Nordmenn julehandlet til ny rekord på 124 milliarder kroner

– Julehandelen 2020 slår alle rekorder. I en situasjon med økonomisk tilbakegang og høy arbeidsledighet var dette viktig for norsk økonomi og arbeidsplasser. 350 000 nordmenn jobber i handelsnæringen, og en av fire arbeidstakere under 24 år jobber her, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel. Virke er handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, er beregnet ut fra kjøpesenterutviklingen i november og desember og SSBs detaljomsetningsindeks for november. Selv om antallet besøk på kjøpesentrene gikk ned med 13 prosent under julehandelen i 2020 sammenlignet med 2019, steg omsetningen med 6 prosent. På samme tid er norske nettbutikker vekstvinneren med 55 prosent økning.
– Nordmenn var flinke til å overholde smittevernsrutinene under julehandelen, og mange valgte å handle over nett. Netthandelen er vekstvinneren, men utgjør bare 11 milliarder kroner av den totale detaljhandelen på 124 milliarder. Netthandelen er i kraftig vekst, men den fysiske butikken er fortsatt den desidert største arenaen for julehandelen.
Nordmenn pyntet hjemmet og kjøpte mat og drikke til nye rekorder
På kjøpesentrene var kategoriene hus og hjem og mat og drikke vinnerne med en vekst på henholdsvis 16,2 og 15,5 prosent.
– Det kan se ut som koronasituasjonen har gjort at Ola og Kari har handlet enda mer for å lage julestemning hjemme. Stengte grenser har gitt et solid midlertidig oppsving for mat og drikke. I tillegg har den kraftige nedgangen i kjøp av tjenester og reiser gjort at vi har hatt mer penger å bruke på det vi putter i hjemmet og i kroppen, sier Andersen.
Klær og sko hardt rammet av julebordstoppen
I klær-, sko- og veskebutikkene på kjøpesentrene falt omsetningen med hele 17 prosent i november og desember.
– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjorde at de som lever av det vi putter på kroppen fikk en hard nedtur. På overordnet nivå er dette tidenes julehandel, men mange butikker sliter også under koronasituasjonen, avslutter Andersen.
Omsetningen i spesialbutikkene[1] økte med 2,7 prosent sammenlignet med i fjor.
[1] Med spesialbutikker menes bl.a. sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
Venter vekst i handelen18.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden 2019 har Norge hatt færre lønnsomme handelsvirksomheter. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige handelsrapport. Nedgangen i lønnsomheten skyldes i hovedsak økte kostnader og svake salgsvolum. Virkes prognoser viser imidlertid at omsetningsveksten i større grad vil drives av bedrede salgsvolum fremover.
Prisveksten falt i august10.9.2025 08:16:49 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,4 prosent i august. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en nedgang fra juli, hvor årsprisveksten lå på 5,9 prosent.
Prisvekst for mat og alkoholfri drikke i juli11.8.2025 08:25:54 CEST | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 5,9 prosent i juli. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Årsveksten i matvareprisene har i det siste ligget tett på våre naboland, som Sverige og Danmark.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom