Svart gambling i Snapchat-kampanje
Gjennom et knippe ulike minifilmer med komiker Halvor Johansson i hovedrollen, vil Lotteritilsynet gjøre unge, mannlige spillere oppmerksomme og mer bevisste på hvilken risiko de tar ved å spille hos utenlandske, ulovlige spillselskap. Kampanjen er utviklet i samarbeid med Trigger Oslo.
– Seks av ti nordmenn vet ikke hvem som har lov å tilby dem pengespill og ikke, og det tallet er for høyt. De ulovlige selskapene tilbyr farlige spill, og spillerne kan tape mye penger på kort tid. Det er grunnen til at vi nå trapper opp vårt opplysningsarbeid ytterligere, sier Henrik Nordal, avdelingsdirektør i Lotteritilsynet.
Tre kjennetegn ved svart gambling
Svart gambling tilbys av ulovlige spillselskaper i Norge. Mange utenlandske spillselskaper tilbyr nemlig spill i Norge, uten tillatelse fra norske myndigheter. Det er knyttet stor risiko til disse spillene.
Her er tre kjennetegn ved det Lotteritilsynet kaller svart gambling:
- Du kan tape veldig mye penger på kort tid i svart gambling, og bli lokket til å spille enda mer ved hjelp av for eksempel bonuser og gratisspill.
- Utenlandske spillselskap fremstår gjerne som norske. De reklamerer ulovlig i mange kanaler og tar direkte kontakt med spillere.
- Du risikerer å ikke få gevinsten din utbetalt i svart gambling, fordi spillet er ulovlig i Norge.
I Norge er 122.000 risikospillere, og 55.000 er problemspillere. Det er ofte unge menn som lar seg lokke til svart gambling, men mange deltar uten å vite om forbudet de utenlandske spillselskapene har mot å tilby spillene og markedsføre dem i Norge. Målet med kampanjen er å gjøre dem oppmerksomme på risikoene de tar.
Snapchat som eneste kanal
Alle filmene slutter med slagordet «Så veit du det». Det er akkurat det kampanjen har som oppgave; øke kunnskapen hos unge, mannlige spillere om ulike sider ved svart gambling.
– Det er ikke ulovlig å spille hos utenlandske spillselskap, men det er ulovlig å tilby og reklamere for det her i Norge, understreker Nordal.
I årets kampanje satser Lotteritilsynet utelukkende på Snapchat som kanal. I tillegg til filmene, har Lotteritilsynet i samarbeid med Snapchat og Trigger har utviklet en egen linse og en quiz der man nettopp skal lære mer om hva som gjelder. Det gjøres på en leken, spillaktig måte. Men uten risiko for å tape penger eller bli utsatt for aggressiv markedsføring.
En krevende målgruppe å treffe
Oppgaven til kommunikasjonsbyrået Trigger var å hjelpe Lotteritilsynet å nå yngre menn med budskapet.
–Det er en målgruppe som er vanskelig å treffe, så vi bestemte oss for å utforske Snapchat som eneste format, og gjøre det på kanalens og målgruppens premisser. Vi tenker det er både modig og riktig av Lotteritilsynet å satse så spisst, sier konsulent Lene Lyck Fasting i Trigger.
Kampanjen lanseres i juni og skal gå videre gjennom 2021. Sebastian Rajendram og Fredrik Juul er kreatører i Trigger, og har jobbet med kampanjen.
–Holdningskampanjer blir ofte til lange filmer, med en lengre pekefinger. Vi er glade for at Lotteritilsynet lot oss lage en for et kjapt og enkelt format, med fokus på forklaring og humor, uten pekefinger. Så håper vi at målgruppen forstår alvoret og konsekvensen av svart gambling, samtidig som de trekker litt på smilebåndet, sier Rajendram og Juul.
Nøkkelord
Kontakter
Henrik NordalAvdelingsdirektør pengespill
Tel:99284309henrik.nordal@lottstift.noBilder
Lenker
Om Lotteri- og stiftelsestilsynet
Lotteri- og stiftelsestilsynet skal sikre ansvarlege pengespel, sterk frivilligheit og trygge stiftelsar. Les meir på www.lottstift.no.
Følg pressemeldinger fra Lotteri- og stiftelsestilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lotteri- og stiftelsestilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Lotteri- og stiftelsestilsynet
24 800 frivillige organisasjonar har søkt om 2,78 milliardar kroner i momskompensasjon24.9.2024 08:10:49 CEST | Pressemelding
– Aldri før har så mange søkt momskompensasjon på varer og tenester. Det viser at det er høg aktivitet i dei frivillige organisasjonane, seier Marianne Skjeldestad Hove i Lotteritilsynet.
Norsk Tipping og Norsk Rikstoto kutter i markedsføringen26.10.2023 12:04:14 CEST | Pressemelding
- Lotteritilsynet er fornøyd med at begge pengespilltilbyderne har landet prosessen med å få redusert markedsføringstrykket. Reklame og markedsføring for pengespill er skadelig for de som har problemer med pengespill, sier Atle Hamar, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet.
Flere store spillselskaper varsler at de trekker seg ut av Norge14.9.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selskapene bak Unibet, Betsson, ComeOn og Bet365 har drevet ulovlig i Norge i flere år. Nå er de i ferd med å trekke seg ut av det norske markedet etter at vi har gjennomført tilsyn mot dem.
Mange færre nordmenn har pengespillproblemer31.5.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
Om lag 23 000 nordmenn har problemer med pengespill og omtrent 93 000 tusen er i risikosonen, viser ny undersøkelse. – Nedgangen er så stor at det ikke er tvil om at arbeidet med å stanse ulovlige pengespillselskap har effekt, sier avdelingsdirektør i Lotteritilsynet Henrik Nordal.
Stor kartlegging av verdiskapingen i norske stiftelser: - Tall vi aldri før har sett i Norge24.5.2023 10:04:11 CEST | Pressemelding
Norske stiftelser og selskapene de eier står for over 58 milliarder i årlig verdiskaping.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom