Black Friday er over toppen, men Black Week står fortsatt sterkt

− Tallene bekrefter trenden vi har sett, nemlig at Black Friday er over toppen, men at Black Week er blitt viktigere og er startskuddet for julehandelen. Nå som smittesituasjonen er i ferd med å utvikle seg i negativ retning, er det bra at forbrukerne sprer julehandelen utover og unngår trengsel på Black Friday, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
Dette bildet underbygges av tall fra Virkes medlemsundersøkelse fra november, som viser at færre virksomheter ville avholde Black Week og Black Friday i år. De to siste årene har 74 prosent av kjedetilknyttede butikker avholdt Black Friday/Black Week. I år falt andelen til 64 prosent. Også de frittstående butikkene rapporterte om en nedgang i planene om å avholde Black Week, ned fra 37 prosent to siste år til 28 prosent i år.
Ikke for alle
De viktigste årsakene til at virksomhetene som ikke ville avholde Black Friday og Black Week sto over var hensyn til virksomhetens økonomi og klima- og miljøhensyn.
− Handelsstanden rommer mange forskjellige aktører med forskjellige utgangspunkt og behov, og det er ikke sånn at Black Week passer for alle, sier Hammerstad.
Klær og sko opp, mat og drikke ned
Den største omsetningsøkningen var det kles-, sko- og veskebutikkene som opplevde, med 17,9 prosent. I butikkene innen hus og hjem og mat og drikke gikk omsetningen i år ned med henholdsvis 7,6 og 10,1 prosent.
− Dette er gledelig for klær og sko, som etter en vanskelig pandemitid nesten er tilbake på 2019-nivå. Videre nedgang for mat og drikke sammenlignet med i fjor er et uttrykk for at grensehandelen raskt har tatt seg opp til gamle nivåer igjen, sier Hammerstad.
Pass på hvem du handler fra
En negativ utvikling i smittesituasjonen og nye smitteverntiltak vil påvirke julehandelen, men med erfaring fra i fjor er både virksomheter og forbrukere godt forberedt på å gjennomføre dette på en trygg og god måte.
− Folk klarte å gjøre unna julehandelen med smittevern i fjor, og vi tror folk klarer det også i år. Samtidig kan den siste tids utvikling gi enda et lite løft for netthandelen, som fortsatt vil ha sterk vekst fremover, sier Jarle Hammerstad, og fortsetter:
− Da er det viktig at forbrukerne forsikrer seg om at sidene de handler fra faktisk er ekte og at de handler produkter som overholder norske og europeiske produktkrav. To av tre varer handlet på digitale markedsplasser utenfor Europa overholder ikke slike krav, og kan i verste fall være miljø- og helseskadelige og brannfarlige.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultater fra 200 kjøpesenter. Følg utviklingen i julehandelen 2021 på https://www.virke.no/pavirkningsarbeid/julehandel/.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Forventer tidenes sommerhandel24.6.2025 09:07:35 CEST | Pressemelding
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom