Nye Veier satser på døgnhvileplasser: - Uthvilte sjåfører viktig for trafikksikkerheten

Det er også en del av konkurransen å etablere og drifte veiserviceanlegg med ulike tjenestetilbud og infrastruktur for både tunge kjøretøy og andre veifarende. Konsesjonskontrakten har en løpetid på inntil 30 år. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene pålegger sjåførene som kjører tunge biler å ta pauser og hvile tilstrekkelig lenge til å få en normal søvnperiode.
- Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten. Det skal legges til rette for at sjåførene har gode arbeidsforhold, også når de ikke er på selve veien. Derfor har vi stilt noen minstekrav. Utover dette konkurreres det på beste tilbud til brukerne. Det er flere minstekrav til døgnhvileplassen, enn til veiserviceanlegget. Her er det stor frihet for aktørene til å komme opp med gode løsninger, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
13.000 kvadratmeter
På døgnhvileplassen, som skal etableres på en omtrent 13.000 kvadratmeter stor tomt, skal det være minimum 25 oppstillingsplasser, hvorav minimum 12 plasser til modulvogntog. Et annet minstekrav er at minimum 50 prosent av oppstillingsplassene skal ha tilgang til strøm for fryse- og kjølebiler. I tilknytning til døgnhvileplassen skal det etableres et veiserviceanlegg for å sikre sjåførene et nødvendig servicetilbud. Veiserviceanlegget skal også betjene andre veifarende. Anlegget skal etableres og drives med bærekraft og miljø som et sentralt fokus.
Lynlading av el-kjøretøy
Nye Veier er opptatt av at det er god ladeinfrastruktur i tilknytning til veiserviceanleggene, både i forhold til antall ladepunkter og tilgang til hurtig- og lynlading av el-kjøretøy. Det er ønskelig med andre type drivstoff enn dem som er listet som minstekrav. Det kan blant annet omfatte hydrogen eller bio-drivstoff. Tomt som er avsatt til veiserviceanlegg er omtrent 12.000 kvadratmeter.
- Et slikt veiserviceanlegg bør inneholde et godt tjenestetilbud og egnede fasiliteter. Dette vil blant annet kunne omfatte tilgang til matservering, samt aktiviteter for å redusere stillesitting, sier Bjørn Børseth, direktør i Nye Veiers avdeling for kontrakt og marked.
Utenom denne konkurransen, skal det også etableres område for park and ride samt omstigningsmuligheter for kollektivtransport.
Konsesjonskontrakt
Konsesjonskontrakten strekker seg over mange år, og både samfunnet og teknologien må forventes å utvikle seg i kontraktsperioden. Både anlegget og driften skal løpende oppgraderes for å følge med i den utviklingen som skjer.
- Konkurransen er etter konsesjonskontraktforskriften, ikke etter forskrift om offentlige anskaffelser. En konsesjonskontrakt er en tjenestekontrakt eller en bygge- og anleggskontrakt der vederlaget består enten utelukkende av retten til å utnytte tjenesten eller bygge- og anleggsarbeidene, eller en slik rett sammen med betaling, og der driftsrisikoen er overført fra oppdragsgiveren til leverandøren. I angjeldende konkurranse stiller Nye Veier arealene til disposisjon for en leverandør som skal etablere og drifte døgnhvileplass og tilhørende veiserviceanlegg. Det inngås en festekontrakt på opptil 30 år. Lengde avklares endelig etter gjennomført konkurranse, forklarer direktør Bjørn Børseth.
Planlagt veiåpning for ny E39 er høsten 2022. Det må påregnes at datoen kan bli noe justert. Frist for å motta tilbud eller forespørsel om deltakelse er 1. mars 2021.
Les mer om kunngjøringen av konkurransen i database for offentlige innkjøp: https://www.doffin.no/Notice/Details/2020-399809
Følg prosjektet på facebook:
https://www.facebook.com/NyeVeierE39Kristiansandaalgaard
Se dronebilder fra hele prosjektområdet:
http://pano.afgruppen.no/e39km/2021/
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Øyvind MoshagenDirektør utbyggingsportefølje
Tel:992 43 558Bilder






Lenker
Om Nye Veier
Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Våre veier reduserer reisetid, knytter sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner og sørger for færre drepte og hardt skadde i trafikken.
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom