Fellesforbundet

Løsning i godstransportmeklingen

Del
Partene kom til enighet med en økning av timelønnen på over 6 kroner.
Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød. Foto: John Trygve Tollefsen/Fellesforbundet
Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød. Foto: John Trygve Tollefsen/Fellesforbundet

I meklingen på godsbransjeavtalene kom Fellesforbundet til enighet med Norges Lastebileier-forbund og NHO Transport og Logistikk. Forhandlingene gikk om lag to timer på overtid.

Forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød er fornøyd med resultatet. Han viser til at vi nå er i en krevende tid for mange bransjer.

– Vi har funnet en løsning i en vanskelig situasjon. Pandemien påvirker også vår bransje. Gjennom forhandlingene har vi fått gjennomslag for økt lønn og utvikling av avtalen.

– Trekker opp lavtlønnede

Den økonomiske rammen er i tråd med frontfaget, og innebærer et kronetillegg til alle ansatte.

– Alle som er omfattet av overenskomstene skal ha et lønnstillegg på 2 kroner fra 1. april 2020. Vi vil også få en betydelig satsheving fra 1. oktober, med ytterligere 4,30 kroner. Dermed vil timelønna øke med totalt 6,30 kroner fra 1. oktober, sier Ole Einar Adamsrød.

Denne økningen vil også komme på den produktive satsen til langtransportsjåførene.

Adamsrød sier det økonomiske opplegget gir en rettferdig fordeling av lønnsøkningene.

– Satshevingen trekker spesielt opp de lavtlønnede, men kommer selvfølgelig alle arbeidstakerne på overenskomsten til gode.

Langtransport og kompetanse

Tariffoppgjør handler om mer enn kroner og øre. Fram mot neste tariffoppgjør i 2022, skal arbeidstakere og arbeidsgivere sammen jobbe fram løsninger på flere utfordringer.

– Vi skal sette ned et utvalg som skal se på avlønningssystemet for langtransportsjåfører. Dagens modell gir i visse tilfeller for lav lønn i forhold til den allmenngjorte satsen. Sånn kan vi ikke ha det. Vi opplever at også arbeidsgiver ser dette problemet, sier Adamsrød.

Fellesforbundet er svært opptatt av kompetanseutvikling i godstransportbransjen. Adamsrød peker på at bransjen er i stor omstilling.

–Teknologiutviklingen kommer raskt i denne bransjen. Derfor er det svært viktig at det satses på de ansattes kompetanse. Dette skal vi også samarbeide med arbeidsgiver om gjennom et utvalgsarbeid.

Flere frontfagskrav

Noen krav har gått på tvers av alle forhandlingene på Fellesforbundets tariffavtaler, med utgangspunkt i resultatene på Industrioverenskomsten. 

– Vi har fått gjennomslag for kravene fra frontfaget. Matpengesatsen er økt, og ansatte skal likebehandles når det gjelder forskuttering av sykepenger, sier Adamsrød og legger til:

– Vi har også fått en styrking av bestemmelsen om lokale forhandlinger. I bedrifter som går godt, skal de ansatte ha sin andel av verdiene de skaper.

Avtalene Overenskomst for godstransport (NLF) og Transportbedrifter i Norge (NHO) er likelydende, og forhandlingsresultatet er likt på begge avtaler.

Forhandlingsløsningen skal nå på uravstemning blant medlemmene. Fristen for uravstemningen er torsdag 12. november.

Bilder

Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød. Foto: John Trygve Tollefsen/Fellesforbundet
Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød. Foto: John Trygve Tollefsen/Fellesforbundet
Last ned bilde

Om Fellesforbundet

Fellesforbundet
Fellesforbundet
Lakkegata 53
0187 Oslo

+47 23 06 31 00http://www.fellesforbundet.no

Følg pressemeldinger fra Fellesforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fellesforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye