Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg

Lovisenberg overtar Attendos sykehjem

Lovisenberg utvider eldreomsorgen vesentlig ved å overta driftsansvaret for ytterligere fem sykehjem, tre i Oslo og to i Tønsberg. Lovisenberg har inngått avtale med Attendo om å overta eierskapet til Attendo Velferd og Attendo Omsorg, som i dag har ansvaret for å drive de fem sykehjemmene.

«Dette er nok et stort og viktig skritt i vår strategi om å vokse innenfor det offentlige rammeverket og å satse videre på en rendyrket sykepleierhøyskole, sykehus, eldreomsorg og andre velferdstjenester. Det styrker samhandlingen mellom eldreomsorg, høyskole og sykehusvirksomhet, helt i tråd med arven og oppdraget fra diakonissene, som grunnla Lovisenberg for over 150 år siden», sier Vidar Haukeland, administrerende direktør i Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg.

Etter avtalen overtar Lovisenberg driftsansvaret for sykehjemmene Paulus, Rødtvet og Romsås i Oslo, og sykehjemmene Maribu og Marie Treschow i Tønsberg 1. juli. Til sammen har disse fem sykehjemmene 335 langtidsplasser og 9 dagsenterplasser.

Etter overtakelsen, som er meldepliktig til Konkurransetilsynet, vil ikke Attendo ha noen sykehjemsvirksomhet i Norge. Boganes sykehjem i Stavanger, som i dag driftes av Attendo Velferd, vil bli overtatt av kommunen om kort tid.

Operativt vil de fem sykehjemmene bli drevet av Lovisenberg Omsorg, som i dag har ansvaret for å drive Fagerborghjemmet, Hovseterhjemmet, Smestadhjemmet og Manglerudhjemmet. Disse ble overtatt fra Unicare Omsorg i januar i år. Manglerudhjemmet blir rekommunalisert i sommer og går ut av Lovisenberg Omsorg. Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg (CGSL), som Lovisenberg har drevet siden 1973, blir også en del av merkevaren Lovisenberg Omsorg. I sum vil denne omsorgsparaplyen, som ledes av Janne Sonerud, da ha ansvar for å drive ni sykehjem med til sammen 794 langtidsplasser, 78 dagsenterplasser og ca 1800 medarbeidere.

«Lovisenberg Omsorg er den største ideelle aktøren innen eldreomsorg i Norge, og styrker gjennom denne overtakelsen sin posisjon gjennom å inkludere ende flere engasjerte, erfarne og høykompetente medarbeidere. Det innebærer samtidig et særlig ansvar og en stor mulighet til å bidra med innovasjon og utvikling for å skape en enda bedre eldreomsorg, i Oslo og i Norge. Det er jeg trygg på at vi skal få til, med sykehjem som alt ligger i front når det gjelder kvalitet i tjenestene, gode bruker- og pårørendeundersøkelser, utvikling av tjenestetilbud, kultur- og aktivitetstilbud, utviklingsmuligheter for ansatte, lavt sykefravær og gode resultater på medarbeiderundersøkelser», sier Janne Sonerud.

Janne SonerudAdministrerende direktør, Lovisenberg Omsorg

Tel:900 59 878

Om Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg
Lovisenberggaten 15A

22 35 83 00https://www.lovisenberg.no

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg er en ledende diakonal stiftelse og har gjennom 150 år drevet ideell virksomhet i Oslo med fokus på sykepleieutdanning og helse- og omsorgstjenester. Stiftelsen har eiet og drevet aldershjem siden 1928. All verdiskaping i stiftelsen og i de virksomheter den har eierskap i brukes til å videreutvikle den ideelle virksomheten.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg