Medietilsynet fordeler over fire millionar kroner til medieforsking

Dei fire millionar kronene er fordelte på elleve forskingsprosjekt og åtte masteroppgåver. I alt fekk Medietilsynet inn 41 søknader.
Forsking på mediemangfald og kritisk medieforståing er prioritert
Forskingsprosjekt innanfor temaa mediemangfald og kritisk medieforståing er prioriterte i tildelinga i år.
– Om lag 65 prosent av midlane i år går til forskingsprosjekt og mastergradsstipend innanfor desse to temaa, seier Velsand.
Blant forskarane som får støtte, er Lars Julius Halvorsen frå Høgskulen i Volda. Han får 380 000 kroner for å forske på mediemangfald ved å undersøke verknaden av og legitimiteten til pressestøtta, mens Hallvard Moe ved Universitetet i Bergen får 420 000 kroner for å forske på mediemangfald med prosjektet «Betaling for nyheter: Uvilje, unnamanøvrering og ulikhet i et digitalt nyhetslandskap». Moe ønsker å sjå på korleis media handterer situasjonen i dag redaksjonelt, økonomisk og teknisk. Innanfor temaet kritisk medieforståing får Ina Amalie Havre 27 000 kroner for masteroppgåva si med tittelen «Tilfeldig nyhetseksponering på sosiale medier». Formålet med prosjektet er å få ei klarare forståing av korleis unge menneske kjem over nyheiter i sosiale medium.
Éin million kroner til forsking på dataspel
Forsking på dataspel er også prioritert i tildelinga i år, og nesten éin million kroner går til denne typen prosjekt. Det er betrakteleg meir enn dei 250 000 kronene som er øyremerkte gjennom regjeringa sin Handlingsplan mot spilleproblemer 2019–2021.
Gilda Seddighi ved Stiftinga Vestlandsforsking får 510 000 kroner for å sjå på dataspelvanane blant unge menn med innvandrarbakgrunn utan familie i Noreg, mens Carol Azungi Dralega ved NLA Høgskolen får 450 000 kroner for å undersøke den kritiske medieforståinga til familiar der det blir spelt dataspel. I tillegg får Martine Meen Hobæk eit stipend på 27 000 kroner til masteroppgåva si, der ho skal undersøke dataspelavhengnad.
Les meir om bruksretta medieforsking her
Følgjande får midlar til bruksretta medieforsking i 2021
Søkar/forskar |
Tittelen på prosjektet |
Tildelt (kr) |
HØGSKULEN I VOLDA – Rebecca Nedregotten Strand |
Innovasjonspedagogikk som didaktisk metode for opplæring i bruk av mediearkiv til kulturarvsformidling |
100 000 |
TELLEF RAABE |
Paying for news: The Norwegian newspaper economy in the digital age |
133 000 |
NORDISKE MEDIEDAGER – Silje Hammersland |
Medieundersøkelsen 2021 |
200 000 |
HØGSKULEN I VOLDA – Lars Julius Halvorsen |
Pressestøtten – virkning og legitimitet |
380 000 |
UNIVERSITETET I BERGEN – Hallvard Moe |
Betaling for nyheter: Uvilje, unnamanøvrering og ulikhet i et digitalt nyhetslandskap |
420 000 |
NLA HØGSKOLEN – Carol Azungi Dralega |
Dataspill og barnefamiliers kritiske medieforståelse |
450 000 |
UNIVERSITETET I OSLO – Eli Skogerbø |
De tause stemmene – mediedekningen av Sannhets- og forsoningskommisjonen |
475 000 |
HØGSKOLEN I ØSTFOLD – Lin Prøitz |
INCEL: Et forskningsprosjekt som utforsker årsakene til og konsekvensene av globale nettfellesskap mellom gutter og unge menn som identifiserer seg som INCELS (ufrivillig sølibat) |
480 000 |
STIFTINGA VESTLANDSFORSKING – Gilda Seddighi |
Dataspillvaner blant unge menn med innvandrerbakgrunn uten familie i Norge: Når familie ikke er hovedarena for regulering av dataspill |
510 000 |
NORCE NORWEGIAN RESEARCH CENTRE – Hilmar Mjelde |
Norske nyhetsmediers dekning av BLACK LIVES MATTER, sosial uro og politivold i USA |
550 000 |
NORCE NORWEGIAN RESEARCH CENTRE – Torgeir Uberg Nærland |
Mediebruk og medborgerskap blant borgere som lever i fattigdom |
575 000 |
Mastergradsstipend på 27 000 kroner:
Søkar |
Tittelen på prosjektet |
Mari Rollag Evensen |
Brems eller gasspedal? En undersøkelse av multimodal langlesing |
Martine Håland |
Kvinnelige sjeldenbrukere av nyheter |
Marie Aurora Nordahl |
Children’s Political Activism: An analysis of the News Coverage of School Strikes for Climate in Norway. |
Ina Amalie Havre |
Tilfeldig nyhetseksponering på sosiale medier |
Marianne Knudsen Skjæveland |
Kunst- og kulturmuseer møter ny medieteknologi. Hvordan tilbyr Google Arts & Culture informasjon og opplevelser om kunst og kultur, og hvordan kan det endre måten vi forholder oss til museumsobjekter på? |
Enisa Bekaeva |
Trygge, oppmuntre og anerkjenne – på nett. En multimodal diskursanalyse av Stavanger kommunes nettbaserte korona-kommunikasjon |
Dorthea Roe |
«Ytringsfrihetens vilkår. Forholdet mellom image-management, selvsensur og «stalking» i sosiale medier» |
Martine Meen Hobæk |
Teknologi og avhengighet: En undersøkelse rettet mot dataspillavhengighetskontroversen |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Nye filmer skal bekjempe trakassering i dataspill13.11.2023 10:51:49 CET | Pressemelding
En ny filmserie fra Medietilsynet skal øke bevisstheten om problemene i dataspillmiljøet. Gjennom fire episoder viser serien hvordan hets og trakassering påvirker unge spillere.
Fire nye aviser får produksjonstilskudd7.11.2023 16:52:01 CET | Pressemelding
To nye nasjonale aviser og to nye lokalaviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets pott på cirka 400 millioner kroner.
Mediebransjens lønnsomhet på sitt svakeste siden finanskrisen24.10.2023 06:50:00 CEST | Pressemelding
Lavere inntekter og økte driftskostnader førte til en tydelig økonomisk tilbakegang for den norske mediebransjen i 2022, viser nye tall fra Medietilsynet. – Etter noen gode økonomiske år, går norske medier definitivt en større usikkerhet i møte, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Utenlandsk pengespill-reklame borte fra norske TV-skjermer17.10.2023 09:01:05 CEST | Pressemelding
Fra og med januar 2023 er reklame for utenlandske pengespill helt borte fra norske skjermer, viser nye tall fra Medietilsynet. –Tallene dokumenterer at lovendringer og aktivt tilsynsarbeid har gitt resultater, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Samiske aviser får 41 millioner kroner i støtte13.10.2023 06:50:00 CEST | Pressemelding
Fire publikasjoner får støtte når Medietilsynet har fordelt 41 millioner kroner til samiske aviser. – Støtten bidrar til å gjøre de samiske skriftspråkene mer synlige, sier Hanne Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom