Last bag on belt
- Anlegget har vært med oss siden 1998 og har tålt veksten fra flyplassens spede begynnelse og opp til maksnivået som ble oppnådd før vårt andre bagasjeanlegg åpnet i 2017, sier han. Når det gamle anlegget nå «takker av» er ironien dessverre slik at trafikken er mindre nå enn da vi startet opp i 1998.
Katter, maling og møbler
Anlegget, med fire kilometer skinnegang og en toppfart på seks meter i sekundet har gått gjennom utallige milepæler i sin levetid. Selv om det minner om en berg-og-dalbane i en fornøyelsespark, er det ikke alltid like fornøyelig å drifte et slikt system.
- 10 liter med rødmaling, katten Bentley, motorsykkelramme, rullatorer, påhengsmotorer, kanoer og kjøkkenstoler har skapt hodebry underveis, men den største utfordringen hadde vi nok i 1998 når flyplassen åpnet dørene, forklarer Per Viggo. Vi hadde store oppstartsproblemer og skuffet både passasjerer og flyselskap med de leveransene vi hadde da, sier han.
Totalt sett har likevel anlegget fungert svært godt, og det har vært få driftsforstyrrelser og problemer etter at det ble gjort en stor oppgradering i 2010.
Per Viggo Andersen (til venstre), har opplevd både opp- og nedturer siden 1998. Rødmaling i hele bagasjeanlegget er kanskje den historien han vil huske best.
- Alt har en slutt, og til tross for at det er vemodig å skru av anlegget jeg har fulgt gjennom mer enn 20 år, er det på tide. Når vår tekniske leverandør, Vanderlande, sier at det innen få år vil bli vanskelig å opprettholde god nok stabilitet, er det lurt å gi seg mens leken er god, forklarer Per Viggo.
Vanderlande overvåker anlegget 24 timer i døgnet.
Sparer store beløp på grunn av koronakrisen
Prosjektet som jobber med å bytte ut bagasjeanlegget har fått en uventet mulighet til å fremskynde arbeidet på grunn av koronakrisen. Med dette kan Avinor spare store kostnader. Totalt er det snakk om en besparelse på rundt 700 MNOK. I tillegg vil lave passasjertall i årene fremover minimere risikoen for driftsforstyrrelser underveis.
- Når vi beslutter å bygge det nye anlegget vil vi kunne montere og teste dette, med liten risiko for operative konsekvenser i byggeperioden. Samtidig vil det gi oss en gevinst i form av store kostnadsbesparelser, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby. Jeg er glad for at vi kan snu oss rundt, og i denne saken, utnytte muligheten som pandemien har gitt oss til noe positivt.
Det gamle bagasjeanlegget skal være ryddet ut i løpet av 2021. Det planlegges en beslutning om byggevedtak for det nye anlegget i første halvdel av 2022.
Fremtidens bagasjeanlegg
Når Avinor nå går inn i fasen med å bygge et nytt og topp moderne bagasjeanlegg er det mange muligheter som byr seg. Prosjektet som jobber med fremtidens bagasjeanlegg har en ambisjon om å ta for seg av nyskapning innenfor robotisering, autonome løsninger og forutsigbare lasteprosesser. Dette vil i sum kunne gi bedre og mer effektive prosesser, både for operatører og kunder.
Oslo lufthavn skal fortsette å levere bagasjehåndtering i verdensklasse!
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder
Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinor og Frequentis inngår kontrakt for fremtidens tårnsystem17.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
Avinor har signert en kontrakt på i overkant av 200 MNOK med Frequentis AG. Leverandøren skal sikre et moderne tårnsystem på Oslo lufthavn som møter både eksisterende og fremtidige behov.
Dette blir de travleste dagene på norske flyplasser16.12.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
1,9 millioner passasjerer skal reise gjennom landets største flyplasser de neste to ukene. Slik kommer du deg smidigst gjennom juleutfarten.
Pakketabbene du bør unngå i juleutfarten12.12.2024 09:26:26 CET | Pressemelding
Usikker på reglene for julegaver i bagasjen? Her er tipsene du bør huske på om du skal fly i julen.
Framleis vekst i passasjertrafikken11.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
4 millionar passasjerar reiste til, frå og over Avinor sine flyplassar i november. Dette er ein auke på 5 prosent samanlikna med november i 2023. Også så langt i år er auken 5 prosent, samanlikna med same periode i 2023.
Signerer intensjonsavtale om testing og demonstrasjon av nullutslippsfly i Norge10.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Oslo 10. desember 2024 — Nøkkelaktører innen luftfart har i dag signert en intensjonsavtale om å delta i en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart i Norge. Avtalen — som involverer Luftfartstilsynet, Avinor AS, BETA Technologies og Bristow Norway AS (et datterselskap av Bristow Group Inc.) — markerer partenes felles forpliktelse til å akselerere innføringen av null- og lavutslippsfly, og er et betydelig skritt mot å bringe denne fremtiden til Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom