Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Sonja Henie ishall er klar til bruk

Oppkalt etter en av Norges mest berømte idrettsutøvere står nå Oslo kommunes nye ishall klar til bruk. Hallen er spesielt tilrettelagt for kunstløp og kortbane.
Foto: Jiri Havran

Denne uka fikk to unge representanter fra Oslo Skøyteklubb vise frem sine ferdigheter på isen for eierskapsbyråd Victoria Marie Evensen og idrettsbyråd Omar Samy Gamal.

- Sonja Henie ishall er det første anlegget av sitt slag i bydelen og endelig har kunstløp og kortbane et eget fast sted å være. Vegg i vegg bygges en flerbrukshall, så sammen med Frognerbadet og Frogner stadion blir dette et fantastisk idrettsområde for innbyggerne. Her blir det både fornuftig flerbruk og gode miljøløsninger er, sier Victoria Marie Evensen (Ap).

Miljøkvaliteter
Ishallen er bygget i passivhusstandard, tilkoblet fjernvarme og klargjort for at overskuddsvarmen fra is-produksjonen skal kunne tilføres Frognerbadet. Bygget har mosetak (grønt tak) som både isolerer godt og gir naturlig fordrøyning av regnvann og gir hallen en god tilpasning til omgivelsene.

- Byrådet satser stort på idrett i hele byen. Det er veldig bra for idretten at vi endelig har fått på plass ishall vest i byen, sier idrettsbyråd Omar Samy Gamal. - Her har idrettskretsen allerede fordelt istid, fortsetter han. - Det blir masse aktivitet for kunstløp, kortbane og rink-bandy som har hatt liten tilgang på ishaller og også hockey får bedre tilbud i vest med dette, sier han.

Konstruksjon og arkitektur
Hallens konstruksjon skal gi assosiasjoner til skøytesportens fart og eleganse, og mange assosierer de store innvendige bue-dragerne med en omvendt skøyteegg. Samtidig ivaretar bygget de kulturhistoriske omgivelsene den er plassert inn i. Ishallen er gravd fire meter ned i bakken og det buede taket følger landskapsformen på den vollen som allerede lå der.

- Oslo har fått en unik hall med fremtidsretta funksjoner, den glir veldig fint inn i terrenget og respekterer sine historiske omgivelser, sier avdelingsdirektør Merete Hoff i Kultur- og idrettsbygg.

Bygget er på 4600 m2 og lokalisert på langsiden (sydsiden) av Frogner stadion. Det inneholder ishall med tilhørende drifts- og servicefunksjoner, treningsrom, fire store garderober, kontor, møterom og en liten café. Det er tribuneplass til ca. 300 publikummere.

Om prosjektet
• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
• Entreprenør: Håndverkskompaniet
• Arkitekter: Dyrvik Arkitekter
• Rådgivende ingeniører og landskap: Rambøl A/S
• Kostnadsramme: 233 MNOK

Foto: Jiri Havran
Last ned bilde
Foto: Jiri Havran  Byråd Victoria Marie Evensen, avdelingsdirektør Merete Hoff, PL Tomas Helmeriksen og Per Erik Martinussen OSK
Foto: Jiri Havran Byråd Victoria Marie Evensen, avdelingsdirektør Merete Hoff, PL Tomas Helmeriksen og Per Erik Martinussen OSK
Kortbaneløper Hedvig Hilde i samtale med byråd Omar Samy Gamal
Foto: Jiri Havran Kortbaneløper Fredrik Pedersen
Foto: Jiri Havran Kunstløper Lydia Petrine Ross
Foto: Jiri Havran Sonja Henie er spesielt tilrettelagt for kunstløp og kortbane

Om Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Olav Vs gate 4

21 80 21 80http://www.oslo.kommune.no/kid

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har ansvar for å prosjektere, bygge, forvalte og drifte kulturbygg og idrettsanlegg i Oslo. Våre arenaer legger rammene for aktivitet og opplevelser for byens befolkning og tilreisende. I eiendomsporteføljen ligger blant annet Jordal Amfi, Deichman Bjørvika, Holmenkollen nasjonalanlegg, Bislett stadion, Frognerbadet og Vigelandmuseet. De største byggeprosjektene er det nye Munchmuseet og det nye Tøyenbadet.

Kultur- og idrettsbyggs visjon er: Bygg for små og store øyeblikk.

Følg pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF