Eventyrfabrikken felt for markedsføring til barn.
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet en klage på utdeling av godteriposer til barn som en «spandert» gave i tillegg til inngangsbillett til Eventyrfabrikken eller som en gratis utdeling av godteriposer mens barna leker på Eventyrfabrikken.
Annonseringen via Facebook har etter Utvalgets vurdering en utforming som appellerer til barn gjennom bildebruk, farge og designvalg. Selv om Facebookannonsene, som de innklagde, primært kan være rettet til foreldre/foresatte, vil en slik utforming av annonser vekke oppmerksomheten til barn som måtte bli eksponert for dem og gjennom sitt innhold appellere sterkt til barn. Facebook har definert en 13 års aldersgrense, men det er kjent at Facebook også brukes av barn under 13 år.
MFU mener at en bruk av godteposer som lokkemiddel som er benyttet i disse annonsene vil appellere særlig til barn, og er i strid med MFUs retningslinjer. MFU gir dermed klageren rett.
MFU noterer seg at Eventyrfabrikken fremtidig ikke vil markedsføre seg ved tilbud om godteriutdeling.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak som feller Strømmen storsenter og Norsk underholdningsspill AS14.5.2024 14:11:46 CEST | Pressemelding
Saken gjelder utplassering av et lekekonsept med godteri som tilfeldig gevinst.
MFU har fattet fem vedtak som alle feller leketøyskjeden Lekia13.5.2024 08:48:58 CEST | Pressemelding
Sakene gjelder dels markedsføringskampanjer på sosiale medier, og dels oppstilling av søtsaker i leketøysforretningene
MFU har fattet to vedtak som begge feller leketøyskjeden Ringo6.5.2024 14:51:32 CEST | Pressemelding
Den ene saken gjelder en markedsføringskampanje på Instagram, og den andre saken gjelder oppstilling av søtsaker i leketøysforretningen.
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom