere vedtatt at det som kalles «null-plussalternativet» ikke skulle utredes som en del av konsekvensutredningen. I planbeskrivelsen som skal ut til offentlig ettersyn og høring er det likevel tatt inn noen vurderinger om bakgrunnen for at dette alternativet ikke er utredet.
Noen utfordringer med dagens vei mellom Kongsvinger og E6 er at den skal fungere både som lokalvei og internasjonal veiforbindelse. Fartsgrensene spenner fra 40 til 100 km/t som skaper framkommelighetsproblemer og trafikksikkerhetsutfordringer. Strekningen er ulykkesutsatt på grunn av mye trafikk og mange kryss og avkjørsler. Det er til dels store miljøulemper med støv og forurensning for de som bor langs eksisterende vei.
- Etter Nye Veier sin faglige vurdering løser ikke «null-plussalternativet» utfordringene i regionen. Oppgradering av dagens E16 vil føre til store arealinngrep og at mange boliger må innløses. «Null-plussalternativet» vil heller ikke løse miljøulempene med støy og luftforurensning for de som bor langs veien i dag. Vi ser at det blant annet tas til orde for mellomløsninger med to og trefelts vei. Trafikkberegninger tilsier at det skal bygges firefeltsvei. En oppgradering innebærer at det må bygges nye sideveier av hensyn til lokaltrafikken og forbikjøringsmuligheter for utrykningskjøretøy, sier Hobbesland.
Hobbesland legger til at veien langs Glomma i Sør-Odal må heves for å tilfredsstille kravene til å kunne håndtere 200-års flom.
Derfor anbefaler Nye Veier alternativ CN40
Ved planlegging av ny vei søker man å finne en bærekraftig løsning som bidrar til økt verdiskaping, forsterker og utvider bo- og arbeidsmarkedet, øker trafikksikkerheten og reduserer reisetiden. Ny E16 fra Kongsvinger til E6 skal være et mest mulig samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt som samtidig minimerer negative innvirkninger på natur og miljø.
- Nye Veier anbefaler at alternativet CN40 blir utgangspunkt for endelig kommunedelplan. Utredningen av de ikke-prissatte konsekvensene viser at alle de ti alternativene i varierende grad er i konflikt med ulike nasjonale mål om det gjelder beslag av dyrka mark, påvirkning på kultur- og miljøverdier, naturmangfold, friluftsliv eller andre ikke-prissatte verdier. En samlet vurdering av disse ikke-prissatte verdiene viser imidlertid at det er stor forskjell mellom de 10 alternativene og at CN40 kommer best ut. Nye Veier sin anbefaling er altså det prosjektet som samlet kommer best ut på samfunnsøkonomisk lønnsomhet og ikke-prissatte verdier, sier Hobbesland.
Nøkkelord
Kontakter
Finn Aasmund HobbeslandDirektør for Planlegging og DriftNye Veier
Tel:91319265finn-aasmund.hobbesland@nyeveier.noBilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom