Verdenskjente motemagasinet ELLE dropper pels

ELLE sine nye retningslinjer sier at de ikke vil tillate redaksjonelt innhold som fremmer pels i bladet, på sine nettsider eller i sosiale medier. Dette inkluderer bl.a. pels på pressebilder og fra moteshow. Bladet vil samtidig ikke tillate bilder av pels i annonser, verken i bladet eller på nett.
Administrerende direktør i ELLE International, Constance Benqué, uttalte dette i forbindelse med lanseringen: – Å være engasjert i samfunnet har alltid vært en av grunnpilarene i ELLEs merkevare. Verden har endret seg, og å stoppe bruken av pels er i tråd med historiens gang. Vi håper at med dette løftet kan ELLE åpne opp for at andre medier slutter å promotere pels over hele verden, og fremme en pelsfri fremtid.
Anima deler dette synet og forventer nå at avgjørelsen vil skape en dominoeffekt i norsk og internasjonal motepresse.
– Det er en helt banebrytende beslutning som ELLE har tatt. Dette sender et veldig tydelig signal til hele bransjen. Jeg er helt sikker på at dette vil skape en kjedereaksjon, og norske motemagasiner vil gå samme vei, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Avgjørelsen ble kunngjort på arrangement Business of Fashions 2021 VOICES i London, og kommer etter en dialog mellom eierne av merkevaren Elle, Lagardère Group, og dyrevernorganisasjoner. Retningslinjene er allerede faset inn hos 13 av 43 land, og for resten vil beslutningen tre i kraft senest fra 1. januar 2023.
ELLEs avgjørelse påvirker følgende:
- 45 utgaver over hele verden
- 21 millioner månedlige lesere
- 6,6 millioner solgte magasiner per måned
- 175 millioner i totalt reach
- 46 hjemmesider, 100 millioner unike besøkende, 400 millioner sider vist og flere apps til mobiler og tablets
- Et nettsted dedikert til det internasjonale nettverket: elleinternational.com
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergKampanjelederAnima
Tel:466 72 688niklas@stoppdyremishandling.noBilder

Om Anima - Stopp dyremishandling

Postboks 1073 Sentrum
0104 Oslo
92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no
Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 10 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.
Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
Medlemsdemokratiet erklæres “dødt" under satirisk protest ved Sentrumsløpet24.4.2024 15:19:39 CEST | Presseinvitasjon
Mens tusenvis av løpere setter av gårde i Sentrumsløpet, vil dyrevelferdsorganisasjonen Anima avholde en satirisk pressekonferanse et steinkast unna. En demonstrant, utkledd som Coops administrerende direktør Philipp Engedal, vil dramatisk erklære medlemsdemokratiet for "dødt", som en del av en større protest mot Coops bruk av turbokylling.
– Coop selger turbokylling mot medlemmenes ønske22.4.2024 06:11:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima mener Coop-ledelsen må lytte til medlemmene og fjerne turbokylling fra butikkhyllene akkurat som Rema 1000 har gjort siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom