NAF vil ha bompenge-garanti fra ny regjering

Nær en av tre med lave inntekter oppgir at de vil få utfordringer dersom bompengeregningen øker med opptil 500 kroner i måneden. Det viser en ny undersøkelse utført av Kantar for medlemsorganisasjonen NAF. Samtidig går det mot nye bompenge-rekorder.
Lav smerteterskel for bompenger
- Bompenger er usosialt og slår hardest ut for de som har lave inntekter. Andelen som oppgir at de vil streve med en økning i bompengene stiger jo lavere inntekt folk har, sier Ryste.
NAFs Trafikantbarometer 2021 viser at husholdninger med opp til 400 000 kroner i inntekt er sårbare dersom bompengene øker. Men også andre inntektsgrupper vil rammes.
Ventet bomregning i 2021: 13,7 milliarder
I år er det ventet at bilistene må ut med 13,7 milliarder i bompenger, ifølge anslag fra Samferdselsdepartementet. Det er en økning fra 11,4 milliarder som er beregnet at bilistene vil ha betalt inn i 2020. I byene ventes det at bompengeinntektene vil gå ned, fordi andelen elbiler øker. Elbilistene får i dag rabatt i bompengestasjonene.
- Her må det jobbes på to fronter. Vi ser nå at bompengeinntektene i de store byene synker samtidig som det blir flere elbiler på veiene. Da må staten garantere for denne differansen, slik at betalingene ikke skyves over på andre bilister. Samtidig må en ny regjering legge frem en plan for å få ned de totale bompengene. Det kan ikke fortsette å vokse inn i himmelen, sier Ryste.
Bompengeselskapenes samlede gjeld er nå på 63 milliarder kroner, som er penger som skal tas inn fra bilistene i årene som kommer. Dersom anslagene for 2020 stemmer når bompengene rapporteres i statsbudsjettet som legges frem i oktober, vil bilistene ha betalt inn 11,4 milliarder. Estimatet for 2021 er rekordhøye 13,7 milliarder.
- Bompenger er en avgift hvor man betaler like mye uavhengig av hva man tjener. Dette gjør at bompenger er mest krevende for de med de laveste inntektene. Man har ikke et lavere transportbehov fordi man tjener lite, sier hun.
Om undersøkelsen
NAFs Trafikantbarometer 2021 publiseres senere i år, og er en landsrepresentativ undersøkelse utført av Kantar på vegne av NAF i perioden januar-februar 2021. Mer enn 4000 personer har svart på spørsmålene i det som er den mest fullstendige undersøkelsen av nordmenns hverdagsreiser og holdninger til transport, miljø og klima. Dette er femte utgave av Trafikantbarometeret.
Hvor mye kan bompengeutgiftene øke med per måned før det blir en utfordring for din husholdnings økonomi? Totalt og etter seksdelt inntektsgruppe. N = 4087
Inntekt - 6 delt |
|||||||
Total |
Lavest |
Lav |
Middels 1 |
Middels 2 |
Høy |
Høyest |
|
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
|
0 - 499 kr |
24 |
31 |
29 |
29 |
20 |
19 |
16 |
500 - 999 kr |
14 |
12 |
14 |
14 |
15 |
15 |
12 |
1000 - 1499 kr |
10 |
7 |
6 |
11 |
15 |
10 |
11 |
1500 - 1999 kr |
5 |
7 |
3 |
3 |
6 |
8 |
6 |
2000 - 2499 kr |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
3 |
2 |
2500 kr eller mer |
7 |
4 |
4 |
5 |
9 |
10 |
16 |
Vet ikke |
38 |
36 |
41 |
37 |
33 |
34 |
36 |
Inntektsfordelingen tar utgangspunkt i estimerte verdier for samlet brutto husholdningsinntekt før skatter og fradrag. Deretter er disse korrigert for antall medlemmer i husholdningen. Gruppen med de nest laveste inntektene har etter denne metoden inntekter mellom 300 – 399 999 kroner.
Bompengeselskapenes lånegjeld: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=85684
Estimerte bompenger 2021: https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/dokumentserien/2020-2021/dok15-202021-2215-vedlegg.pdf
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Dette bør du sjekke før du kjøper brukt elbil27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
På bruktmarkedet er det nå et godt utvalg av tre år gamle biler som har gjort det bra i NAF og Motors store elbiltest. – Før du kjøper brukt elbil bør du sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF MC: - Nå er vi tilbake på veien!21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Milde temperaturer og bare veier betyr at tohjulingen igjen kommer ut på veiene - Husk å se etter oss. Vi er lette å overse, lyder oppfordringen fra NAF MC.
Så mye brukte Akershus på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Akershus fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1664 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Østfold på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Østfold fylke brukte 573 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1823 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Møre og Romsdal på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5529 kroner, noe som er litt mer enn året før, og tredje mest i landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom