Nille felt for markedsføring til barn.
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet en klage på en leketøysvifte med godteri med design fra Disneys Ella solgt i Nille.
Produktet fremstår som et leketøy der det primære produktet er den batteridrevne Elsafiguren som har en vifte og sekundært er det godteri. Produktet selges som en enhet og er etter Utvalgets vurdering utvilsomt særlig rettet til barn. Produktet er utformet slik at leketøyet også er emballasje for godteriet, men godteriet fremstår som underordnet leketøyet.
Disneys Frostunivers er filmer som henvender seg til barn. Filmene og rollefigurene er og har vært enormt populære med en stor gjennomslagskraft. Når figurene benyttes kommersielt på godteriprodukter, slik som i denne klagen, appelleres det sterkt til barn.
Utvalget vurderer kombinasjonen av leketøy og godteri som et virkemiddel som tas i bruk for å selge mer av godteriet også ut over den ene posen som følger med det enkelte leketøy.
MFU vurderer dette som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer og gir dermed klager rett.
MFU noterer seg at Nille allerede har tatt produktet ut av sitt sortiment.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Dokumenter
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak som feller Strømmen storsenter og Norsk underholdningsspill AS14.5.2024 14:11:46 CEST | Pressemelding
Saken gjelder utplassering av et lekekonsept med godteri som tilfeldig gevinst.
MFU har fattet fem vedtak som alle feller leketøyskjeden Lekia13.5.2024 08:48:58 CEST | Pressemelding
Sakene gjelder dels markedsføringskampanjer på sosiale medier, og dels oppstilling av søtsaker i leketøysforretningene
MFU har fattet to vedtak som begge feller leketøyskjeden Ringo6.5.2024 14:51:32 CEST | Pressemelding
Den ene saken gjelder en markedsføringskampanje på Instagram, og den andre saken gjelder oppstilling av søtsaker i leketøysforretningen.
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom