Kortere og lavere E6-bru over Lågen

Den nye brua er plassert innenfor den vedtatte korridoren i planprogrammet. Det er bestemt at ny E6 skal gå i tunnel forbi Lillehammer fra Øyresvika til Trosset på vestsiden av Lågen, og krysse Lågen og Lågendeltaet naturreservat ved Våløya over til Hovemoen og Storhove.
- Nye Veier har nå, sammen med totalentreprenøren AF-Gruppen og rådgiverselskapet Norconsult, funnet en ny løsning for kryssing av Lågen innenfor den vedtatte korridoren i planprogrammet. Forslaget går ut på å legge E6 i en rettere linje over Lågen og bygge en kortere og lavere bru som gir betydelig mindre inngrep i Lågendeltaet naturreservat, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
I kommunedelplanen ble det vist fram en høy og lang motorveibru plassert i bue over Våløya og Lågen. Brukonstruksjonen Nye Veier nå arbeider med blir vesentlig mindre omfattende og mindre synlig i terrenget.
- Moderne byggemetoder gjør det mulig å bygge brua på land for så å skyve konstruksjonen ut over Lågen. Dette vil i seg selv bidra til å minimere naturinngrepene. Nå håper vi at en mindre omfattende brukonstruksjon kommer positivt ut av de analysene og vurderingene som skal gjøres for eksempel med tanke på tilpasning til landskapet, arealbruk, klimagassutslipp i byggefasen og fremtidig støysituasjon, sier Moshagen.
Endelig brukonsept for den nye E6-brua over Lågen er altså ikke valgt. Planarbeidet pågår nå og allerede tirsdag denne uken skal E6 diskuteres i regionalt planforum i Innlandet.
- Å finne en god løsning for kryssingen av Lågen er nok det vi bruker aller mest tid og ressurser på nå om dagen. Vi tror bruforslaget vi nå presenterer for kommunene og offentlige myndigheter blir godt mottatt. Vi er i ferd med å finne en løsning som minimerer fotavtrykket i naturreservatet, samtidig som vi reduserer klimautslippene og naturinngrepene i byggefasen, men det gjenstår mye arbeid før vi kan komme med en endelig anbefaling, sier Moshagen.
En kortere og lavere bru vil også gi en lengre tunnel på Trosset.
- Den nye motorveitunnelen på vestsiden av Lågen blir et stort pluss for Lillehammer i form av redusert støy og redusert trafikk på det som nå blir lokalvei forbi Vingnes, Strandtorget og Busmoen. Dersom E6-brua over Lågen blir kortere og lavere, blir det enda mindre vei i dagen ved at tunnelen på Trosset må forlenges. Mindre vei i dagen gir mindre støy og mindre beslag av viktig landbruksareal, sier Moshagen.
Arbeidet med utbyggingen av 43 kilometer med ny E6 mellom Moelv og Øyer er ifølge Nye Veier godt i gang. Aller mest aktivitet er det akkurat nå på delstrekningen Roterud – Storhove, der arbeidet med reguleringsplan pågår. Delstrekningen omfatter E6 forbi Biristrand og Vingrom, tunnel gjennom Vingnes, bru over Lågen og ny E6 gjennom Hovemoen til krysset på Storhove. På delstrekningen Roterud – Storhove samarbeider Nye Veier med AF-gruppen og Norconsult om regulering av ny firefelts E6 med fartsgrense 110 km/t, basert på gjeldende kommunedelplan.
Nøkkelord
Bilder




Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Gjøvik Graveservice bygger ny gang- og sykkelvei for Nye Veier10.4.2025 12:43:11 CEST | Pressemelding
I forbindelse med utbyggingen av E6 Storhove – Øyer skal Gjøvik Graveservice prosjektere og bygge en ca to kilometer lang gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2522 mellom Midtskog til Måkrudgutua i Øyer kommune.
Fra fjell og stein til tunnel – markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen31.3.2025 18:17:06 CEST | Pressemelding
14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.
Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E13619.3.2025 08:59:48 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom