Økende opplevelse av digital risiko under koronaperioden
Det er en av konklusjonene i rapporten «Nordmenn og digital sikkerhetskultur 2021» som i dag ble lagt frem på NorSIS-konferansen.
Ifølge rapporten, som har blitt lagt frem hvert år siden 2016, har andelen nordmenn som opplever at pandemien økte den digitale risikoen for dem fortsatt å stige – fra 24 prosent i fjorårets rapport – til 33 prosent i år.
– Denne rapporten viser at pandemien, hvor mange med ett ble henvist til hjemmekontor og nettsvindelsforsøkene økte, har gjort at flere nordmenn føler seg mer utsatt i det digitale rom enn de gjorde tidligere. Samtidig er det tegn til at dette også har gjort at flere enn tidligere er bevisste på hvordan de unngår de vanligste digitale truslene, sier administrerende direktør i NorSIS, Lars-Henrik Gundersen.
Ifølge Nasjonal sikkerhetsmyndighet har det skjedd en tredobling i det de betegner som alvorlige hendelser i Norge fra 2019 til 2020. Denne utviklingen har ifølge dem fortsatt også i år.
Flere sjekker nettsider og e-poster før de åpner dem
Rapporten viser nemlig at det nå er noen flere nordmenn enn i fjor som oppgir at de alltid eller som regel sjekker en nettside (58 %) eller vedlegg og lenker de mottar i e-post før de tar dem i bruk (økt fra 71 % i 2020 til 76 % i år.)
– Flere bredt omtalte saker de siste året, blant annet det lammende løsepengevirusangrepet som skjedde på Østre Toten i januar, og angrepet mot Stortinget, kan ha bidratt til å øke bevisstheten rundt informasjonssikkerhet generelt, sier Gundersen.
– Vi skal aldri la krisebevissthet gå til spille, sier filosofen Henrik Syse, som skal holde et foredrag på NorSIS-konferansen. – Det er nettopp det vi synes å se mer av nå i koronaens og den økte digitaliseringens kjølvann: en reell bevissthet om at vi står overfor sikkerhetstrusler. Samtidig er vi mennesker høyst villige til å leve med en viss risiko. Å finne den rette risikobalansen er en stor utfordring.
Nærmere 1 av 4 har fått opplæring – flere får stort utbytte av dette
Selv om andelen nordmenn som oppgir at de har mottatt organisert opplæring i digital sikkerhet i løpet av de to siste årene er relativt uendret (24 %), oppgir en langt høyere andel, 65 prosent av de som har mottatt dette, at de har fått et ganske stort eller veldig stort utbytte av denne opplæringen. I fjor var den tilsvarende andelen 55 prosent.
– Det er positivt at opplæringen tydeligvis treffer bedre og bedre. Samtidig er det verdt å merke seg at det store flertallet av nordmenn ikke har fått dette tilbudet. Det er en arbeidsgivers plikt å sørge for at de ansatte har tilstrekkelig med digital kompetanse for å håndtere en stadig mer digital arbeidshverdag. Det er dessuten en god investering i virksomhetens egen IT-sikkerhet, sier Gundersen.
Et mindretall opplever de ikke mestrer sentrale sikkerhetstiltak
65 prosent av den norske befolkningen mener at de i ganske stor eller svært stor grad klarer å håndtere sin digitale sikkerhet totalt sett i private sammenhenger. Samtidig svarer 7 prosent at de i svært liten eller ganske liten grad klarer dette.
Rapporten beskriver også en gruppe på rundt 10 prosent av befolkningen som opplever at de i liten grad mestrer noen av de mest sentrale sikkerhetstiltakene, som å skru på totrinnsverifisering eller sjekke at det er trygt å åpne et vedlegg i en e-post.
– Det er viktig at også denne gruppen blir ivaretatt og får den nødvendige kunnskapen som skal til for å være trygg i det digitale rommet, sier NorSIS administrerende direktør, Lars-Henrik Gundersen.
Årets sikkerhetskulturundersøkelse viser også at nordmenns passordvaner i stor grad er uendret sammenlignet med fjoråret. Etter at bruken av totrinnsbekreftelse, som er et av de viktigste enkelttiltakene man kan bruke, steg kraftig i fjor, har denne veksten flatet ut. 49 prosent av de spurte oppgir nå at de benytter totrinnsbekreftelse der det er mulig. Det er ingen signifikant forskjell fra i fjor.
Kontakter
Lars-Henrik GundersenAdministrerende direktør, NorSIS
Tel:+47 410 20 300lars-henrik@norsis.noKaroline TømteLeder for partnerskap og myndighetskontakt, NorSIS
Tel:+47 924 83 897karoline@norsis.noBilder
Om NorSIS
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) arbeider for at alle skal ha en trygg digital hverdag, med særlig fokus på allmennheten og små og mellomstore bedrifter. NorSIS er underlagt Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
Følg pressemeldinger fra NorSIS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorSIS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorSIS
Økt bekymring for digital sikkerhet24.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn er stadig mer opptatt av å beskytte sine digitale verdier. Likevel bruker 23 prosent stort sett samme passord, og ti prosent har lånt bort BankID til andre. Det kommer frem i en årlig undersøkelse om digital sikkerhetskultur i Norge.
NorSIS inn i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)2.11.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) vil fra årsskiftet bli en del av Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM). Overdragelsen representerer en viktig milepæl i NorSIS sin innsats for å bidra til en sikker digital hverdag for befolkningen og små- og mellomstore bedrifter i Norge.
1,2 millioner nordmenn har blitt svindlet på nett2.10.2023 08:02:07 CEST | Pressemelding
De fleste mener de er i stand til å sikre seg mot digitale trusler. Likevel oppgir over en fjerdedel av oss at vi har blitt svindlet for penger på internett. Andelen er størst blant unge under 30 år.
Ferske tall: Flere eldre rammes av ID-tyveri7.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Antall nordmenn som oppgir at de har vært rammet av ID-tyveri over en toårsperiode ligger stabilt på rundt 150.000, og har frem til i år vært uavhengig av alder. I årets undersøkelse ser vi imidlertid en økning blant de eldre i befolkningen. Nå jobbes det med tiltak som kan beskytte sårbare grupper mot svindlerne.
31. mars - den store sikkerhetskopidagen!31.3.2023 07:40:00 CEST | Pressemelding
Har du tenkt på konsekvensene om du uten forvarsel mister din telefon eller innholdet på den? Selve telefonen kan enkelt erstattes ved å skaffe deg en ny, om du ser bort fra kostnaden den utgjør. Men hva med innholdet? Vil du enkelt få tilbake alt som er viktig for deg?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom