Kuttet CO2-utslippene fra asfalt med 40 prosent

Vegprosjektet i Jevnaker var det første hvor Statens vegvesen stilte krav om klimabudsjett og klimaregnskap. Kontrakten med Skanska ble underskrevet før jul 2019.
Samtidig som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tirsdag åpnet vegen, et halvt år før tiden, la Skanska fram et foreløpig klimaregnskap. Det viser svært gode resultater sammenlignet med kravene som ble stilt i kontrakten. Dermed må Vegvesenet betale ut klimabonus til Skanska.
- Resultatene fra Jevnaker viser at det er mulig med store klimagasskutt i vegprosjekter. Nå skal vi ta med erfaringene fra Jevnaker i det videre klimaarbeidet til Statens vegvesen, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Utslipp fra vegtrafikk og vegbygging er en av de store driverne av klimagassutslipp. Samtidig er Statens vegvesen Norges største landbaserte byggherre. Reduserte klimagassutslipp er et av toppmålene til Vegvesenet.
- Det er svært viktig at vi jobber målrettet slik at entreprenørene velger anleggsmetoder som kutter utslipp av CO2, sier Dahl Hovland.
Stål, betong og asfalt
Da kontrakten på Jevnaker ble lyst ut i mars 2019, stilte Vegvesenet krav om at entreprenøren skulle velge maskiner, utstyr, materialer og løsninger som gir lavere klimagassutslipp. I tillegg ble det stilt spesifikke krav om bonus og trekk for betong og asfalt.
Produksjon av asfalt og betong fører til store utslipp av CO2. Skanska har brukt 94.000 tonn asfalt og 47.000 tonn betong med lavere CO2 utslipp i produksjonen. Det har kuttet utslippene av CO2 med 2.825 tonn sammenlignet med kravene i kontrakten
Kortere bru
Et viktig grep for å redusere utslippene fra betong, var å redusere lengden på Svenådalen bru med 75 meter til 375 meter. Dette ble gjort med å bygge opp en større steinfylling med sprengstein fra prosjektet.
- Den mest klimavennlige betongen er den som ikke brukes, sier Andreas Olaus Harstad.
Han har ansvar for bærekraft og miljø i Skanska Anlegg, og har jobbet tett på den daglige ledelsen av vegprosjektet i Jevnaker.
Skanska har i tillegg til betong og asfalt gjort klimavennlige valg for stål. Entreprenøren har brukt 2.500 tonn armeringsstål. Halvparten er norsk stål som er produsert med fornybar energi og et lavere klimafotavtrykk.
Dieselkutt
Skanska har også redusert bruk av diesel i prosjektet. Det har de gjort ved å bruke dumpere i stedet for lastebiler, dele opp vegprosjektet i fire parseller, og planlegge mest mulig intern transport.
Ved å separere miljøfiendtlig alunskifer fra friskt berg, kuttet Skanska også transport av 3.000 lastebillass med blandingsmasser til spesialdeponi utenfor Holmestrand.
God holdbarhet
Delprosjektleder Pål Steinar Karlsen i Statens vegvesen, for E16 Eggemoen-Olum, mener det er viktig å velge materialer med god varighet. De kan være dyrere i innkjøp, men er rimeligere over tid, samtidig som det gir mindre CO2 utslipp. Kvaliteten på lavkarbonbetong og lavtemperatur asfalt er minst like god som de tradisjonelle materialene.
- Det er lite klimavennlig å velge billige materialer som gjør at vi må asfaltere oftere, eller bytte rekkverk tidligere enn nødvendig på grunn av dårlig holdbarhet, sier Karlsen.
Binder CO2
Karlsen legger også vekt på at entreprenøren har dyrket og forbedret 60 mål dyrka mark til erstatning for dyrka mark som er lagt under asfalt.
- Vi planla vegen slik at vi har redusert arealbruken til vegen på strekningen. Grønt gress og annen vegetasjon binder mye CO2, sier Karlsen.
Åpner halvt år før tiden
De gode klimaresultatene ble lagt fram på et digitalt klimaseminar på Facebook i forbindelse med vegåpningen.
Vegen åpnet et halvt år tidligere enn planlagt. Det er flere årsaker til dette:
- Godt arbeid før kontrakten ble lyst ut.
- God planlegging av byggearbeidet
- Effektiv gjennomføring av anleggsarbeidet.
- Godt samarbeid mellom Vegvesenet og Skanska hele vegen
- Tidlig vår 2021 og to og milde høster i 2020 og 2021.
Kontakter
Pål-Steinar KarlsenSenioringeniørStatens vegvegvesen Utbygging
Tel:974 38 422paal-steinar.karlsen@vegvesen.noPer KollstadKommunikasjonsrådgiverStatens vegvegvesen Utbygging
Tel:979 58 370per.kollstad@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strindheimtunnelen: Trenger mer tid20.6.2025 14:51:45 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen trenger mer tid enn forutsatt på arbeidene i Strindheimtunnelen.
Bilferie er populært – 2 millioner nordmenn velger veien20.6.2025 14:30:17 CEST | Pressemelding
Hver tredje nordmann planlegger bilferie i Norge i år, og over to tredjedeler av de som valgte bilferie i fjor, planlegger å gjøre det igjen i sommer. Bilferie er stadig populært, viser en undersøkelse om nordmenns sommerferieplaner utført for Statens vegvesen.
Sjå video: Tok ned steinblokk i samband med skredsikring på rv. 1320.6.2025 13:20:43 CEST | Pressemelding
Slik såg det ut då Vegvesenet tok ned ei steinblokk i samband med skredsikringa på rv. 13 Ylvisåker natt til måndag denne veka.
Øvde på totalforsvar20.6.2025 11:12:52 CEST | Pressemelding
Forsvaret og Statens vegvesen har hatt felles øving.
Nappstraumtunnelen blir snart nattestengt19.6.2025 14:22:12 CEST | Pressemelding
Mandag 18.august 2025 starter arbeidet med å oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Fra da av vil tunnelen bli stengt hver natt fra kl. 23.00 til kl. 06.00.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom