Kunngjør veikontrakt til tre milliarder kroner

Det sier Øyvind Moshagen, som er utbyggingsdirektør i Nye Veier. Forventet åpning av veien er 2024.
- Dette blir en utfordrende og spennende kontrakt for entreprenørene. Vi skal bygge ti kilometer motorvei gjennom et landskap som likner på en eggekartong. Her er det åser med tunneler og daler som krysses med høye broer, forklarer Moshagen.
Kontrakten er fastprisbasert og kunngjort verdi er tre milliarder norske kroner. I den internasjonale anbudskonkurransen har kontrakten fått navnet «Lyngdal øst til Lyngdal vest».
Konkurransen er offentliggjort.
Frem til 5. oktober kan entreprenører søke om kvalifisering for å delta i konkurransen. For å bli kvalifisert til å kunne gi tilbud må leverandørene oppfylle en rekke med krav. Dette er krav knyttet til for eksempel erfaring med liknende prosjekter, helse-, miljø og sikkerhet, skatter og avgifter, finansielle forhold og organisering pluss andre forhold.
Nye Veier har samlet erfaringene med de siste års kontrakter. Kontrakten på E39 gjennom Lyngdal er en utvikling til en ny type kontrakter. Her er reguleringsplanen vedtatt, og planen er grunnlaget for fastprisen i totalentreprisen. Når kontrakten er signert starter den valgte totalentreprenøren og Nye Veier arbeidet med å forbedre prosjektet. Det som spares fordeles mellom partene. Samtidig gjøres et viktig arbeid med å sikre at alle forberedelser er gjort for å kunne starte anleggsarbeidet.
- Denne kontrakten sikrer at entreprenøren og Nye Veier har felles mål om å forbedre prosjektet, og redusere kostnadene, forsikrer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Reguleringsplanen for strekningen ble vedtatt av Lyngdal kommune i juni 2020. I den østlige delen av Lyngdal blir det et stort kryss, som gjør det lett å komme til Lyngdal. I tilknytning til krysset gis det muligheter for etablering av servicesenter for veifarende. Krysset forventes også å gi økt potensial for annen næringsutvikling. Ved kryssene etableres det parkeringsplasser for å legge til rette for bruk av kollektivt.
Fra krysset kjører bilisten vestover inn i Rossåstunnelen som er 3,4 kilometer lang, fulgt av brua over Lygna med en lengde på 300 meter høyde på 70 meter. Fra brua kjører bilistene rett inn Kålåstunnelen som er 2,8 kilometer lang. Strekningen avsluttes med et kryss på Røyskår vest i Lyngdal. Parsellen er planlagt som fire felts motorvei med fartsgrense 110 km/t. I tillegg skal det bygges vei fra motorveien og ned til dagens E39 i Herdal.
- Ny E39 vil bety mye for mange trafikanter, som kjører mellom Kristiansand og Stavanger. Dette er en strekning med mange ulykker og mange omkomne. Midtdeler, slakere svinger og bakker og bedre sikkerhet utenfor kjørebanene kommer til å redusere konsekvensene av ulykkene. Det er et godt resultat av motorveien, sier Moshagen, som også legger til at entreprenøren vil få garantiansvar for veien i 20 år. Dette bidrar til et robust byggverk og minimalisert behov for veistengninger med bakgrunn i vedlikeholdsbehov.
For mer informasjon, kontakt:
Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier.
Telefon: 975 01 310
Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør
Telefon: 992 43 558
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Animasjon av E39 mellom Herdal og Røyskår
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Øyvind MoshagenDirektør utbyggingsportefølje
Tel:992 43 558Bilder
Lenker
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom