Utdanningsdirektoratet

Bruken av teknologi i skolen har økt på kort tid

Del
– Gjennom pandemien har skolen og lærerne strukket seg langt for å gi god opplæring til den enkelte elev gjennom bruk av teknologi og tilrettelegging av infrastruktur. Ambisjonene fremover er å bygge videre på den digitale kompetansen i et lærende fellesskap gjennom å videreutvikle gode digitale løsninger, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.

De siste årene har bruken av teknologi i norske klasserom økt betraktelig, og med ulik praksis.

Nye analyser fra Utdanningsdirektoratet viser blant annet at: 

  • 3 av 4 skoleledere opplever at den digitale infrastrukturen har god nok kvalitet til å gjennomføre et bredt spekter av digital undervisning.  
  • I etterkant av koronapandemien er forutsetningene for å gjennomføre digital undervisning, enten på skolen eller når elevene er hjemme, relativt gode. 
  • Stadig flere elever har tilgang på en digital enhet de har fått av skolen.  
  • Det er store forskjeller i lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse og skolenes tilnærming til pedagogisk bruk av IKT. 
  • Kompetansenivået til både lærere og elever har økt på kort tid. 
  • Over halvparten av skoleeierne oppgir at de prioriterer å styrke lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse. 
  • Elever og lærere har god tilgang på digitale enheter. 
  • Digitale læringsressurser blir i noen grad prioritert foran tradisjonelle bøker. 
  • Både pandemien og det nye læreplanverket har forsterket arbeidet med pedagogisk bruk av IKT i skolen. 

IKT får tydeligere rolle i skolen gjennom læreplanene 

Samfunnet endrer seg med ny teknologi, ny kunnskap og nye utfordringer. Dette stiller krav også til fremtidens skole.  

– Vi har fornyet læreplanene. Teknologi, programmering og algoritmisk tenkning har kommet inn i læreplanene, og digitale ferdigheter er tydeligere uttrykt som kompetansemål, sier Nilssen. 

De nye læreplanene legger opp til en opplæring som er praktisk, variert og relevant, med varierte og endrede vurderingsformer. 

–  Aktive elever som har reell innflytelse, medvirkning og medansvar i læringsfellesskapet er en grunnpilar i de nye læreplanene. Elevene skal utvikle evne til medbestemmelse og bli lyttet til. Teknologien er både et verktøy for å realisere ambisjonene i fagfornyelsen og et kompetanseområde som skal utvikles, forklarer Nilssen. 

Les mer i Utdanningsspeilet, en årlig oppsummering av statistikk og forskning om barnehage og grunnopplæring i Norge. Årets utgave ser nærmere på digitaliseringen av skolen og konsekvenser av koronapandemien.

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Utdanningsdirektoratet

Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet
Postboks 9359 Grønland
0135 Oslo

23 30 12 00http://www.udir.no

Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye