A-Media AS vant auksjonen om å drive senderanlegg for digitalradio i Riksblokk II

A-Media AS vant pengeauksjonen om å få opprette og drive senderanlegg for digitalradio på frekvensressursen Riksblokk II. Auksjonen ble avholdt 8. desember. Det var to aktører som deltok. A-Media AS vant budgivningen, og må betale det nest høyeste budet som var på 2 870 000 kroner.
Frist på 12 måneder for å ta i bruk frekvensressursen
Tillatelsene gjelder fra 1. januar 2021 til 31. desember 2031.
– Myndighetene er opptatt av å sikre at frekvensressursen tas i bruk, derfor er det satt en frist for anleggskonsesjonæren på tolv måneder for å ta i bruk anlegget, sier Sekkelsten.
Forutsetninger for tildeling av Riksblokk II
Riksblokk II består av frekvensblokkene 216,160-217,696 MHz (kanal 11A) og 223,168-224,704 MHz (kanal 12A). Frekvensblokkene er fordelt på to geografiske områder, som til sammen dekker hele fastlands-Norge. Det er ikke satt krav om befolkningsdekning eller forutsetninger om at anlegget må brukes til riksdekkende eller lokale sendinger.
Senderanleggskonsesjon og frekvenstillatelse tildeles av Medietilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Regjeringen ga i mai Medietilsynet og Nkom oppdrag om å lyse ut frekvensressursen Riksblokk II til bruk for digital radiokringkasting. Ressursen skulle tildeles gjennom en pengeauksjon dersom det var konkurrerende etterspørsel etter den.
For til NKOMs sider for mer informasjon om denne auksjonen og auksjonsreglene.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom