Signerte kontrakt for utbyggingen av E6 Kvithammar-Åsen

Med denne kontrakten har Hæhre entreprenør fått oppdraget med å bygge ny E6 fra Kvithammar i Stjørdal kommune til Åsen i Levanger kommune. Den ca. 19 km lange strekningen får fire felt og 110 km/t. Det vil bli gjennomgående midtdeler og adskilte tunnelløp, noe som vil gi en mer trafikksikker stamveg.
– Dagens vei er ulykkesbelastet og preget av høy sårbarhet. Ny vei på denne strekningen vil derfor ha stor betydning for samfunnet. Trafikksikkerheten øker og det blir bedre fremkommelighet, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Reisetiden reduseres med ca. ni minutter. I tillegg blir det slutt på dagens utfordring med manglende omkjøringskjøringsmulighet ved større hendelser.
– Det vil bety mye for transportnæringen ettersom strekningen er en del av Norges hovedveinett, sier Aanesland.
Viderefører godt samarbeid
Nye Veier og Hæhre er ikke ukjente for hverandre i dette prosjektet. De to selskapene har jobbet sammen om E6 Kvithammar – Åsen siden mai 2019, i den såkalte samhandlingsfasen.
– I denne fasen har vi i fellesskap jobbet for å realisere prosjektets mål. Hæhre kjenner dermed prosjektet godt, og forstår hvilke muligheter og utfordringer vi står overfor. Dette er nyttig når vi nå går inn i prosjektets utbyggingsfase, sier Aanesland.
Også Hæhre ser frem til å fortsette samarbeidet.
– Først og fremst vil jeg si at vi er stolte av å kunne bidra til å realisere et så viktig samferdselsprosjekt som vil gi positive effekter med tanke på økt trafikksikkerhet og fremkommelighet. Det store arbeidet som ligger foran oss, samsvarer godt med vår kjernekompetanse og erfaring som anleggsentreprenør. Nå ser vi frem til å ta fatt på dette spennende og utfordrende prosjektet, og vi er svært opptatt av å videreføre det gode og konstruktive samarbeidet vi har hatt med byggherren gjennom hele samhandlingsfasen, uttaler daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør.
Hæhre har med seg Aas-Jakobsen/ViaNova-nettverket som rådgivere i prosjektet.
Muligheter for underleverandører
Hæhre er totalentreprenør på prosjektet, og de vil trenge tjenester fra ulike typer underleverandører.
– Her er det med andre ord mange muligheter for andre virksomheter som ønsker å bidra i et av Trøndelags største samferdselsprosjekt, sier Roen.
Det vil i den forbindelse bli arrangert en leverandørkonferanse i prosjektet på nyåret. Anleggsstart blir i løpet av første kvartal 2022. Planen er å åpne veien for trafikk medio 2027.
E6 Kvithammar – Åsen:
- Ca. 19 km
- Firefelts motorvei med hastighet 110 km/t
- Fem tunneler, alle med doble tunnelløp: Forbordsfjelltunnelen (6,1 km), Høghåmmårtunnelen (1,4 km), Ramshåmmårtunnelen (1,8 km), Grubbåstunnelen (0,3 km) og Åsentunnelen (2 km)
- 20 portalkonstruksjoner
- Lengste konstruksjon: Vollselvbrua (368 m)
- Reguleringsplanen for parsell i Stjørdal kommune ble vedtatt 25.03.21
- Reguleringsplanen for parsell i Levanger kommune ble vedtatt 22.09.21
- Planlagt byggestart: I løpet av Q1 2022
- Planlagt veiåpning: 2027
Om kontrakten:
- Totalentreprisekontrakt med integrert samhandlingfase
- Kontraktsum: ca. 5,6 milliarder kroner eks. mva.
- Videreføring av samarbeid. Nye Veier og Hæhre signerte kontrakt om samhandlingsfasen i mai 2019.
Nøkkelord
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktørNye Veier
Tel:+47 951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noLars BjørgårdProsjektsjef
Tel:91339511lars.bjorgaard@nyeveier.noBilder


Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom