Fritt valg av verksted uten å miste garantirettigheter

Bare halvparten av norske bileiere er klar over at du ikke må bruke merkeverkstedet for å beholde garantien på bilen, viser en undersøkelse Autobransjens Leverandørforening (ABL) gjennomførte i 2018.
- Dette viser at det tar tid før folk får med seg endringer, sier Sødal, - I 2013 avklarte Konkurransetilsynet, etter initiativ blant annet fra NAF, at fritt verkstedvalg ikke skal gå ut over fabrikkgarantiene, fortsetter han.
Fri konkurranse er bra for forbrukerne
Fritt verkstedvalg betyr at bileiere har rett til å velge verksted og reservedeler når de selv betaler for service eller reparasjon på bilen din. Bilimportørene og -produsentene kan ikke avslå garantikrav fordi bileieren har hatt service eller fått reparert bilen sin hos et frittstående verksted, eller reparasjonen er utført med uoriginale reservedeler. Eneste forutsetning for reservedelene er at de har tilsvarende kvalitet som originaldelen.
- Innfris ikke garantikrav når dette er oppfylt, brytes konkurransereglene, slår NAF-rådgiveren fast.
Velg fritt, men husk dokumentasjon
Velger du å bruke et frittstående verksted, må du huske å få dokumentasjon på jobben som er gjort og reservedelene som er brukt. Vedlikehold og reparasjoner skal være fagmessig utført og i tråd med fabrikkens retningslinjer. Verkstedet som brukes må være offentlig godkjent. Er denne dokumentasjonen i orden, gjelder garantiene på bilen.
- Selv om bileieren har ansvar for denne dokumentasjonen, har frittstående verksteder ansvar for å fremskaffe den, sier Nils Sødal.
Det betyr at verkstedet må gi deg som bileier nødvendig dokumentasjon, for å gi trygghet rundt valg av verksted og for å unngå usikkerhet om arbeidet er fagmessig utført.
Bruk din forbrukermakt
Fritt verkstedvalg gir deg som forbruker makt til å få en god pris på service og reparasjonsjobber.
- Det er alltid lurt å be om et tilbud fra minst tre verksteder. Et av dem bør være merkeverkstedet for din bil, rådgir Sødal.
Det er ikke gitt at merkeverkstedet er dyrere enn de frittstående. Konkurransen har ført til at merkeverkstedene har gått ned i pris og flere har innført prisløfte om at de skal matche andre tilbud.
Garantijobber skal tas hos merkeverksted
Utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien må fremdeles utføres av merkeverksted.
-Det er helt naturlig, i og med at det er bilprodusenten som står for garantien og du som bileier ikke betaler for garantijobber, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF MC: - Nå er vi tilbake på veien!21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Milde temperaturer og bare veier betyr at tohjulingen igjen kommer ut på veiene - Husk å se etter oss. Vi er lette å overse, lyder oppfordringen fra NAF MC.
Så mye brukte Akershus på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Akershus fylke brukte 1,2 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1664 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Østfold på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Østfold fylke brukte 573 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 1823 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Så mye brukte Møre og Romsdal på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Møre og Romsdal brukte 1,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 5529 kroner, noe som er litt mer enn året før, og tredje mest i landet.
Så mye brukte Trøndelag på vedlikehold av veiene i 202419.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Trøndelag fylke brukte 1,7 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 3511 kroner, noe som er litt ned fra året før og under gjennomsnittet for landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom