Arctic Bioscience AS

Nå bygges Vestlandets eneste legemiddelfabrikk

20 millioner pasienter med psoriasis øyner håp når spaden i dag settes i jorden for Arctic Bioscience sin nye fabrikk i Ørsta. I fremtiden kan også langt flere pasientgrupper få hjelp fra legemidler selskapet utvikler.
SPADEN I JORDA: Gründer Hogne Hallaråker satte i dag spaden i jorden for Arctic Bioscience sin nye fabrikk i Ørsta. CEO Ole Arne Eiksund t.v. FOTO: HÅKON BORKHUS

– Å lage gull av havets sølv, det er en stor oppgave. Men nå starter det for alvor, sier gründer Hogne Hallaråker.

Ti år etter at han stiftet Arctic Bioscience settes i dag spaden i jorden for byggingen av selskapets egne fabrikklokaler i sjøkanten ved Hovdebygda i Ørsta. Nærheten til råstoffet Arctic Bioscience bruker i sin produksjon kunne ikke vært større. Umoden silderogn fra sild som fiskes utenfor Runde skal foredles lokalt til legemiddel som kan hjelpe titalls millioner pasienter med psoriasis.

I første omgang fokuserer man på de 20 millioner amerikanere og europeere med mild til moderat psoriasis, en gruppe som i dag mangler et godt behandlingstilbud. Den innledende pilotstudien på Hudavdelingen ved Haukeland universitetssykehus i 2018 viste svært oppmuntrende og statistisk signifikante resultater. Til neste år starter den kliniske IIb-studien for legemiddelkandidaten som heter HRO350.

Styrker lønnsomheten

Når fabrikken i Ørsta står ferdig i andre halvår 2023 vil det styrke selskapets marginer og lønnsomhet betydelig, opplyser adm. direktør Ole Arne Eiksund i Arctic Bioscience.

– Vi er glade for å starte byggingen av legemiddelfabrikken i Ørsta som planlagt. Fabrikken vil være avgjørende for fremtidig produksjon både av legemidler og kosttilskuddet Romega basert på silderognolje. Vi er snart klare til å starte klinisk fase 2-studie i Europa med vår legemiddelkandidat HRO350 mot psoriasis, sier Eiksund.

Administrerende direktør Karita Bekkemellem i Legemiddelindustrien er blant dem som har store forventninger til den unike og patenterte teknologien som er utviklet i Ørsta.

– Arctic Bioscience er et prakteksempel på muligheter vi har innenfor norsk helsenæring. Kortreiste råvarer fra havet utenfor den nye fabrikken utvikles til et medisinsk produkt som mulig kan hjelpe millioner av psoriasis-pasienter over hele verden.

– Skulle de lykkes med utviklingen av en ny psoriasis-medisin, vil den første legemiddelfabrikken på Vestlandet bli helt unik i norsk sammenheng og representere alle fordelene ved helsenæring: et produkt som forbedrer livet til pasienter — og som har blitt forsket frem i Norge — vil nå også produseres her i landet. Dermed skapes kompetansearbeidsplasser og økte eksportinntekter. Hele verdikjeden forblir i Norge, sier Bekkemellem.

Flere muligheter i fremtiden

Gründer Hogne Hallaråker påpeker at selskapets silderognekstrakt har et langt større potensial enn å hjelpe verdens psoriasispasienter. Denne uken kom meldingen om at Arctic Bioscience har fått godkjent et patent i USA for en metode for å utvikle medisin mot diabetes 2.

– Jeg har stor tro på at vårt silderognekstrakt kan utvikles til legemidler mot en rekke autoimmune sykdommer, som diabetes 2. Vår studie på hjernehelse hos ekstremt premature barn sammen med Smerud Medical Research er også ekstremt spennende, sier gründeren.

I mai i år inngikk Arctic Bioscience et forskningssamarbeid med Smerud Medical Research for å utvikle en ny legemiddelkandidat som kan bidra til normal hjerneutvikling hos ekstremt premature barn. Hvert år fødes globalt over 100.000 barn før uke 28 i svangerskapet, og disse har en betydelig risiko for funksjonsnedsettelse som følge av at hjernen ikke er fullt utviklet ved fødselen.

Arctic Bioscience vil, basert på egen patentert teknologi, utvikle en ny flytende legemiddelformulering med høyt innhold av fosfolipid-DHA som kan gis med sonde til disse barna.

– Hvis vi kan bidra til at ekstremt premature barn får normal hjerneutvikling, vil det ha enorm betydning for disse barna og deres foreldre over hele verden. Vår langsiktige strategi er å utvikle legemidler for flere bruksområder basert på vår patenterte teknologiplattform, sier adm. direktør Ole Arne Eiksund.

Gikk på børs og hentet kapital

Arctic Bioscience ble børsnotert i februar 2021 og hentet da inn 300 millioner kroner i en betydelig overtegnet emisjon. Midlene skal investeres i legemiddelutviklingen og i markedsføring av kosttilskuddet Romega. I Kina markedsføres Romega til gravide for å sikre normal hjerneutvikling hos fosteret, og for å vedlikeholde normal hjernefunksjon hos eldre.

Fabrikken i Ørsta til 200 millioner kroner er hovedsakelig finansiert med banklån (65 %) og delvis offentlige tilskudd.

Med ny fabrikk muliggjør vi ikke bare storskala produksjon av høy kvalitet, men sikrer oss at hele verdikjeden forblir i Norge i fremtiden. Det gir oss ikke bare en trygghet, men betyr samtidig kompetansearbeidsplasser og skatteinntekter for Ørsta, og etter hvert eksportinntekter for landet, avslutter Eiksund.

Bilder

FOTO: HÅKON BORKHUS
FOTO: HÅKON BORKHUS

Om Arctic Bioscience AS

Arctic Bioscience AS
Industrivegen 42
6155 Ørsta

Arctic Bioscience er et norsk bioteknologiselskap som utvikler legemidler og produserer kosttilskudd basert på de unike egenskapene til silderognolje. Selskapet ble stiftet basert på unik kunnskap om bioaktive silderognforbindelser.

Selskapet har hovedsete i Hovdebygda i Ørsta. Her har gründer Hogne Hallaråker og dyktige kollegaer utviklet og patentbeskyttet prosessen som foredler silderogn til legemiddel. Kliniske studier med legemiddelkandidaten HRO350 starter neste år og vil legge grunnlaget for et legemiddel utviklet av en naturlig råvare som inneholder stoffer med biologisk aktivitet.

Arctic Bioscience selger også kosttilskuddet Romega over hele verden, et produkt som inneholder lipider som bidrar til normal funksjon av hjerne, hjerte og syn. Selskapet ser et betydelig ekspansjonspotensial i alle kanaler og regioner.

Følg pressemeldinger fra Arctic Bioscience AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Bioscience AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Bioscience AS