Brusflasker blir fellesmåltider for unge

Coca-Cola sin kampanje gjør det lett å støtte arbeidet til Røde Kors med noen få tastetrykk: Man skanner rett og slett QR-koden på Coca-Cola flasken, og kommer inn på en kampanjeside der man registrerer koden under flaskekorken. For hver 10. kode som registreres gir Coca-Cola et måltid til Røde Kors, nærmere bestemt til deres aktivitetshus for ungdom.
– Julen, og det at folk deler gode opplevelser og øyeblikk sammen, har alltid vært viktig for Coca-Cola. Magien som oppstår gjennom samhold når mennesker møtes er tema for vår nye julefilm, og vi er glade for at samarbeidet med Røde Kors også gir oss mulighet til å følge opp i praksis. Vi vil derfor med årets julekampanje legge til rette for at unge over hele landet får muligheten til å hygge seg sammen over et godt måltid – samtidig som folk blir gjort oppmerksomme på det verdifulle tilbudet Røde Kors sine aktivitetshus er for mange unge, sier Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge, og fortsetter:
– Flaskene våre er en viktig kommunikasjonskanal. Ved å ta dem i bruk som del av kampanjemekanikken, håper vi at enda flere blir kjent med det gode arbeidet Røde Kors gjør gjennom Fellesverket, sier Ingdahl.
– Vi er glade for at Coca-Cola retter fokus mot at mange unge har behov for ekstra møteplasser, og at det er viktig for dem å kunne møtes over et godt måltid i førjulstiden. Vi har samarbeidet med Coca-Cola i Norge i 20 år, og internasjonalt i over 100 år, og at de nå bruker flaskene sine til å gjøre flere nordmenn oppmerksomme på arbeidet vårt gjennom Fellesverket er noe vi setter stor pris på, sier Ingeborg Elingsen de Brucq, rådgiver i Røde kors, Humanitære programmer og beredskap i Røde Kors.
Fellesverket – et tilbud til ungdom
Fellesverket har i dag 16 hus i 13 byer over hele Norge, og flere er på trappene. Tilbudet er et resultat av at Røde Kors registrerte økende forskjeller, og ville etablere et lavterskel, gratis aktivitetstilbud for alle unge; tilgjengelig også for de fra familier med mindre økonomiske midler. På aktivitetshusene får de unge mulighet til å treffes for bare å være sosiale, og de kan blant annet få leksehjelp, arbeidstrening eller gatemekling (teknikker for å løse konflikter på en konstruktiv måte).
I løpet av kampanjen vil Coca-Cola støtte Fellesverket med måltider til en verdi av én million kroner. Dette tilsvarer 3 000 måltider som unge kan samle seg rundt på de ulike aktivitetshusene. De velger selv om de bruker midlene til å bestille måltider fra andre eller om de bruker dem på selv å lage en god middag sammen på aktivitetshuset.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Også Coca-Colas nye julefilm setter fokus på samhold, og hverdagsmagien som oppstår i møtet mellom mennesker
Nøkkelord
Kontakter
Inger Marie F. IngdahlKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Norge
Merkevarer, produkter og kampanjer
Bilder
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge

Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nå er disse tilbake – med navnet ditt i stedet for den kjente logoen14.4.2025 08:48:02 CEST | Pressemelding
Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Coca-Cola etterlyser norske ideer18.3.2025 09:46:47 CET | Pressemelding
Coca-Cola Europacific Partners søker samarbeid med selskaper og forskningsmiljøer som bidrar til økt bærekraft for både Coca-Cola selv, og bransjen for øvrig. Nå ser de også etter norske partnere.
Ny kampanje: Coca-Cola lyser opp det norske vintermørket17.2.2025 09:52:17 CET | Pressemelding
Coca-Cola hyller nordmenns holdning til det norske vintermørket i sin nye kampanje. «Der andre ser mørke, ser nordmenn muligheter», sier selskapet selv. Kampanjen fokuserer på fellesskap, og innebærer blant annet en musikalsk vinteropplevelse, utendørs lystunnel og selvlysende Coca-Cola-bokser.
Juletraileren skal Norge rundt – her stopper den14.11.2024 09:54:20 CET | Pressemelding
Det har blitt en populær førjulstradisjon at den ikoniske juletraileren besøker tettsteder og byer landet rundt. Om ikke lenge starter årets rundtur, her finner du stoppestedene.
Emma Steinbakken skal holde sin første julekonsert – på hemmelig sted11.11.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Emma Steinbakken forteller nå om et eksklusivt samarbeid med det verdenskjente musikkonseptet Coke Studio her i Norge. Resultatet blir hennes første julekonsert noensinne. Sted er foreløpig hemmelig
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom