Elbilrekord i 2021 - hver sjette bil på veien er nå en elbil: NAF etterlyser bedre rettigheter for elbilkjøpere
![Den offisielle rekkevidden du får oppgitt er ikke en vinterrekkevidde. NAF sine tester viser at bilene mister fra fire til 29 prosent rekkevidde, selv på milde norske vintre. (Foto: NAF)](/data/images/00823/68d9f597-8bc0-44c8-819f-1cffdb77c653-w_720.jpg)
Nesten to av tre nye biler som ble kjøpt i 2021 var en elbil. I år skal det selges opp mot 150 000 elbiler.
- Det kommer stadig nye elbilister på veiene, og et er viktig at de forberedes på sin nye hverdag på best mulig måte. Bilbransjen kan gjøre det lettere for kjøperne å forstå seg på elbilens praktiske egenskaper ved å dele mer sammenlignbar informasjon, sier Braadland.
NAF har utformet seks krav som de mener må innføres for kjøp og salg av elbiler.
- Den offisielle rekkevidden du får oppgitt er ikke en vinterrekkevidde. NAF sine tester viser at bilene mister fra fire til 29 prosent rekkevidde, selv på milde norske vintre. Inntil en offisiell standard for elbilenes vintrekkevidde er på plass bør de som selger elbiler i Norge gi tydelig informasjon om den kortere rekkevidden som venter elbilkundene på vinterstid, sier han.
Oppgi ladekurven
Komplisert hurtiglading er en av grunnen som trekkes frem når folk oppgir hvorfor de ikke vil velge elbil neste gang de kjøper bil. NAF oppfordrer forhandlerne til å omtale ladehastighet enklere og mer helhetlig ved å samle seg om å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent av batteriet.
- Mange selgere opplyser om maksimal ladefart, men dette tallet sier egentlig svært lite. Mesteparten av ladingen går jo mye tregere enn maksfarten. Å sammenligne ladefart på ulike modeller er derfor svært vanskelig. I tillegg bør forhandleren alltid kunne legge fram en ladekurve, som er den grafen som viser hvor raskt batteriet lader etter hvert som det fylles, sier Braadland.
Ønsker lovfesting
NAF mener at myndighetene må bli med på laget for å lovfeste disse kravene, om ikke bransjen selv innfører dem.
- Mange som kjøper elbil er helt uten erfaring. De aner ikke hva de skal spørre om når de kjøper elbil for første gang. Å innføre noen tydelige krav til bransjen om felles og sammenliknbar informasjon om elbiler er utelukkende bra for forbrukerne. Vi mener det også vil tjene bransjen, som kan få mer fornøyde kunder med bedre informasjon om bilen de har kjøpt, sier han.
NAFs seks krav til elbilselgere:
- Oppgi minimum garantert rekkevidde på vinteren. Informer om resultater fra vintertester inntil en slik standard er på plass.
- Oppgi rekkevidde for kombinert kjøring
- Oppgi hvordan rekkevidden varierer med ulike dekk og utstyrsmodeller
- Oppgi netto batteristørrelse (brutto batteri minus sikkerhetsmarginer).
- Oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent
- Vis grafisk hvor raskt bilen etter hvert som batteriet fylles (ladekurven).
Fakta om nybilsalget i 2021:
64,5 prosent av alle nye biler som ble solgt i 2021 var helt elektriske. Det kom 113 751 nye elbiler på veiene, i tillegg til 10 472 bruktimporterte elbiler.
De siste fire årene har elbiler som andel av nybilsalget steget jevnt med rundt 10-12 prosentpoeng i året:
2017: 21 prosent
2018: 31 prosent
2019: 42 prosent
2020: 55 prosent
2021: 65 prosent
Det finnes nå omlag 460 000 elbiler på norske veier, av en samlet bilpark på snaut 2,9 millioner biler. Det betyr at 16 prosent av bilene - hver sjette bil – er en elbil.
2022 vil sannsynligvis være det siste året hvor alle elbiler er momsfrie. Regjeringen har lovet å innføre moms på elbiler, med et fribeløp på 600 000 kroner.
Kilde: OFV
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder
![Den offisielle rekkevidden du får oppgitt er ikke en vinterrekkevidde. NAF sine tester viser at bilene mister fra fire til 29 prosent rekkevidde, selv på milde norske vintre. (Foto: NAF)](/data/images/00823/68d9f597-8bc0-44c8-819f-1cffdb77c653-w_240.jpg)
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Spar penger og minsk stresset på årets bilferie25.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Å kjøre økonomisk har flere gevinster enn kun at du sparer drivstoff og penger. - Du kjører sikrere, stresser mindre og ikke minst kommer du mer uthvilt frem til målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: Så fort blir det glovarmt inne i bilen23.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fortere enn du aner når bilen står parkert i sommervarmen. – Vi har testet hvor fort det blir farlig varmt inne i bilen. I løpet av en liten halvtime ble det 44 grader. Derfor må du aldri forlate barn eller kjæledyr i en parkert bil, selv ikke en kort stund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Så enkelt forhindrer du biltrøbbel i sommer18.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flatt batteri, punktering og motorstopp er topp tre grunner til at nordmenn trenger veihjelp i ferien. - Sommeren er alltid en travel tid hvor mange trenger veihjelp. Noen enkle tips kan spare deg for en uventet stopp, sier Handagard.
Kilometerfellen som kan bli rådyr16.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bilferien kan by på overraskelser i ettertid om du glemmer å sjekke kjørelengden på bilen. Sjekk at du er innenfor avtalt kjørelengde, både på bilforsikringen og dersom du leier bil. Kjører du lengre enn avtalt, kan det gå ut over både garanti og erstatning om uhellet er ute.
NAF: Ikke la førerassistenter bil en sovepute i sommertrafikken11.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Økt komfort og sikkerhet er hovedoppgaven til førerassistenter. Nå advarer NAF mot at systemene skal bli en sovepute og oppfordrer feriebilister til å konsentrere seg om det å kjøre bil. 1.juli kom nye EU-krav om førerstøtte i bil.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom