Nordmenn julehandlet for nesten 130 milliarder kroner

– Julehandelen i 2020 slo alle rekorder, men det ser likevel ut til at vi handlet for enda litt mer denne gangen. Koronapandemien påvirker fortsatt økonomien og handlemønstrene våre på flere måter. Vi kjøper mer varer når vi tilbringer mye tid hjemme, mange har fortsatt god økonomi og oppsparte midler og trenden med økt netthandel fortsetter, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
De fleste handler i butikk
Virke anslår at julehandelen økte med 2-2,5 prosent mot 2020, som tilsvarer 128-129 milliarder kroner totalt. Det er 4-5 milliarder mer enn i 2020 og 6-7 milliarder mer enn Virkes prognose, som anslo en liten nedgang fra 2020. Ifølge transaksjonsdata fra DNB var netthandelsveksten for årets to siste måneder på om lag 10 prosent.
– Selv med ekstremvekst i 2020 fortsatte netthandelen å vokse sterkt og stod for en betydelig andel av den samlede julehandelsveksten, sier Hammerstad.
Snudde for dagligvare
Under den lange nedstengningen og med stengte grenser i 2020, var det butikkene innen «mat og drikke» og «hus og hjem» som gjorde det godt, mens kles-, sko- og veskebutikkene hadde tøffe tider. I 2021 fikk kles-, sko- og veskebutikkene et løft, men ser fortsatt ut til å ligge et stykke under normalåret 2019.
For dagligvare startet det med nedgang sammenlignet med 2020, men da smitteverntiltakene igjen førte til mindre grensehandel snudde bildet. Trafikkdata for grensepasseringer viser at grensepasseringene nærmet seg 2019-nivå i november 2021, men falt kraftig i løpet av desember. Det tyder på at færre handlet dagligvarer i Sverige i desember, og heller gjorde innkjøpene i Norge.
I tillegg har sannsynligvis skjenkestopp og det at flere tilbringer mye tid hjemme bidratt til vekst i dagligvareomsetningen fra november til desember. Veksten har bidratt til økt julehandel.
– 2020 bar preg av svært strenge smitteverntiltak og nesten hermetisk stengte grenser, mens det i 2021 har vært et mer delt bilde før jul. I tillegg ble tiltakene innført senere, og når de først ble innført er det ikke umulig at en del av forbruket vårt er blitt flyttet fra tjenester til varer. Samtidig viser dette nok en gang hvor viktig det er å få ned grensehandelen, sier Jarle Hammerstad.
De foreløpige resultatene bygger på kjøpesentertall fra Kvarud Analyse, analyser fra Virke og SSBs tall for november. Følg utviklingen i julehandelen 2021 på https://www.virke.no/pavirkningsarbeid/julehandel/.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom