Kan se hvordan fisken har det akkurat nå
De små prikkene i bildet over viser fiskene som svømmer rundt ved Hellstranda i Stjørdal kommune akkurat nå, i skrivende stund. Dette er svært nyttig informasjon for forskere ved NTNU Vitenskapsmuseet. De har fått i oppdrag av Nye Veier å overvåke fiskens adferd for å se om den blir påvirket av utfyllingen i sjøen ved Helltunnelen.
– Tidligere ville vi ha gjort undersøkelser før og etter utfyllingen, men da kan det være for sent å gjøre noe dersom fisken faktisk blir negativt påvirket, sier Jan Grimsrud Davidsen, førsteamanuensis ved NTNU.
Med dette nye programmet kan man se hvordan den enkelte fisk har det i sanntid. Noe som gjør det mulig å sette inn tiltak umiddelbart dersom det er nødvendig.
– Det har aldri blitt gjort på denne måten før, sier Davidsen.
Det var NTNU som foreslo å utvikle et slikt program, og trondheimsfirmaet Thelma Biotel har laget det.
– Vi synes det er flott at Nye Veier sa ja til dette. Det har jo en kostnadsside, men dette gir oss mye nyttig data, sier Davidsen.
Dybde, fart og temperatur
Davidsen, med kolleger og studenter, har merket sjøørret og laks med et elektronisk merke og de har satt ut fire lyttestasjoner med liveforbindelse til internett. Det gjør at de nå kan se hvor dypt og raskt den enkelte fisk svømmer, og fiskens temperatur. Denne informasjonen sier noe om hvordan fisken har det.
– I juni vil fisken vanligvis svømme rolig på null til to meters dybde fordi det er på denne dybden det er best for fisken. Hvis vi ser at fisken går ned på syv meter og svømmer raskt, er ikke dette normal adferd, forklarer Davidsen.
Han legger til at det ikke er sikkert at det er anleggsarbeidet som er årsaken til at fisken plutselig oppfører seg «unormalt».
– Det kan være flere grunner til det. Fisken kan ha blitt skremt av noe annet. Derfor så starter vi dette prosjektet med å samle inn bakgrunnsdata for et helt år. Da kan vi bedre se hva som er normalt for fisken i dette området og dermed være best mulig forberedt til å overvåke fisken når selve utfyllingen i sjøen starter, sier Davidsen.
Viktig matfat
Ett av Nye Veiers prosjektmål i utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Værnes, er å minimere belastningen på ytre miljø. Det er av den grunn at NTNU overvåker fisken ved Hellstranda. Dette området er en såkalt elveos. Mange fisker kommer til elveosene fordi det er mye mat til dem der. Hvis fisken blir for stresset når de er i spisefasen, kan det påvirke hvordan den vokser og hvor mye rogn den lager.
– Det gjør ikke noe om fisken blir stresset i noen sekunder. Men hvis det går over flere timer, dager og uker, vil det ha noe å si. Da bruker fisken energien på dette i stedet for å spise og vokse, og det er det vi ønsker å unngå, sier Davidsen.
Stresset fisk, og spesielt førstegangsvandrende (også kalt smolt) er i tillegg mer utsatt for å bli spist av andre.
Mye god data
Det er for tidlig å si noe om de endelige resultatene av kartleggingen på Hellstranda, men Davidsen er fornøyd med at de har fått samlet så mye data.
– Vi har ikke startet analysearbeidet enda. Men vi kan si at vi har fått mye god data. Dette er veldig positivt, både for oss forskere og for Nye Veier. Det gir oss et solid datagrunnlag, slik at vi kan gi Nye Veier best mulig råd og anbefalinger for det videre arbeidet, sier Davidsen.
Nøkkelord
Bilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
ZERO og Nye Veier forlenger klimasamarbeid9.10.2024 10:26:11 CEST | Pressemelding
ZERO og Nye Veier har de siste seks årene samarbeidet om nye klimaløsninger. Dette er en viktig del av Nye Veiers mandat om å fornye og utfordre norsk samferdselssektor. Nå forlenges samarbeidet, og vi fortsetter jakten på nye utslippskutt i årene som kommer.
Fire entreprenører skal konkurrere om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder2.10.2024 13:00:20 CEST | Pressemelding
Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri er kvalifisert til å gi tilbud om drift og vedlikehold på Nye Veiers strekninger. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner eks. mva.
Tre entreprenører konkurrerer om to byggeprosjekter på E1362.10.2024 07:45:19 CEST | Pressemelding
Nye Veier har kvalifisert tre tilbydere i konkurransen om bygging av E136 Veblungsnes og Stuguflåten – Raudstøl i Romsdalen.
Risa AS skal skredsikre og utbedre Rv. 13 i Ullensvang26.9.2024 13:04:12 CEST | Pressemelding
Nye Veier AS har innstilt Risa AS for å skredsikre og utbedre delstrekningen Djupevik – Kviturtunnelen på Rv. 13 i Hardanger. Veiprosjektet består av 1,2 kilometer ny vei i dagen, gang- og sykkelvei langs veitraseen og skredsikringstiltak.
- Det blir firefeltsvei på E6 fra Hellstranda helt inn til Værnes6.9.2024 14:54:06 CEST | Aktuelt
Før sommeren ble det klart at Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027. Nye Veier har også til hensikt å fullføre firefeltsvei på Hellstranda helt inn til Værnes.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom