Nord-Europas største sliter får et løft

Bane NOR har tildelt entreprenøren Azvi oppdraget med å rehabilitere tunnelen fra 1964.
– Den nye, flotte tunnelen gjennom Ulriken ble nylig åpnet. Nå gleder vi oss til å komme i gang med den siste kontrakten som skal fullføre dobbeltsporet gjennom fjellet, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.
Vil bli blant Europas sikreste
Etter rehabiliteringen skal den gamle og den nye tunnelen fungere sammen. Dobbeltsporet gjennom Ulriken vil ha 16 felles rømningstunneler og skal også bli brannsikker. Det gjør dem til noen av Europas sikreste jernbanetunneler.
I de første 1200 meterne fra Arna skal det bli full vann- og frostsikring, ny underbygning og nytt dreneringssystem. Det samme skal gjøres i de første 180 meterne nærmest Bergen. For å få plass til dette, må man utvide tunnelens tverrsnitt ved å sprenge.
Gode tekniske løsninger
I resten av den 7,6 kilometer lange tunnelen skal det sprenges flere steder for å montere ny vannsikring. Samtidig skal gammelt og ubeskyttet PE-skum skiftes ut, og det lages plass til ventilasjonsvifter og diverse teknisk utstyr. Man skal også sprenge åpning for to diagonale tunneler nær Arna som knytter gamle og nye Ulriken tunnel sammen.
– Azvi har i samarbeid med sine underentreprenører lagt frem en god plan og fornuftige tekniske løsninger for hvordan de skal utføre rehabiliteringsjobben samtidig som sporet ligger intakt i store deler av tunnelen, forteller prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR.
Oppstart i februar
I tillegg til arbeidet inne i tunnelen, skal det bygges en ny jernbanebro og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.
Azvi starter med jobben i februar 2021, og skal etter planen være ferdig med alt arbeid i juni 2023.
Kontakter
Prosjektsjef Torbjørn Søderholm
Bane NOR Utbygging Vest
Mobil: 920 29 452
E-post: torbjorn.soderholm@banenor.no
Prosjektleder Torstein Standal
Bane NOR Utbygging Vest
Mobil: 924 18 939
E-post: torstein.standal@banenor.no
Kommunikasjonsansvarlig Ingvild Eikeland
Bane NOR Utbygging Vest
Mobil: 98249707
E-post: ingvild.eikeland@banenor.no
Bilder

Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom