Last bag on belt

- Anlegget har vært med oss siden 1998 og har tålt veksten fra flyplassens spede begynnelse og opp til maksnivået som ble oppnådd før vårt andre bagasjeanlegg åpnet i 2017, sier han. Når det gamle anlegget nå «takker av» er ironien dessverre slik at trafikken er mindre nå enn da vi startet opp i 1998.
Katter, maling og møbler
Anlegget, med fire kilometer skinnegang og en toppfart på seks meter i sekundet har gått gjennom utallige milepæler i sin levetid. Selv om det minner om en berg-og-dalbane i en fornøyelsespark, er det ikke alltid like fornøyelig å drifte et slikt system.
- 10 liter med rødmaling, katten Bentley, motorsykkelramme, rullatorer, påhengsmotorer, kanoer og kjøkkenstoler har skapt hodebry underveis, men den største utfordringen hadde vi nok i 1998 når flyplassen åpnet dørene, forklarer Per Viggo. Vi hadde store oppstartsproblemer og skuffet både passasjerer og flyselskap med de leveransene vi hadde da, sier han.
Totalt sett har likevel anlegget fungert svært godt, og det har vært få driftsforstyrrelser og problemer etter at det ble gjort en stor oppgradering i 2010.
Per Viggo Andersen (til venstre), har opplevd både opp- og nedturer siden 1998. Rødmaling i hele bagasjeanlegget er kanskje den historien han vil huske best.
- Alt har en slutt, og til tross for at det er vemodig å skru av anlegget jeg har fulgt gjennom mer enn 20 år, er det på tide. Når vår tekniske leverandør, Vanderlande, sier at det innen få år vil bli vanskelig å opprettholde god nok stabilitet, er det lurt å gi seg mens leken er god, forklarer Per Viggo. Vanderlande overvåker anlegget 24 timer i døgnet.
Sparer store beløp på grunn av koronakrisen
Prosjektet som jobber med å bytte ut bagasjeanlegget har fått en uventet mulighet til å fremskynde arbeidet på grunn av koronakrisen. Med dette kan Avinor spare store kostnader. Totalt er det snakk om en besparelse på rundt 700 MNOK. I tillegg vil lave passasjertall i årene fremover minimere risikoen for driftsforstyrrelser underveis.
- Når vi beslutter å bygge det nye anlegget vil vi kunne montere og teste dette, med liten risiko for operative konsekvenser i byggeperioden. Samtidig vil det gi oss en gevinst i form av store kostnadsbesparelser, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby. Jeg er glad for at vi kan snu oss rundt, og i denne saken, utnytte muligheten som pandemien har gitt oss til noe positivt.
Det gamle bagasjeanlegget skal være ryddet ut i løpet av 2021. Det planlegges en beslutning om byggevedtak for det nye anlegget i første halvdel av 2022.
Fremtidens bagasjeanlegg
Når Avinor nå går inn i fasen med å bygge et nytt og topp moderne bagasjeanlegg er det mange muligheter som byr seg. Prosjektet som jobber med fremtidens bagasjeanlegg har en ambisjon om å ta for seg av nyskapning innenfor robotisering, autonome løsninger og forutsigbare lasteprosesser. Dette vil i sum kunne gi bedre og mer effektive prosesser, både for operatører og kunder.
Oslo lufthavn skal fortsette å levere bagasjehåndtering i verdensklasse!
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder



Om Avinor
Avinor har ansvar for 44 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Advarer om powerbank: - Dette er forbudt9.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerutfarten er i gang, og mange reisende pakker i disse dager kofferten. En feriefavoritt mange fremdeles pakker feil, er powerbanks. Disse er nemlig forbudt i innsjekket bagasje.
Åpner ny direkterute til Phuket4.7.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Norse Atlantic Airways satser på ny rute fra Oslo lufthavn til Thailand. Ruten åpner i desember, og tar reiseglade nordmenn hele veien til Phuket - uten stopp.
Avinor og HENT AS signerte milliardkontrakt for ny lufthavn i Bodø30.6.2025 14:30:00 CEST | Pressemelding
Avinor og HENT AS har i dag signert den endelige avtalen for byggingen av passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på nye Bodø lufthavn. Partene har vært gjennom en nær ett år lang samspillsfase, og er nå enige om omfanget og målprisen for denne delen av prosjektet. Kontraktsverdien er om lag 1,9 milliarder kroner.
Skal snu flyene mot Norge25.6.2025 12:38:30 CEST | Pressemelding
Når Avinor og Norway Home of Skiing inngår et samarbeid er det med ett klart mål: flere internasjonale reisende skal velge Norge og norske alpindestinasjoner over andre mer etablerte reisemål i Europa.
Bjørn Inge Aune blir lufthavnsjef i Fagerlia: – En unik mulighet19.6.2025 11:20:58 CEST | Pressemelding
Avinor har tilsatt Bjørn Inge Aune (53) som Mo i Rana Lufthavn Fagerlias første lufthavnsjef.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom