Forslag i Stortinget: MED ET TILLEGGSKURS SKAL BIL-FØRERKORTET GI RETT TIL KJØRING MED LETT MC
– Dette skal bli en rett for alle med B-førerkort hvis forslaget blir vedtatt. I praksis vil det være en mulighet for dem som har en spesiell interesse for kjøring av lett motorsykkel som et godt alternativ til bil, sier Morten Stordalen, FrP, stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet og representerer Vestfold og inntil nylig medlem av Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
– Lett motorsykkel er et utmerket fremkomstmiddel både for de som pendler inn til byene, og for de som skal ferdes så enkelt som mulig i byene, sier stortingsrepresentant Morten Stordalen.
– Vi har godt håp om at forslaget om rett til å kjøre lett motorsykkel dersom man har førerkort for bil vil få bred støtte i Stortinget. De aller fleste voksne nordmenn har førerkort, og vil ha glede av å kunne utnytte ordningen med å ta et tilleggskurs i teori og praksis som har førerkort klasse B, fortsetter han.
– Istedenfor å bruke bil hele året til og fra jobb eller skole, kan unge som går på skole i distriktene komme seg til og fra skole for en billig penge og svært liten miljøbelastning. 125cc mc koster ca. 40-50.000 kroner helt ny og bruker under 0,2 l/mil. For den prisen får man bare en eldre bruktbil som fort bruker 3-4 ganger så mye bensin, sier Per Anton Vinje som er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening.
Solid støtte for forslaget blant brukere og interessenter
– Ved at vi også her legger opp til at det blir gjennomført et kurs i regi av godkjente trafikkskoler med fokus på både teori og praktisk treninger, er det et godt forslag, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
– Vi er glade for at forslaget kommer og at det legges opp til at det bør gjennomføres et godt pedagogisk kurs hvor man også vil få krav om praktisk trening i regi av en godkjent trafikkskole. Det sier Tore Johannessen som er rådgiver for Trafikkforum i Norge. Trafikkforum organiserer mange av landets kjøreskoler og er opptatt av å være en god samarbeidspartner for trafikkskolene, politiske myndigheter og fagmyndigheter innen trafikksikkerhet.
– NMCU ser positivt på forslaget, gitt at opplæringen blir ivaretatt på en god måte. Tyskland innførte ordningen i fjor, og har så langt gode erfaringer. Men der er kravet minst 8 timer teori og minimum 18 kjøretimer. Jeg ser ingen grunn til at det skulle være noe mindre hos oss. En MC er ikke en bil på to hjul, sier Odd Terje Døvik som er leder i NMCU. Norsk Motorcykkel Union (NMCU) ble etablert i 1972 som en landsdekkende organisasjon for gatemotorsyklister. NMCU organiserer ca. 10.000 betalende medlemmer.
– Stadig flere kvinner interesserer seg for motorsykkelkjøring. Vi tror dette vil bidra til at terskelen for å komme i gang med motorsykkel i A1 klassen blir enda lavere og at spesielt kvinner vil benytte seg av muligheten, sier Eli Johanne Stene som er leder av WIMA i Norge. WIMA er landets største interessegruppering for kvinnelige motorsyklister i Norge.
– KNA er bilfolkets stemme og har historikk for å være bilistens side siden stiftelsen i 1907. At bilister med B førerkort også skal få mulighet til å kjøre lett motorsykkel A1 klasse med et tilleggskurs i teori og praksis ser vi veldig positivt på. Det vil gi de som ønsker å ta del i denne løsningen en god mulighet til å få større verdi ved sitt førerkort, sier Børre Skiaker som er generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub, KNA. KNA har ca. 34.000 medlemmer i Norge.
– Vi har hatt en kraftig økning av motorsykkelbestanden i Norge i de siste 20 år. Samtidig ser vi at ulykkestallene relativt sett har gått kraftig ned og nå holder seg lavt. Dette skyldes god opplæring og stort fokus på god atferd i trafikken. Videre ser vi at motorsykkel er et godt og moderne transportmiddel til og fra jobb, samt for tur- og kjøreopplevelse i Norge. Her ser vi også økt grad av fokus på Norgesopplevelser på to hjul som en positiv trend i Norge, sier Per Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening.
For ytterligere informasjon, grafikk og fotos:
Morten Stordalen, stortingsrepresentant, Frp, mobil 922 62 163, e-post: morten.stordalen@stortinget.no
Bård Morten Johansen, spesialrådgiver, Trygg Trafikk, mobil 913 37 049, e-post: johansen@tryggtrafikk.no
Tore Johannessen, rådgiver, Trafikkforum, mobil 913 16 737, e-post: tore@abtrafikkskole.no
Odd Terje Døvik, styreleder i Norsk Motorcykkel Union, NMCU, mobil 911 29 876, e-post: odd.terje@dovik.no
Børre Skiaker, generalsekretær, KNA, mobil 917 79 490, e-post: borre.skiaker@kna.no
Eli Johanne Stene, president, WIMA – damer på mc, mobil 412 74 874, e-post: ej-stene@online.no
Per Anton Vinje, styreleder for MCF, mobil 901 39 454, e-post: per-anton.vinje@kellox.no
Arve Lønnum, sekretær for MCF, mobil 901 18 900, e-post: al@adlo.no
Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC-En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no
Bilder
Om MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Følg pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MCF – Motorsykkelimportørenes Forening
Anbefaler airbag for alle motorsyklister i Norge: Viktig oppfordring fra motorsykkelimportørene i Norge23.4.2024 12:40:05 CEST | Pressemelding
23. april 2024 - Kjører du motorsykkel bør du kjøre med airbag. Det er oppfordringen fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foreningen, som organiserer de store motorsykkelimportørene i Norge, går nå aktivt ut for å oppfordre alle motorsyklister til å bruke airbag om du kjører motorsykkel.
Full støtte fra MCF. – Dette går ikke FINN.no!24.1.2024 13:10:42 CET | Pressemelding
Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, går i dag ut med full støtte til Norsk MC-forhandlerforening (NMCF). I går ble det kjent at MC-forhandlerne klager FINN.no inn for Konkurransetilsynet. Bakgrunnen for at MCF nå går ut er for å markere klart støtte til Norges Bilbransjeforbund og Norsk MC-forhandlerforening, NMCF. – Her må vi kjempe forbrukernes sak, som er de som til slutt ender opp med regningen.
Pål Anders Ullevålseter med 4 råd for å unngå MC-ulykker: Holdning, kjøreteknikk og innstilling til MC-førerrollen i fokus19.7.2022 12:31:18 CEST | Pressemelding
Tirsdag 19. juli 2022 – Pål Anders Ullevålseter er frontfigur i en ny holdningsskapende Facebook-film og YouTube-video om å kjøre MC med klokskap og med gode kjøreteknikker. Filmen lanseres i dag for å bidra til økt fokus på MC-førerrollen. Det er Pål Anders Ullevålseter som sammen med Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, står bak ideen til filmen.
NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding
Mandag 16. august 2021 – 2021 tegner til å bli tidenes år for motorsykkelinteressen i Norge. Veksten i salget i år er på hele 13,4 prosent. Videre var veksten 8,3 prosent i fjor som også var et rekordår for MC-salget i Norge. Aldri er det solgt så mye motorsykler og vært så stor interesse for gode motorsykkel-opplevelser på Norges flotte svingete veier. Videre ser vi at det har vært færre ulykker i år enn tidligere år, til tross for kraftig vekst i motorsykkelbestanden. Motorsykkelturisme og Hubriding.no har blitt to nye viktige begreper innen reiselivet.
Stor MC interesse og forventer godt MC år i 2021: MC bransjen forventer vekst som følge av Norgesferie, COVID-19, mobilitetstrend og kvinner10.3.2021 09:08:15 CET | Pressemelding
MC bransjen forventer god vekst i 2021 som følge av Norgesfokus, Norgesferie, COVID-19 og økt interesse for motorsykkel i markedet. Motorsykler har også blitt billigere i år som følge av at avgiftene på motorsykkel ble redusert i forbindelse med vedtaket av årets statsbudsjett i Stortinget før nyttår. Når vi skriver første uken i mars er det registrert hele 928 nye tohjulinger i Norge, noe som er 3,1 prosent vekst fra samme periode i 2020. 566 av disse var tunge motorsykler, hvorav 1/5 av disse ble solgt i første uken av mars, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OVF). Et tydelig tegn på at våren er i gang i MC-Norge.