Nytt lokomotiv bedrer godskapasiteten i Norge

Green Cargo er først ut i Norge og blant de første i hele Europa, med to nye godslokomotiver av typen Eurodual, som har to motorer (elektrisk og diesel). Denne kombinasjonen gjør at togene kan gå på hele jernbanenettet i Norge, spare energi og ta godstrafikken et betydelig skritt framover.
Har en umiddelbar effekt
Lokomotivene er levert av sveitsiske Stadler og egner seg godt for norske vintre og norsk topografi.
– Som infrastrukturforvalter er vi veldig positive til at en sentral godsoperatør investerer i nytt og topp moderne lokomotiver. Det gir umiddelbart en effekt – både på kapasiteten og effektiviteten i godstrafikken. Dette er med på å styrke konkurransefortrinnet til gods på bane, sier godsdirektør i Bane NOR, Oskar Stenstrøm.
Bidrar til bedre punktlighet
Bane NOR har som mål å tilrettelegge for lengre og tyngre tog, men krevende topografi og manglende kjørestrøm er en utfordring.
– Med unntak av korte møtespor, som begrenser lengden på togene, så finnes det restriksjoner i antall godstog og hvilke lokomotiver som kan kobles sammen på ulike strekninger. Det er viktig å finne løsninger til lengre tog, både gjennom å bygge ut krysningsspor og på andre måter. Denne typen lokomotiv kan også redusere risikoen for at det blir stående fast og dermed bidra til bedre punktlighet i togtrafikken, legger Stenstrøm til.
Øker kapasiteten på jernbanen
Administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, Bengt Fors, ser fram til at de nye lokomotivene tas i bruk innen kort tid. Med sine seks akslinger skiller trekkraften til lokomotivet seg positivt ut. Der hvor to fire-akslede elektriske lokomotiver har vært nødvendig for å dra et godstog, kan nå ett Eurodual-lokomotiv trekke toget alene.
– Sterkere lokomotiv gir oss muligheten til å kjøre både lengre og tyngre godstog framover, og er en viktig brikke for å kunne flytte mer godstrafikk over fra veg til jernbane. Et normallastet godstog tilsvarer rundt 20 lastebiler med henger. Med Eurodual-lokomotiv kan vi øke dette med 50 prosent, forteller en stolt Bengt Fors.
Mer miljøvennlig løsning
Green Cargo kjørerhver dag seks godstog tur-retur mellom Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim.
– Å frakte gods på jernbane er energibesparende og miljøeffektivt. Vi som jobber med dette har en stor påvirkningskraft på både miljøet og på hvilken transportløsning kunden velger, avslutter Bengt Fors.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt ForsAdministrerende direktørGreen Cargo
Tel:+46 104 557 800Oskar StenstrømGodsdirektørBane NOR
Tel:+47 907 09 081Bilder


Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom