NAF

Fem smarte ladetriks for juleturen

Del
Hurtiglading er ikke like enkelt som å fylle bensin eller diesel. - Mange er inne i sin første vinter som elbilist og vil oppleve treg lading fordi batteriet er kaldt. Med enkle grep kan du bli en lademester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Enkelt fortalt lader du raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt. (Foto: NAF)
Enkelt fortalt lader du raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt. (Foto: NAF)

Elbilene tar over stadig mer av nybilsalget. Til og med november i år er det solgt drøyt 63 000 nye elbiler her i landet. Følger salgstallene på i desember, vil antall solgte elbiler i 2020 ende på om lag 70 000. Det betyr at mange på turen hjem til mor eller til hytta i julen skal hurtiglade for første gang vinterstid.

- Frustrasjonen blir stor når du oppdager at ladingen ikke går like fort som salgsbrosjyren lovet, mener Sødal.

Enkle triks for effektiv lading

Det er litt mer som skal til for å lade som produsenten lover sammenlignet med drivstoffet som renner jevnt ut av drivstoffpumpa.

- Enkelt fortalt lader du raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt. Denne kombinasjonen er viktig for å få maksimalt ut av ladestoppet, rådgir Nils Sødal.

5 enkle lade-råd

  1. Legg ladestoppet mot slutten av turen.
    Etter et par-tre timers kjøring er batteriet varmt. Farten du kjører i avgjør hvor fort batteriet er varmt. På motorvei er batteriet godt og varmt etter om lag to timer. På landevei tar det litt lenger tid.
  2. Ha lite strøm igjen på batteriet
    Hvis det lar seg gjøre, vent med å lade til du har 10 prosent igjen på batteriet. Tør du ikke å presse det så langt, kan du lade når du har igjen 20 prosent.
  3. Velg riktig lader
    Alle biler lader litt forskjellig, og det er lurt å finne ut akkurat hvor kraftig lading din bil takler. Det er ingen vits å lade med en lader som gir mer effekt enn det bilen takler. Ikke går det fortere og det blir dyrere.
    Se om du finner din bil i NAF sin ladeguide
  4. Lad til 80 prosent
    De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter 80 prosent. Siden du på de fleste ladestasjonene betaler for tiden du lader eller både tid og antall kilowatt, blir de siste 20 prosentene dyre. Trenger du mer rekkevidde for å komme vel frem lønner det s å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade fullt batteri en gang.
  5. Bruk forvarming
    Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før lading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Enkelt fortalt lader du raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt. (Foto: NAF)
Enkelt fortalt lader du raskere jo mindre strøm du har på batteriet og hvis batteriet er varmt. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye