Coop gir deg nå 2 kroner for å ikke bruke plastpose

Siden Coop lanserte sine egne handlenett i 2018 har kundene fått utbetalt over 14 millioner kroner i gjenbruksbonus.
Skal motivere kundene
- Coops handlenett med gjenbruksbonus har vært en suksess. Nå øker vi gjenbruksbonusen til 2 kroner i en periode, samtidig som vi lanserer handlenettene i nytt, friskt design. Vi håper det bidrar til at enda flere av våre kunder og medeiere velger handlenett, i stedet for plastposer, sier bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.
Doblingen av bonusen er foreløpig tenkt å vare ut februar.
- For Coop er det viktig å bidra til mindre bruk av plast, men da må kundene ha gode alternativer og derfor øker vi bonusen ved bruk av våre handlenett for å motivere kundene til å velge handlenett fremfor pose, sier Løberg Eriksen.
Årlig genererer vi 540 000 tonn plastavfall i Norge, det vil si 101 kilo per nordmann. I snitt kjøper hver nordmann 12 nye plastposer i måneden. Summert betyr det at vi i Norge kjøper svimlende 782 millioner plastposer i året. Coop skal redusere plastforbruket og vi vil ha våre kunder og medeiere med på dette.
- Ved å velge handlenettet, bidrar man til mindre plastforbruk, sparer penger på plastposen og får noen kroner i løpet av året. Det må være en bra deal, fortsetter Løberg Eriksen
Millioner har blitt til miljøtiltak
Økningen skjer samtidig med at Handelens Miljøfond, hvor Coop er medlem, dobler kontingenten fra 50 øre til 1 krone. Fra hver plastbærepose solgt i Coop sine butikker går da 1 krone til tiltak som reduserer plastforsøpling, øker plastgjenvinning og reduserer bruk av plastposer i Norge. Endringen gjelder fra 1. januar 2022.
- Vi er veldig stolt av Handelens Miljøfond og Coop skal bidra til prosjektene som fondet finansierer, sier Løberg Eriksen.
Prosjektene strekker seg fra panteordninger for medisinsk utstyr og nye emballasjeløsninger for mat og drikke, til kollektiv opprydding langs hele den norske kystlinja, oppsamling av plastbåter og autonom plastsøppelsamling og mye mer. Fondet gir også midler til forskning på sirkulærøkonomi og utvikling av smarte fremtidige løsninger.
– På få år har vi satt i sving alt fra Norges største ryddeprogram til revolusjonerende teknologiprosjekter. Aldri før har handelen stått så samlet med felles øremerkede midler til å løse et av vår tids største miljøproblemer, sier Eirik Oland, fungerende daglig leder i Handelens Miljøfond.
Kontakter
Knut LutnæsSenior kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder


Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom