Bekymring for manglende brannsikkerhet på norske flyplasser
Leder av Flysikkerhetskomiteen i Pilotforbundet, Stian Holmlimo Kvam, sier innsparinger har ført til reduksjon i brann og redningstjenesten på flyplassene over lengre tid.
– Vi har tatt opp problemet med Avinor og Luftfartstilsynet, men uten at dette så langt har ført til bedring. Innsparingene har ført til færre redningspersoner på jobb, mindre trening for dem som er igjen og i praksis avvikling av røykdykkere på grunn av manglende kursing og sertifisering, sier Holmlimo Kvam.
Hva skjer om det begynner å brenne i et fly?
Ansatte ombord i et fly har ansvar i å evakuere flyet i løpet av 90 sekunder, men har ikke utstyr eller kompetanse til å utføre røykdykking og bære med seg personer som ikke selv er i stand til å gå.
– Førsteprioritet for brann og redningstjenesten er å redde liv. Ved å fjerne røykdykkerkompetansen på flyplassene vil ikke brann og redningstjenesten kunne bistå i denne type arbeid. Resultatet er at vi må vente på bistand fra nærmeste brannstasjon i kommunen, eller fylket, som har tilgjengelige røykdykkere. I praksis vil vi i en slik situasjon ikke kunne redde ut handikappede eller andre passasjerer som av en eller annen årsak ikke kommer seg ut på egenhånd, sier Holmlimo Kvam.
Innsparing kan koste liv
Nestleder i Norges Handikapforbund, Magnhild Sørbotten, sier funksjonshemmede skal ha samme mulighet til å reise som andre, men at dette fremstår som en bevisst nedprioritering av funksjonshemmede passasjergrupper i en kritisk situasjon.
– Mange har vanskelig for å evakuere seg like raskt på egen hånd, og manglende røykdykkere blir et alvorlig signal om hvem som skal reddes ved brann- eller røykutvikling, sier Sørbotten.
Hun håper norske stortingspolitikere vil engasjere seg i denne saken og får støtte av Holmlimo Kvam.
– Vi forstår behovet for å spare penger. Samtidig er dette en innsparing på et viktig sikkerhetstiltak som vil kunne koste liv. Brann og redningstjenestens første prioritet er å redde liv, enhver innsparing som reduserer deres evne til det er uakseptabelt. Norske politikere har muligheten til å gjøre noe med det før det er for sent, men det haster, sier Holmlimo Kvam.
Nøkkelord
Kontakter
Leder av Flysikkerhetskomiteen i Pilotforbundet, Stian Holmlimo Kvam: Telefon 99353659, epost: stian.kvam@pilot.parat.com
Om Parat
Følg pressemeldinger fra Parat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Parat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Parat
Norwegian-pilotene sier ja til fremforhandlet avtale i uravstemning20.6.2024 12:26:58 CEST | Pressemelding
I en uravstemning for pilotene i Norwegian, har et klart flertall svart ja til fremforhandlet avtale med selskapet. Leder for Norwegian-pilotene, Alf Hansen, sier han er glad for å få en slik bekreftelse fra medlemmene, og at de nå kan konsentrere seg om å få alle passasjerer trygt frem til sine destinasjoner.
KI - for deg og meg18.6.2024 13:38:30 CEST | Pressemelding
Hvorfor gir medlemsorganisasjonen Parat ut en KI-bok?
Parat med politisk gjennomslag for langtidsplan12.6.2024 15:03:42 CEST | Pressemelding
Stortinget har lyttet til Norges Politilederlag og Parat politiet. Nå har Stortinget bestemt å innføre egen langtidsplan for politiet.
Parat og NHO nominerer vekterne til bransjeprogram4.6.2024 15:48:25 CEST | Pressemelding
Vekterbransjen skriker etter mer kompetanse. Nå nominerer Parat og NHO Service og Handel vekterbransjen til treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling med mål om å tette kompetansegapet.
Enighet for Norwegian pilotene1.6.2024 06:31:08 CEST | Pressemelding
Partene i meklingen for Norwegian-pilotene har kommet til enighet om bedre balanse mellom arbeid og fritid. Det er også enighet om en økonomisk løsning som vil bidra til at pilotene i Norge er noe nærmere andre europeiske piloter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom