De lager planen for ny E39 Mandal-Lyngdal

Rådgivningsfirmaet Sweco har hentet inn spisskompetanse fra hele landet, når de nå bistår Nye Veier i detaljreguleringsarbeidet for ny, trafikksikker E39 fra Mandal i Lindesnes til Herdal i Lyngdal, Agder. Strekningen planlegges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Sweco har samlet dedikerte medarbeidere fra Kristiansand i sør til Narvik i nord for å planlegge ny E39. Det er spesielt høy planleggingsaktivitet om dagen, fram mot politisk 1.gangsbehandling i Lyngdal og Lindesnes kommuner. Planarbeidet krever et bredt, sammensatt og tverrfaglig lag. Med spisskompetanse innen plan-, prosess- og miljøkunnskap, tekniske fag, anleggs- og entreprenørvirksomhet og digital samhandling, bidrar Sweco til en plan for både brukere av og naboer til den nye hovedveien. Sammen med Nye Veier har Sweco sine rådgivere et utstrakt og konstruktivt samarbeid med planmyndigheter, berørte grunneiere, regionale myndigheter, samt andre interessenter for å finne gode løsninger.
VIDEO: Slik kan ny, trafikksikker E39 Mandal - Lyngdal bli
Bredt tverrfaglig samarbeid
Våren 2020 ble områderegulering for E39 Mandal-Lyngdal øst vedtatt i Lindesnes, Mandal og Lyngdal kommuner. Sweco viderefører dette arbeidet på vegne av Nye Veier.
Håkon Lohne er Nye Veiers planprosessleder for prosjektet E39 Mandal – Lyngdal øst.
- Arbeidet omfatter utarbeidelse av komplett detaljreguleringsplan i henhold til vedtatt områderegulering. I tillegg inngår nødvendig supplerende undersøkelser og vurderinger. Blant annet vannovervåkningsprogram, prøvefiske og kartlegging av grunnvannsbrønner og utførelse av grunnundersøkelser, sier planprosessleder Håkon Lohne i Nye Veier.
- Et stort utbyggingsprosjekt må gjennom flere runder med planlegging. Jo lenger ut i planleggingsprosessen en kommer, jo mer detaljert blir planene. Vi startet allerede i oktober i fjor med å optimalisere veilinjen innenfor områdereguleringens plangrense, og forankre planinitiativ hos Lindesnes og Lyngdal kommuner. Ved juletider varslet vi oppstart av planarbeidet med påfølgende høringsperiode, sier seniorrådgiver Karl Arne Hollingsholm i Sweco.
Hollingsholm og teamet er i full gang med å utarbeide planforslag for den nye planlagte veien.
Dette arbeidet fortsetter til i slutten av mai. Det består av planbeskrivelse, planbestemmelser og reguleringskart, samt annen nødvendig dokumentasjon som må ligge til grunn for at planen kan behandles av kommunestyret og legges ut til 1.gangsbehandling. Da det er ulike problemstillinger i de to kommunene, er det valgt å dele planprosessen i to. Lyngdal behandler sin del, og Lindesnes det samme.
- I Lindesnes kommune oversendes planen til kommunen denne sommeren, men sikte på å få lagt ut planen til 1. gangsbehandling og offentlig ettersyn i høst, sier planprosessleder Håkon Lohne i Nye Veier.
Målet er å ha politisk vedtatt reguleringsplan i Lyngdal innen desember 2021. For delen av planen som angår Lindesnes, er ambisjonen første kvartal 2022.
LENKE: Følg E39-prosjektene på Facebook
Godt samspill
-For å klare dette, er vi avhengig av et godt samspill med planmyndigheter, berørte grunneiere og innsigelsesmyndigheter som for eksempel NVE og Statsforvalter, sier Håkon Lohne.
Hollingsholm i Sweco supplerer:
- Ved å få et godt samarbeid, kan vi blant annet diskutere planforslagene sammen. Dette gjør at vi til syvende og sist kommer fram til målet raskere, sier han.
Målet er å få vedtatt veien slik at både Lyngdal og Lindesnes kommuner får en god og trafikksikker hovedvei så raskt som mulig.
Krav til tverrfaglighet
Detaljreguleringen av E39 Mandal-Lyngdal øst stiller store krav til tverrfaglighet og evne til å se saken fra ulike synsvinkler samtidig. Den planlagte veien går gjennom et landskap som det i dag er knyttet mange interesser og verdier til.
- Vårt uttalte mål er å redusere de negative virkningene et slikt omfattende anlegg har på eksisterende bruk av landskapet. Store deler av nøkkelen for å lykkes med denne intensjonen er å ha evnen til å sette seg inn i alt fra storsamfunnets interesser, lover og forskrifter til den enkelte berørte brukeren av landskapet. God planlegging handler i bunn og grunn om å skape tillit mellom de ulike partene i saken, sier Marius Fiskevold som er disiplinleder for plan og prosess i prosjektet.
Ansvarlig for prosjektutvikling, Christian Mikkelsen er enig:
- Det er et omfattende dialogarbeid som ligger til grunn for løsningene. Vi benytter blant annet tredimensjonale verktøy, som visualiserer hvordan veilinjen blir seende ut i landskapet. Vi sammenligner alternativer, for å finne de beste løsningene. Vi vurderer hvordan innspillene fra de enkelte fag påvirker veilinjen, landskapet og omgivelsene. Til nå har mer enn 50 rådgivere vurdert om lag 20 veialternativer, og arbeidet pågår fortsatt, opplyser Mikkelsen.
Hvis du vil se dette innholdet fra www.nyeveier.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
FAKTA
E39 Mandal - Lyngdal øst
Ca 26 kilometer
Firefelts motorvei fartsgrense 110 km/t
Detaljregulering pågår
Målsetting om vedtatt plan 1. kvartal 2022
Mulig byggestart: 2023/2024.
Nøkkelord
Kontakter
Håkon Lohne, planprosessleder Nye Veier, tlf. 977 14 881.
Vidar Stormark, prosjektsjef Nye Veier, tlf. 911 03 698.
Bilder





Lenker
Om Nye Veier
Vårt oppdrag
Styrket konkurranseevne
Transportsystemer må sees i sammenheng. Et viktig samfunnsoppdrag for Nye Veier er å ha en helhetlig tilnærming når vi prioriterer hvilke veier vi skal bygge. Trafikksikre hovedveier skal knytte bolig- og arbeidsmarkedsregioner til hverandre. Slik skal infrastruktur styrke næringslivets konkurranseevne og bedre folks hverdag.
Samfunnsnytte
Samfunnsøkonomisk lønnsomhet, altså nytte minus kostnad, er med på å styre hvilke hovedveier som skal bygges ut når. Nye Veier rangerer og bygger ut prosjekter med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet før de med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Redusert reisetid for veibrukeren er den viktigste faktoren som påvirker samfunnsnytten.
Trafikksikkerhet
Bedre og tryggere veier er med på å fornye Norge, og å øke mulighetene i så vel byene som i distriktene. Sikre veier gir færre ulykker og reduksjon i både samfunnskostnader og menneskelige lidelser. Firefelts veier, med separate trafikkstrømmer, er noe av det mest trafikksikre vi kan bygge. Å kunne ferdes trygt og sikkert på veiene, er med på å bedre hverdagen til oss alle.
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Gjøvik Graveservice bygger ny gang- og sykkelvei for Nye Veier10.4.2025 12:43:11 CEST | Pressemelding
I forbindelse med utbyggingen av E6 Storhove – Øyer skal Gjøvik Graveservice prosjektere og bygge en ca to kilometer lang gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2522 mellom Midtskog til Måkrudgutua i Øyer kommune.
Fra fjell og stein til tunnel – markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen31.3.2025 18:17:06 CEST | Pressemelding
14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.
Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E13619.3.2025 08:59:48 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom