Innovasjon fra Q vekker oppsikt i utlandet

Nielsen’s BASES «Top 25 breakthrough innovations List» har i flere år vært gullstandarden i bransjen når det gjelder å anerkjenne suksessfulle innovasjoner innenfor FMCG (Fast Moving Consumer Goods).
I kåringen for 2020 blir mousse-yoghurten Skyr® Luftig, som eneste nordiske produkt, nevnt sammen med store navn som Twinings, Nestlé, Oreo, Redbull og Nutella.
- Å være i et slikt selskap viser at vi har lykkes med noe. Vi er en liten aktør og blir selvsagt stolt over at Skyr® Luftig blir anerkjent som en gjennombruddsinnovasjon i europeisk sammenheng, forteller Myrdahl.
Kåringen gir honnør til hvordan Q-Meieriene jobber med åpen forbrukerdrevet innovasjon, og hvordan de sammen med forbruker har klart å løse et behov i markedet ved å strekke Skyr® i en ny retning.
- Jeg opplever at Skyr® Luftig er veldig lett å like. Vi har truffet på en konsistens som gir en helt ny smaksopplevelse. Samtidig har vi bevart de sunne produktfordelene som resten av Skyr®-porteføljen er kjent for.
Ifølge Nielsen blir det lansert hele 120 nye produkter i FMCG-kategorien i Europa hver eneste dag. Fellestrekk for de som lykkes er at de treffer godt på trender og fortsetter å levere på forbrukernes høye krav.
- Skyr® har ikke tenkt til å bremse. I tillegg til å utvikle nye smaker og formater, er neste steg å gjøre emballasjen mer klimasmart, sier han.
Et forbrukerdrevet produkt, fra start til slutt
Engasjerte forbrukere gjør at Q våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater. Idéen til Pia Berg om å lage en «Fromasj- Skyr®» ble til innovasjonen Skyr® Luftig i 2018.
- Fra vi fikk ideen brukte vi om lag 18 måneder i produktutvikling for å realisere akkurat det som Pia ønsket seg. Det var ikke enkelt, men heldigvis liker vi i Q ting som er vanskelig å få til, forteller senior produktutvikler Johan Heggland
Siden lansering i 2018 har det populære produktet rukket å bli en vekstvinner i sin kategori med 11 millioner solgte begre totalt, og 3,8 millioner solgte begre hittil i 2020.
- Dette er et forholdsvis nytt produkt som stadig flere er i ferd med å oppdage. Selv om forbrukerne gjerne ønsker å spise sunt, ønsker de heller ikke å gå på kompromiss med smak og nytelse. Denne balansen treffer Skyr® Luftig blink på.
Komplett liste
BASES TOP 25 BREAKTHROUGH INNOVATIONS EUROPE2020 EDITION
Country |
Manufacturer |
Product name |
Germany |
Intersnack |
Funny-Frisch Linsen chips |
France |
Ferrero |
Nutella Biscuits |
France |
Essity |
Moltonel Sans Tube |
France |
Danone |
Badoit Bulles de Fruits |
France |
L’Oreal |
Garnier Fructis Hair Food |
Germany |
Monster Energy Company (Coca-Cola Group) |
Mango Loco Juiced Monster |
Germany |
Red Bull |
Red Bull Organics |
Germany |
Henkel |
Perwoll Sport Active Care |
Germany |
Unilever |
Ben & Jerry’s Vegan |
Germany |
Henkel |
NatureBox Hair Care |
Italy |
Coca-Cola Italia |
Adez |
Italy |
Ferrarelle |
Vitasnella Le Linfe |
Norway |
Q-Dairies |
Skyr® Luftig |
Poland |
Roust |
Suplica Flavored Vodka |
Russia |
Froneri |
Oreo sandwich Ice Cream |
Russia |
Pepsico |
Lay’s Football World Cup 2018 edition |
Turkey |
Danone |
Danone Hupper |
UK |
Diageo |
Baileys Strawberry & Cream |
UK |
Mars |
Maltesers Buttons |
UK |
McCain |
McCain Home Lighter Chips |
UK |
Twinings |
Twinings In’fuse |
UK |
HaloTop International |
HaloTop |
UK |
Unilever |
Hellmann’s Vegan Mayo |
UK |
Pepsico |
Walkers Max Strong |
UK |
KP Snacks |
McCoys Muchos |
Nøkkelord
Bilder

Lenker
Om Q-Meieriene
Om Skyr®
Skyr® er en fløyelsmyk original islandsk yoghurt som er laget etter islandsk oppskrift og fremstillingsmåte, på fersk norsk melk. Skyr® har en unik fyldig konsistens med et høyere proteininnhold enn vanlig yoghurt. Skyr® har en frisk smak av ekte frukt og bær, og leveres i mange ulike smaksvarianter med ulik søtning og størrelser. Skyr® er naturlig proteinrik, fettfri og laktoseredusert.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Påskemysterium fra Q: Hvor ble det av eggene?15.4.2025 12:19:32 CEST | Pressemelding
– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
Årets første nyheter fra Q: Satser på protein11.2.2025 10:26:10 CET | Pressemelding
Når Q-Meieriene spør forbrukerne hva de ønsker seg, skjer det store ting i meierihyllen. Fra proteinmelk til Skyr® Vanilje i stort beger – Q har lyttet, testet og utviklet produkter som du snart kan finne i butikkhyller i det ganske land.
12 millioner melkekartonger med viktig budskap15.1.2025 10:22:47 CET | Pressemelding
Denne vinteren gjør Q-Meieriene og SMART oppvekst felles sak for å inspirere til styrkebaserte samtaler.
"God morgen Norge"-Wenche fikk matredderpris18.11.2024 13:11:02 CET | Pressemelding
Hele Norges TV-kokk, Wenche Andersen, ble i dag overrasket med Q Matredderprisen – på direktesendt TV.
Qudos fra folket: 6 gode formål får støtte og en plass på julemelken!5.11.2024 10:05:11 CET | Pressemelding
Denne julen håper Q-Meieriene at melkedrikkerne lar seg inspirere av gode formål, én melkekartong om gangen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom