Nytt Fretex-konsept
Fretexbutikkene i Universitetsgata og på Grünerløkka i Oslo, på Møllenberg i Trondheim og nettbutikken er først ute med det nye konseptet.
Ulike ønsker
Målet med Fretex Arkivet er å gjøre det enkelt, attraktivt og inspirerende å velge brukt for enda flere.
- De siste årene har vi sett at våre kunder har ulike meninger om hva som er attraktivt og inspirerende. Med Fretex Arkivet, tilbyr vi et konsept som en del av våre kunder har etterspurt. Det er mange som setter pris på de tradisjonelle Fretexbutikkene og de vil vi også beholde, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.
Noen Fretexkunder synes det er gøy å lete, andre ikke. Noen vet hva de ønsker å kjøpe når de kommer til en Fretexbutikk, mens andre synes det er spennende å ikke vite hva de finner, og de vil gjerne bli overrasket. Noen ønsker at det å handle gjenbruk skal ligne mer på det å handle nytt, mens andre foretrekker at gjenbrukshandelen skiller seg ut. De yngre kundene har også andre ønsker enn de eldre.
Hvorfor Fretex Arkivet?
Designere og merker omtaler ofte tidligere kolleksjoner som arkivet sitt. Sortimentet i Fretex Arkivet består derfor av utvalgte produkter fra ulike designere og merker sine tidligere kolleksjoner. Til Arkivet velges det ut ikoniske varer fra flere tiår, klær med gode materialer, ettertraktede merkevarer som har høy gjenbruksverdi, hverdagstøy og tilbehør til dame og herre, samt utvalgte interiørartikler.
Fretex håndplukker derfor sortimentet til arkiv-butikkene ut fra spesielle kriterier. Fretex vet aldri hva giverne donerer, så jobben med å sortere, velge ut og klargjøre til butikk krever betydelige ressurser. Varene som skal velges ut til Fretex Arkivet vil representere et smalere sortiment enn en finner i de andre Fretexbutikkene, men med mer dybde. Det vil gjøre handleopplevelsen mer forutsigbar.
Fretex Arkivet er for dem som ønsker å lete mindre, som er på utkikk etter trendklær og merkevarer til gode priser, og som setter pris på at gjenbrukshandelen ligner mer på annen handleopplevelse.
Arkivet-butikkene har en egen visuell profil og butikkinnredning, fargevalg mm som skiller seg fra de andre Fretexbutikkene.
Dette er Fretexkundene enige om
Selv om noen ønsker er ulike, er Fretexkundene opptatt av å handle til gode priser, å handle miljøvennlig, finne bruktskatter og støtte Frelsesarmeens sosiale arbeid. Det vil de fortsatt kunne gjøre i Fretex Arkivet og de andre Fretexbutikkene.
I en tid hvor mange kjøper og selger brukt direkte på nettet, forteller Fretexkundene at de stoler på Fretex sine vurderinger i sorteringsprosessen og at de liker å kunne prøve klærne før de handler. I begge konseptene beholder Fretex de romslige prøverommene. Å besøke Fretex skal fortsatt oppleves som en reise i tid og geografi.
Fretex har 10 dagers åpent kjøp, noe kundene setter stor pris på. I og med at det kun er en av hver vare i butikkene, er det på den måten mulig å sikre seg en vare uten at en er helt sikker på kjøpet. Også dette er likt for de to Fretexkonseptene.
50 år siden første Fretexbutikk åpnet i Bergen
Fretex ble etablert i 1905 i Kristiania for å gi jobb og husrom til mennesker som levde på gata. I starten samlet de bostedsløse inn papir til gjenvinning. For dette fikk de lønn og husly. Tilbudet het da Elevator.
Navnet Fretex ble tatt i bruk i forbindelse med den første Fretexbutikken som så dagens lys i Bergen tidlig på syttitallet. Butikken ble først kalt «Tekstilen», men for å tydeliggjøre koblingen til Frelsesarmeen ble navnet Fretex valgt. Inspirasjonen kom fra Frelsesarmeens tekstiler, selv om Fretex ikke er en forkortelse.
Den første Fretexbutikken holdt til i leide lokalene etter en nedlagt fiskeforretning. Bemanningen besto av to butikkdamer, to med lengre fengselsopphold bak seg og en som slet med rusproblemer. Hensikten var å hjelpe folk tilbake til arbeidslivet. Gulvet i butikken holdt på å svikte på åpningsdagen fordi saltet de hadde brukt i fiskebutikken nesten hadde etset bort gulvplatene. Mye har forandret seg på 50 år!
Å bidra til at mennesker får nye muligheter i arbeidslivet og jobbe med gjenbruk er fortsatt like aktuelt, selv om det har vært en stor utvikling i metodene og uttrykkene. Arbeidsinkluderingen skjer nå primært hos eksterne arbeidsgivere. Aldri før har så mange lykkes med å få arbeid via Fretex Jobb, som de siste årene.
Over tre millioner leverandører
Mens noen kleskjeder jobber for å få færre leverandører er Fretex opptatt av å ha flest mulig!
Gavene som gis til Fretex er viktige for å kunne drive Frelsesarmeens sosiale arbeid for mennesker som har det vanskelig og de er viktige for miljøarbeidet. Fretex er som en nasjonal dugnad hvor nesten alle bidrar med noe.
-Vi ønsker å være et godt gjenbruksalternativ for alle givere og kunder. Jo mer Fretex mottar, jo bedre for miljøet og for Frelsesarmeens sosiale arbeid. Vi er veldig takknemlig for alle gavene, sier Hareide.
Fakta:
Fretex Arkivet bygger på tilbakemeldinger fra kunder og andre. 1000 mennesker fra hele landet har sagt hvordan de ønsker at Fretex skal være. Dette er noen av tilbakemeldingene.
- Bruktbutikker må bli mer oversiktlige og enklere å finne frem i.
- Sortimentsdybden må opp, samtidig som bredden i sortimentet må ned.
- Butikkonseptene må være tydeligere, med klarere stil, identitet og sortiment.
- Folk som handler brukte varer, er ofte mer opptatt av klær og merker enn andre
- Fretexkunder er opptatt av bærekraft i sitt forbruk
Disse har bistått i utviklingen av Fretex Arkiv
- Innom Agency utarbeidet den visuelle profilen i Fretex Arkivet-butikkene
- This is har utarbeidet de grafiske uttrykkene
Generelle Fretex-fakta
- 3500 innsamlingsbokser
- Fretexposen kan hentes i alle landets Post i butikk (koster 50 kroner å sende)
- 21 millioner kroner gikk til Frelsesarmeens sosiale arbeid i 2020
- 900 000 plagg ble solgt i Fretexbutikkene i 2020
- Snittpris i Fretexbutikkene er 91 kroner
- Startpris i Fretexbutikkene er 39 kroner
- 1260 jobbsøkere fikk arbeid via Fretex i 2020
Årsrapport 2020: https://www.fretex.no/common/pdfviewer/pdfviewer.aspx?publicid=jmk3WqKbFjMiS004Fbx1Qg&layout=horizontal
Faktaark: https://www.fretex.no/om-fretex/fakta/fakta-om-fretex
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Hva skjer med det du gir til Fretex?
Nøkkelord
Kontakter
Hilde KjønstadAnsvarlig for sortering og sortiment til Fretexbutikkene, Fretex Miljø AS
Tel:98871256hilde.kjonstad@fretex.noKristin HareideKjedesjef Fretexbutikkene, Fretex Miljø AS
Tel:413 03 878kristin.hareide@fretex.noBilder
Lenker
Om Fretex
Fretex er Norges største arbeidsinkluderingsbedrift og bruktkjede.
Fretex er en del av Frelsesarmeen og ble etablert som et industrihjem i Kristiania i 1905 under navnet Elevator. Siden da har Fretex jobbet for å gi mennesker og ting nye muligheter.
Formålet til Fretex er å bidra til at mennesker får og beholde arbeid, og til et bedre miljø, gjennom blant annet gjenbruk.
Kjerneverdiene i Fretex er kjærlighet, åpenhet, lønnsomhet og engasjement.
Følg pressemeldinger fra Fretex
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fretex på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fretex
Kraftig fall i klesinnsamling - Nå kommer Fretex hjem til deg18.10.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Siden 2018 har mengden klær i boksene til Fretex gått ned med hele 36 prosent. Bruktkjeden vil nå hente klærne nærmere folks klesskap.
Ny Fretexbutikk på Strømmen2.9.2024 16:10:23 CEST | Pressemelding
Blant 195 butikker og spisesteder i Strømmen Storsenter, tilbys nå også gjenbruksvarer fra Fretex.
Slik får du festivalstilen28.6.2024 09:29:37 CEST | Pressemelding
Festivalmote er en snedig fenomen, mye fordi det er en arena for å uttrykke personlig stil og å dra på litt ekstra. Det fine er at alt er lov! Det er ingenting som er «feil» å ha på seg. Men, er du en av dem som syntes det er gøy å planlegge antrekket litt ekstra, har vi noen tips til deg.
En kunstutstilling om minner, steder og identitet.16.4.2024 13:16:39 CEST | Aktuelt
Utstillingen «Mitt sted» er en gruppeutstilling som presenterer kunstnere fra Galleri VOX Fellesatelier.
Sesongens solbrillekupp er brukte briller5.4.2024 13:16:23 CEST | Pressemelding
Krogh Optikk har donert vintage brilleskatter som er pusset opp og gjort om til solbriller, samt solbriller fra noen av landets mest inspirerende navn innen mote, musikk og underholdning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom