Nye Veier har startet detaljplanleggingen av E6 Øyer – Otta

På den ca. 40 km lange delstrekningen Øyer – Frya skal det utarbeides reguleringsplan og på delstrekningen Sjoa - Otta (ca. 10 km) skal de eksisterende reguleringsplanene fra 2011 og 2013 revideres. Nye Veier har engasjert rådgivergrupperingen Dr. Ing. A.Aas-Jokobsen AS og Asplan Viak AS til oppdraget. Snart jobber ca. 50 personer med planlegging av E6 Øyer – Otta.
- Arbeidslaget for planleggingen av E6 Øyer – Otta, som vi etablerte tidligere i år, er godt i gang. De første formelle møtene med kommuneadministrasjonene gjennomføres nå og enkelte grunneiere blir kontaktet allerede i høst i forbindelse med gjennomføring av grunnundersøkelser, sier Asbjørn Heieraas, leder for plan og prosjektutvikling i Nye Veier.
Nye Veier har nylig åpnet 43 kilometer med firefelts motorvei på E6 mellom Kolomoen og Moelv og planlegger med anleggsstart på de neste 43 kilometerne mellom Moelv og Øyer i 2021 med ferdigstilling i 2025.
- Nye Veier bygger helhetlig over lange strekninger. E6 gjennom Gudbrandsdalen er hovedfartsåren mellom Oslo og Trondheim og avgjørende for både gods- og persontrafikk fra og til Nordvestlandet. I tillegg er E6 svært viktig for lokalt og regionalt næringsliv og alle som daglig ferdes på hele eller deler av strekningen til og fra jobb, skole og fritidsaktiviteter. Når hele Kolomoen – Otta står ferdig snakker vi om en teoretisk reduksjon i reisetid på ca. 35 minutter og vesentlig bedre trafikksikkerhet, noe som vil bety svært mye for Innlandet og Gudbrandsdalen, sier Heieraas.
Prosjektleder Bjørn Åmdal i Nye Veier fremhever at bred medvirkning er en forutsetning for å få fram et godt veiprosjekt for Gudbrandsdalen og han er klar på at kommunene skal sitte ved roret når vi nå skal planlegge og få på plass helhetlig finansiering av E6 gjennom Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron og Sel.
- Med tett og god dialog finner vi de beste løsningene sammen med kommunene og alle andre involverte. Etter hvert kommer det også folkemøter og digitale medvirkningsløsninger og vi har satt oss høye mål for en aktiv og åpen medvirkningsprosess, sier Åmdal.
Dagens E6 gjennom Gudbrandsdalen har varierende standard. Veien går blant annet gjennom Ringebu sentrum, med fartsgrense på 40 km/t. Veien er også ulykkesbelastet og flomutsatt.
- Økt samfunnsøkonomisk nytte og samfunnssikkerhetsvurderinger blir viktig i planleggingen. E6 gjennom Gudbrandsdalen er en av Norges viktigste samferdselsårer og nå skal reisetiden ned, trafikksikkerheten bedres og fremkommeligheten styrkes. Veien skal bygges som en to/trefeltsvei med forbikjøringsfelt og fysisk midtdeler for 90 km/t. Dette er samme standard som på E6 Frya - Sjoa som ble åpnet i 2016, sier Åmdal.
Dr. Ing. A.Aas-Jokobsen AS og Asplan Viak AS har med seg et bredt sammensatt og tverrfaglig arbeidslag inn i prosjektet.
- Vi er veldig fornøyde med nok en gang å være foretrukket rådgiver for en stor og viktig planleggingsoppgave fra Nye Veier. For oss som selskap er dette med å befeste og styrke vår rolle som en viktig aktør og leverandør av spisskompetanse i planlegging av nasjonalt viktige samferdselsanlegg, sier Per Christian Randgaard, divisjonsdirektør Infrastruktur i Asplan Viak.
- I en krevende tid for samfunnet viser Nye Veier både vilje og evne til å gjennomføre effektive og målrettede anskaffelsesprosesser. Vi er opptatt av å nytte vår kompetanse og lange erfaring med komplekse prosjekter til å utvikle effektive og samfunnstjenlige planprosesser og tekniske løsninger. Vi er derfor veldig stolte over at vi sammen med Asplan Viak og våre samarbeidspartnere kan gå i gang med denne planleggingsoppgaven, sier Trond Hagen, administrerende direktør i Aas-Jakobsen.
Nye Veier har mål om at reguleringsplanene skal være vedtatt innen utgangen av 2022 og de legger opp til rask realisering av E6-utbyggingen.
- Nye Veier har med tungt teknisk personell med lang erfaring og god kjennskap til historikken inn i dette viktige planarbeidet, for å sikre at det som planlegges kan bygges på en god og sikker måte. Med vedtatte reguleringsplaner på hele strekningen og et stortingsgodkjent finansieringsopplegg kan vi får realisert E6 Øyer – Otta raskt, sier Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.
E6-strekningen Øyer – Otta ble overført til Nye Veier våren 2019.
Nøkkelord
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom