NAF: - Ikke glem startbatteriet i vinter

For mange består hverdagsreisen i pandemien av en tur ned trappen eller inn døra til hjemmekontoret. Det er dårlig nytt for bilen din. Småkjøring og lange perioder uten bruk fører til at mange opplever at bilen ikke vil starte når man skal bruke den.
- Vi ser at mange trenger hjelp med å få startet bilen. Det blir ikke bedre av at vi nå har lave temperaturer i hele landet som ytterligere tærer på bilens startbatteri, sier Svendsen i NAF.
Ferske tall fra NAF veihjelp viser at startproblemer er den hyppigste årsaken til at norske bilister blir stående.
- Det er lett å forstå frustrasjonen når man kommer til en bil som ikke vil starte, men det er mye man selv kan gjøre for å unngå å havne i denne situasjonen. NAF anbefaler at man lader batteriet med jevne mellomrom slik at man alltid har et fulladet batteri, sier NAF-rådgiveren.
Billig forsikring
Det er det likevel få som gjør. I en fersk undersøkelse utført av Norstat for NAF sier bare 21 prosent av de spurte at de lader bilens batteri jevnlig gjennom vinteren.
- Følger man NAFs laderåd kan alle klare å koble til en batterilader. Det er en billig forsikring for å få start på bilen, samtidig som det forlenger levetiden på batteriet, sier Svendsen.
Småkjøring fører til at energien man brukte på å starte bilen ikke erstattes av bilens egne ladesystemer når man kjører. Det betyr at man tapper batteriet for strøm hver gang man bruker bilen på korte turer. Resultatet er startproblemer.
- Det krever mye energi å starte en bilmotor og du klarer ikke å lade batteriet nok på en kort tur. En god batterilader er ikke spesielt kostbar, men er en god garanti for å unngå startvansker, sier Svendsen.
Gjelder også nye biler
Han legger til at mange nye biler også har elektronikk som trekker strøm når de står stille.
- Å ha en ny bil er derfor ikke noen garanti mot startvansker, forklarer Svendsen.
Han sier at mange også opplever å ikke få start på elbilen fordi batteriet er flatt – og det til tross for at fremdriftsbatteriet er fulladet.
- Mange elbilister glemmer at også elbilen har et startbatteri. Det skal starte bilens elektronikk, samtidig som det styrer ulike systemer i bilen. Dersom dette batteriet er tomt vil ikke elbilen starte og man blir stående, sier Svendsen.
NAF råder elbileiere til å sjekke batteriet jevnlig for å unngå problemer, og å lade det dersom det er nødvendig.
Her er NAFs fem laderåd:
- Et friskt batteri skal ha en hvilespenning på 12,7 volt med motoren avslått. Lad batteriet dersom hvillespenningen er lavere.
- Har du et multimeter, eller et voltmeter, kan du enkelt kontrollere spenningen. Still apparatet på likestrøm (Vdc) og sett den røde pinnen til pluss og den sorte til minus.
- Koble til laderen dersom batteriet har en spenning på under 12,7 volt. Koble til pluss først (rød klemme på laderen), deretter minus (sort klemme på laderen). Til slutt kobler du laderen til en stikkontakt.
- Lad batteriet til det er fulladet. For å koble fra laderen gjør du motsatt av hva du gjorde når du koblet den til.
- Les instruksjonboken til bilen din og til laderen du skal bruke slik at du får stilt inn korrekte ladeprogram. Har du elbil skal du følge anvisningene for batterilading som står i instruksjonsboken
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:93447754janharry.svendsen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilskepsis: 7 av 10 fossilbilister redde for å gå tom for strøm19.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere av elbilnyhetene kan kjøre nesten 1000 kilometer med bare én kort ladepause. – Elbiler fungerer helt utmerket på langtur, men fortsatt er det mange som ikke eier en elbil som tviler på dette, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Viktige vei-millioner til fylkene17.6.2025 10:33:50 CEST | Pressemelding
Fylkene skal få 500 millioner kroner mer til samferdsel, ifølge avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringen, Senterpartiet og SV. – Dette er sårt tiltrengte penger til nedslitte veier og kollektivtransport i krise, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Ladetest: Familiebil med superlading16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Familie-SUV'en Zeekr 7X gjorde unna ladetesten til NAF og Motor på et kvarter. - Dette er rekordrask lading fra ti til åtti prosent strøm på batteriet til en familiebil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom