MC-salget fortsetter positiv trend i Norge: Økning på 7,1 prosent i årets 8 første måneder mot samme periode i fjor

3. september 2020 – Tallene som Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at salget av tunge motorsykler i årets 8 første måneder har en vekst på 7,1 %. Det vil si en økning fra 5.457 i 2019 til 5.843 i 2020. I alt ble det solgt 495 store motorsykler i Norge i august måned.

Dermed fortsetter den positive trenden av salg av motorsykler i Norge. Det var en reduksjon i salget i starten av pandemien i mars og april, men siden har motorsykkelsalget tatt seg betydelig opp.

Alt tyder dermed på at det går mot et nytt godt år for MC-salget i Norge i 2020. Med et totalsalg på 5.843 enheter i årets åtte første måneder, kom det 386 flere motorsykler på veien i år, sammenlignet med 2019. Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge.

– Vi vil berømme motorsykkelforhandlerne i Norge. De har gjort en kjempejobb under denne tiden og satset alt på å gi kundene god service, med gode corona-tiltak i butikkene, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening (MCF). MCF representerer alle de store merkevarene på to hjul som selges i Norge.

– Veksten under pandemien kommer til tross for leveringsvansker fra MC-fabrikkene, sier Steinar Sandbye i MCF.

– Bekymringen som MCF hadde i mars, med corona-situasjonen som rammet alle sektorer, førte til at MC-bransjen fryktet det verste. Bransjen satset alt på å få frem motorsykkelens fortreffelighet som corona-sikker transport, den gode miljøprofilen, gunstig økonomi, et verktøy for opplevelse, glede og sunn fornuft. Videre muligheten til gode opplevelser i hele landet. Det viste seg å være noe mange flere oppdaget. Etter en kort tenkepause i slutten av mars strømmet kundene til butikkene, og har nå i stor grad tømt lagrene, sier Sandbye.

Også salget av lett motorsykkel (125 kubikk) tok seg opp i august. Veksten i omsetningen var på hele 22,5 %, noe som betyr at det ble solgt 321 sykler i august i år, mot 262 i samme periode i fjor. I alt er det blitt solgt 1.991 lette sykler i årets åtte første måneder.

– 125 kubikk brukes i stor grad av ungdom i alderen 16-18 år. Men også nye brukergrupper har fått øynene opp for den smarte lettmotorsykkelen, som tilbyr mye av de samme kvalitetene som tunge motorsykler. Spesielt pendlere i de store byene ser i økende grad fordelene med lettmotorsykkel. Den er rimelig å kjøpe, er rimelig i drift, tar liten plass i byen og byr på mye kjøreglede, sier Steinar Sandbye.

– Mopedsalget, som i all hovedsak kjøpes av 16-åringer og voksne som ønsker transport med 50 kubikk, har stabilisert seg etter fall over flere år. 2.225 ble solgt i fjor. Med en økning på 38 enheter er årets salgstall 2.263, som er en økning på 1,7 % til og med august måned, sier han.

I samme periode har salget av biler falt i Norge. Mens det har vært rekordsalg av motorsykler ble det registrert 10 802 nye personbiler, 1.271 færre (-10,5 %) enn i august 2019. (Kilde: www.ofv.no).

– Bransjen og myndighetene er samlet om å jobbe for nullvisjon rundt MC-ulykker, og her vil vi satse på ytterligere samordnede kampanjer i årene fremover. Til tross for betydelig økt bestand av motorsykler gjennom mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 % de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, sier Steinar Sandbye i MCF.

For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler, se statistikk fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union):

For ytterligere informasjon og foto:
Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening MCF (www.mcf.no),
mobil 916 14 770, e-post: steinar@norskmotorimport.no

Arve Lønnum, sekretær for Motorsykkelimportørenes forening MCF,
mobil 901 18 900, e-post: al@adlo.no

For foto og flere nyheter og bakgrunn om motorsykkel, ATV, snøscooter, vannscooter og classic car/bil i Norge kan du finne på www.reitwagen.no

Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: «MC - En sjelden kombinasjon av fornuft og glede.» Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Derbi, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Indian, Kawasaki, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no.

Yamaha-MT125
KTM Duke 125
Steinar Sandbye, styreleder i MCF i Norge

NMCU og MCF lanserer ny politisk undersøkelse: Motorsykkelbransjen med solid markering i Arendalsuka16.8.2021 15:16:32 CEST | Pressemelding