KRONIKK: POSTEN BAKLENGS INN I FREMTIDEN
I 2018 netthandlet nordmenn for nær 150 milliarder kroner. Veksten i varehandel på nett er syv ganger større[1] enn butikkhandel i Norge, og i takt med at antall pakker som klikkes hjem stadig øker, øker også forbrukernes krav til en sømløs kundereise. Undersøkelser viser at leveringen utvilsomt spiller en avgjørende rolle i den totale kundeopplevelsen, og innsikt tilsier at rask levering – og levering hjem på døra – kun vil bli viktigere fremover. Likevel velger logistikkmarkedets aller tyngste aktør, Posten, å se bakover.
Konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Bring, Per Öhagen, har tidligere uttalt at norske kunder ønsker økt fleksibilitet og flere måter å få levert pakkene sine på. Likevel velger Posten å tilby det stikk motsatte, når de legger postkasseleveringen til annenhver dag. Dette til tross for at Postens egne tall[2] viser at 7 av 10 nordmenn ønsker småvarer levert hjem i postkassen. Kun 16 prosent ønsker å hente varen selv på utleveringssted.Öhagen trekker frem klikk & hent som forbrukernes foretrukne leveringsalternativ – i Storbritannia. Ironisk nok viser årets e-Handel-rapport fra Storbritannia at hurtighet, kvalitet og kostnad for levering blir trukket frem som viktigste forbedringspotensial for netthandelen. Det kommer også frem at så mange som én av fire briter mener dagens leveringsalternativer er for dårlige.
Her hjemme i Norge er situasjon ganske lik. I en undersøkelse YouGov nylig gjennomførte på vegne av Schibsted og helthjem, svarer over halvparten av netthandlerne at de ofte hopper av ved utsjekking i nettbutikken som følge av dårlige leveringsalternativer. Dette burde få varsellampene til å blinke hos norske netthandelsaktører. Vi vet at fremtidens gullkunder, Millenials, forventer enkelhet og tydelighet i nettbutikken når det kommer til fraktkostnader, returvilkår og leveringshastighet. Og spesielt ønsker de at varene leveres umiddelbart. I dag utgjør denne kundegruppen hele 35 prosent av den voksne befolkningen, og evner vi ikke å ta deres behov på alvor nå, vil det koste oss enda dyrere fremover. Morgendagens kunder krever mer, og vegrer seg ikke for å rette blikket utover landegrensene dersom tilbudet her hjemme ikke er tilfredsstillende nok. Skal vi konkurrere mot internasjonale krefter, må vi sette standarden nå.
Vi vet at hjemlevering blir stadig viktigere, men med Posten koster pakker på døren mer enn de smaker. Vi vet at forbrukere vil ha raskere og oftere levering, men Posten svarer med kutt i postombæring. I dag står Posten fremdeles sterkt blant nordmenn, men spørsmålet er hvor lenge relasjonen holder dersom de ikke evner å endre seg i takt med forbrukernes nye behov. Skal norske logistikkselskaper overleve i fremtiden, må vi faktisk evne å se fremover. Vi må utvikle leveringsalternativer som gjør livene til forbrukere enklere. Og vi må gjøre det nå.
Kontaktinfo:
Anders Angen
Daglig leder
Helthjem Netthandel AS
[1] Virke e-handel, SSB, Kvarud Analyse
[2] Bring Research Skandinavisk netthandel 2018
Nøkkelord
Kontakter
Marius Husebø-EvensenPressesjef
Tel:+47 98 04 32 44marius.husebo-evensen@helthjem.noBilder
Lenker
Om Helthjem
Helthjem representerer et landsdekkende nettverk av bud, som daglig leverer over 1,3 millioner aviser, magasiner, pakker og mat over hele landet. Helthjem er eneste distributør som henter og leverer hjem før frokost, både hverdag og helg, over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Helthjem
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Helthjem på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Helthjem
Helthjem støtter forslag om mer konkurranse i postmarkedet21.3.2025 14:14:49 CET | Pressemelding
Postutvalgets rapport peker på behovet for en mer moderne posttjeneste. Helthjem støtter anbefalingene og tilbyr allerede et landsdekkende, bærekraftig alternativ for distribusjon.
Helthjem vant NHOs miljøpris: – Et forbilde i bransjen21.10.2024 22:05:49 CEST | Pressemelding
Helthjem gikk helt til topps på NHOs miljøprisutdeling, der deres innovative bærekraftsløsninger spesielt imponerte juryen.
Helthjem økte omsetningen med over 80 millioner: – Vi nærmer oss milliarden3.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Helthjem Netthandel fortsetter sin imponerende vekst og har ambisjoner om å nå en milliard i årlig omsetning. – Vi er godt på vei, sier daglig leder Anders Angen.
Historisk Helthjem-rekord med nesten 600.000 bestillinger under Black Week – Overraskende!27.11.2023 17:02:59 CET | Pressemelding
– Covid-rekordene er nå historie, sier daglig leder i Helthjem, Anders Lunde Angen.
Helthjem med trippelsignering: – Rekordmange søkere18.9.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
– Vi vokser nå over markedet og trenger flere talenter på laget for å fortsette å kapre markedsandeler, sier netthandelsdirektør i Helthjem, Daniel Kongstvedt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom