Rambøll

Mønsterprosjekt åpnet halvt år før tiden

Del
22. desember åpnet strekningen E39 Mandal Øst – Mandal by, og bilister og folk langs strekningen får en førjulsgave i form av en sårt tiltrengt sikrere vei. Rambøll og Sweco har vært samarbeidende rådgivere for prosjektet som ferdigstilles hele seks måneder foran skjema.
E39 med Flegemyra viltovergang. Foto: Hæhre
E39 med Flegemyra viltovergang. Foto: Hæhre

Dette har vært Nye Veiers første prosjekt hvor både reguleringsplan, prosjektering og bygging leveres av en og samme gruppe, ledet av totalentreprenøren. Hæhre, med Rambøll og Sweco som samarbeidende rådgivere, vant prosjektet i 2018 og har regulert, prosjektert og bygget prosjektet som nå før jul får trafikk på veien. Prosjektet består av sju kilometer firefelts-motorvei med fartsgrense 110 km/t, og seks kilometer tofelts-vei med fartsgrense 90 km/t. 

– Dette har vært et krevende prosjekt med mange personer involvert, med omfattende koordinering og mange interesser og en stram fremdrift, forteller prosjektleder Tor Ivar Christiansen.
I prosjektet har rundt 150 personer fra Rambøll og Sweco vært involvert, i tillegg til et antall personer hos Nye Veier, Hæhre, hos kommune, andre etater og kontrollkonsulenter.

Godt samarbeid og fornøyd oppdragsgiver
Divisjonsleder Bjørn Inge Rundtom kan fortelle om et samarbeid mellom to rådgivere som har fungert meget godt og som overfor kunde har fremstått som én gruppe. Det at totalentreprenør Hæhre også er fornøyd med samarbeidet vises blant annet ved at de scoret prosjektet 10 av 10 på gjennomført tilfredshetsundersøkelse.
– Det er ingen tvil om at det er alle medarbeidere i prosjektet som skal ha hoveddelen av æren for resultatet. De har lagt ned en imponerende innsats til det beste for sluttresultatet og fortjener en stor takk. Hæhres vurdering av samarbeidet er naturligvis sterkt påvirket av at vi har klart å hjelpe Hæhre til å holde seg innenfor sin kontrakt med Nye Veier og at fremdriften har blitt holdt, sier Bjørn Inge Rundtom.

Betydelige effekter – både på kostnader og for klima
Et av prosjektets sentrale gevinster gjennom optimalisering av veglinje har vært å redusere antall bruer og brulengder, i tillegg til uttak av fylling og transport av masser tilsvarende 1 million kubikk.

I tillegg til en betydelig kostnadsreduksjon har dette redusert klimagassutslipp med 18 prosent fra konstruksjoner og masser, samt 30 prosent fra beslag av myrareal.

–De siste årene har myrareal nettopp hatt høy oppmerksomhet ved større vegprosjekter. Da er det både viktig og fint at vi kan bidra i slike prosjekter på både en skånsom og miljøvennlig måte, sier Bjørn Inge Rundtom.

Statssekretær Mette Gundersen fikk æren av å klippe snoren, og åpne veistrekningen.

–For oss er det uansett fint å konstatere at vi har klart å levere som forventet, sier Tor Ivar Christiansen om strekningen som nå både gjør reiseveien kortere og ikke minst sikrere for de som ferdes der.
–Prosjektet har stor nytte rent trafikksikkerhetsmessig. Hele E39 fra Kristiansand til Rogaland har lenge hatt dårlig standard, og det har vært et sårt tiltrengt behov for ny Europavei og tilførselsvei, og det har vi fått hjelpe til med. Med det er vi er med på å løse en stor samfunnsutfordring for de som bor der, samtidig som veien bidrar til regional utvikling, avslutter Bjørn Inge Rundtom.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

E39 med Flegemyra viltovergang. Foto: Hæhre
E39 med Flegemyra viltovergang. Foto: Hæhre
Last ned bilde

Om Rambøll

Rambøll
Rambøll
Harbitzalléen 5
0275 OSLO

22 51 80 00http://www.ramboll.no

Rambøll

Rambøll er et globalt ingeniør-, arkitektur- og konsulentselskap med over 18 000 eksperter i mer enn 35 land. I Norge er vi rundt 1 550 ansatte som hver dag skaper bærekraftige løsninger og positiv forandring for kunder og samfunn.

Vårt globale nettverk gir norske kunder direkte tilgang til internasjonal ekspertise, samtidig som vi tilpasser løsninger til lokale behov, forhold og samfunnskrav.

Vi dekker hele verdikjeden innen Bygg, Transport, Vann, Miljø og Helse, Energi, Management Consulting og Arkitektur & Landskap (under Henning Larsen-merkevaren).

Grunnlagt i Danmark i 1945 og heleid av stiftelsen Rambøll Fonden, var Rambøll den første norske virksomheten – og den første rådgivende ingeniørvirksomheten i verden – som ble sertifisert etter FNs bærekraftsmål. Vi er også medlem av Skift – Næringslivets klimaledere.

Følg pressemeldinger fra Rambøll

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rambøll

IT i praksis 2025: Over halvparten av offentlige virksomheter bruker nå kunstig intelligens – men omstillingen uteblir23.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding

Offentlig sektor har tatt et digitalt sprang: Kunstig intelligens (KI) er nå i daglig bruk. Over halvparten av norske offentlige virksomheter bruker nå KI i arbeidshverdagen. De opplever at KI frigjør tid, gir raskere oppgaveløsning og øker kvaliteten. Men bare én av fire klarer å gjøre effektivitetsgevinsten om til reelle kostnadsbesparelser, viser årets IT i praksis-undersøkelse.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye