Nye Veier har startet detaljplanleggingen av E6 Øyer – Otta

På den ca. 40 km lange delstrekningen Øyer – Frya skal det utarbeides reguleringsplan og på delstrekningen Sjoa - Otta (ca. 10 km) skal de eksisterende reguleringsplanene fra 2011 og 2013 revideres. Nye Veier har engasjert rådgivergrupperingen Dr. Ing. A.Aas-Jokobsen AS og Asplan Viak AS til oppdraget. Snart jobber ca. 50 personer med planlegging av E6 Øyer – Otta.
- Arbeidslaget for planleggingen av E6 Øyer – Otta, som vi etablerte tidligere i år, er godt i gang. De første formelle møtene med kommuneadministrasjonene gjennomføres nå og enkelte grunneiere blir kontaktet allerede i høst i forbindelse med gjennomføring av grunnundersøkelser, sier Asbjørn Heieraas, leder for plan og prosjektutvikling i Nye Veier.
Nye Veier har nylig åpnet 43 kilometer med firefelts motorvei på E6 mellom Kolomoen og Moelv og planlegger med anleggsstart på de neste 43 kilometerne mellom Moelv og Øyer i 2021 med ferdigstilling i 2025.
- Nye Veier bygger helhetlig over lange strekninger. E6 gjennom Gudbrandsdalen er hovedfartsåren mellom Oslo og Trondheim og avgjørende for både gods- og persontrafikk fra og til Nordvestlandet. I tillegg er E6 svært viktig for lokalt og regionalt næringsliv og alle som daglig ferdes på hele eller deler av strekningen til og fra jobb, skole og fritidsaktiviteter. Når hele Kolomoen – Otta står ferdig snakker vi om en teoretisk reduksjon i reisetid på ca. 35 minutter og vesentlig bedre trafikksikkerhet, noe som vil bety svært mye for Innlandet og Gudbrandsdalen, sier Heieraas.
Prosjektleder Bjørn Åmdal i Nye Veier fremhever at bred medvirkning er en forutsetning for å få fram et godt veiprosjekt for Gudbrandsdalen og han er klar på at kommunene skal sitte ved roret når vi nå skal planlegge og få på plass helhetlig finansiering av E6 gjennom Øyer, Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron og Sel.
- Med tett og god dialog finner vi de beste løsningene sammen med kommunene og alle andre involverte. Etter hvert kommer det også folkemøter og digitale medvirkningsløsninger og vi har satt oss høye mål for en aktiv og åpen medvirkningsprosess, sier Åmdal.
Dagens E6 gjennom Gudbrandsdalen har varierende standard. Veien går blant annet gjennom Ringebu sentrum, med fartsgrense på 40 km/t. Veien er også ulykkesbelastet og flomutsatt.
- Økt samfunnsøkonomisk nytte og samfunnssikkerhetsvurderinger blir viktig i planleggingen. E6 gjennom Gudbrandsdalen er en av Norges viktigste samferdselsårer og nå skal reisetiden ned, trafikksikkerheten bedres og fremkommeligheten styrkes. Veien skal bygges som en to/trefeltsvei med forbikjøringsfelt og fysisk midtdeler for 90 km/t. Dette er samme standard som på E6 Frya - Sjoa som ble åpnet i 2016, sier Åmdal.
Dr. Ing. A.Aas-Jokobsen AS og Asplan Viak AS har med seg et bredt sammensatt og tverrfaglig arbeidslag inn i prosjektet.
- Vi er veldig fornøyde med nok en gang å være foretrukket rådgiver for en stor og viktig planleggingsoppgave fra Nye Veier. For oss som selskap er dette med å befeste og styrke vår rolle som en viktig aktør og leverandør av spisskompetanse i planlegging av nasjonalt viktige samferdselsanlegg, sier Per Christian Randgaard, divisjonsdirektør Infrastruktur i Asplan Viak.
- I en krevende tid for samfunnet viser Nye Veier både vilje og evne til å gjennomføre effektive og målrettede anskaffelsesprosesser. Vi er opptatt av å nytte vår kompetanse og lange erfaring med komplekse prosjekter til å utvikle effektive og samfunnstjenlige planprosesser og tekniske løsninger. Vi er derfor veldig stolte over at vi sammen med Asplan Viak og våre samarbeidspartnere kan gå i gang med denne planleggingsoppgaven, sier Trond Hagen, administrerende direktør i Aas-Jakobsen.
Nye Veier har mål om at reguleringsplanene skal være vedtatt innen utgangen av 2022 og de legger opp til rask realisering av E6-utbyggingen.
- Nye Veier har med tungt teknisk personell med lang erfaring og god kjennskap til historikken inn i dette viktige planarbeidet, for å sikre at det som planlegges kan bygges på en god og sikker måte. Med vedtatte reguleringsplaner på hele strekningen og et stortingsgodkjent finansieringsopplegg kan vi får realisert E6 Øyer – Otta raskt, sier Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.
E6-strekningen Øyer – Otta ble overført til Nye Veier våren 2019.
Nøkkelord
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom