Grønt lys til dobbeltspor og terminal i Bergen

Tirsdag 11. mai la regjeringen frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. I budsjettforslaget får Bergen en gladnyhet; Det bevilges penger til dobbeltspor fra Fløen inn til Bergen stasjon. Denne strekningen er en del av det mest trafikkerte enkeltsporet i Europa.
- Dette blir bra! I tillegg til at de reisende får et bedre tilbud, vil dette styrke godstrafikken, sier Hans-Egil Larsen, prosjektdirektør i Bane NOR.
Kan doble godstrafikken
I løpet av 2025 skal det stå ferdig ny jernbane mellom Arna og Bergen som gir passasjerene hyppigere avganger, raskere og mer komfortable reiser, og færre forsinkelser. Dagens enkeltspor har for dårlig kapasitet, og nytt dobbeltspor på strekningen vil bedre situasjonen, både for gods og persontrafikk. Det vil også legge til rette for økt hastighet og mer fleksibel ruteplanlegging.
I tillegg skal prosjektet koble den nye, grønne godsterminalen på Nygårdstangen til dobbeltsporet.
– Godsterminalen blir miljøvennlig og kostnadseffektiv. Det styrker konkurransekraften til den klimavennlige godstransporten på bane, forteller Larsen.
Skal drives kun elektrisk
Nygårdstangen skal være ferdig modernisert i 2024. Terminalen skal kun brukes av elektriske tog, og vil ha elektrifiserte spor, løfteutstyr, ladestasjoner, og et terminalbygg som drives av solceller og fjernvarme.
For Bergen sentrum kan det bety 400 færre lastebiler hvert døgn – til glede for myke trafikanter og en bedring av luftkvaliteten for innbyggerne.
Nøkkelord
Kontakter
Hans-Egil LarsenProsjektdirektørBane NOR
Tel:47476616Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder

Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom