Nye Veier vil bygge E6 i Vindåsliene med fire felt

Nye Veier ønsker å legge veilinjen i en dagsone vest for regulert trasé sør for Soknedal, blant annet ved å gjenbruke deler av eksisterende E6. Da kan trafikantene få firefelts motorvei og fartsgrense på 90, ev. 100 km/t, til samme kostnad som for den regulerte løsningen med ettløps tunnel med tre felt og 80 km/t.
– Vi får med andre ord en mer fremtidsrettet og trafikksikker vei for samme kostnad, sier Lars Bjørgård, utbyggingssjef i Nye Veier.
I november i fjor signerte Nye Veier kontrakt med FCC Construcción, som har Johs. J. Syltern og Rambøll med seg på laget. Siden den gang har de jobbet sammen med å optimalisere utbyggingsprosjektet som går fra Ulsberg til Vindåsliene.
– Vi har sett på i alt sju ulike løsninger, med tunnel, dagsoner og en kombinasjon av disse. Det alternativet vi har valgt er helt klart det beste målt opp mot våre prosjektmål. Sammenlignet med alternativet med doble tunnelløp får vi en kostnadsbesparelse i størrelsesordenen 300-350 millioner kroner med den foretrukne dagsoneløsningen, sier Bjørgård.
Vindåsliene er et komplisert område for veibygging med utfordrende topografi, hensynet til elva Ila og Dovrebanen.
– Med internasjonal erfaring fra spanske FCC og lokal kjennskap fra Syltern, kombinert med Rambølls planleggingskompetanse har vi sammen kommet frem til det vi mener en svært god løsning. Dette viser igjen at Nye Veiers gjennomføringsmodell med samhandling og tidlig involvering av rådgiver og entreprenør, gir bedre og mer kostnadseffektive løsninger, sier Arild Mathisen, prosjektleder for E6 Ulsberg-Vindåsliene.
Bra for klima og miljø
En dagsoneløsning er ikke bare billigere å bygge, den er også vesentlig billigere å drifte. En tommelfingerregel sier det er ca. 3-4 ganger dyrere å drifte en tunnel enn tilsvarende vei i dagen. Foruten sparte kostnader, er det andre positive sider med Nye Veiers alternativ. Det blir vesentlig mindre klimagassutslipp når vi ikke bygger tunnel. Det blir heller ikke beslaglagt mer dyrkamark med denne veilinjen i forhold til opprinnelig plan.
– Vi ser også på mulighetene for å utvide arealet for dyrkamark gjennom opparbeidelse av deponier for overskuddsmasser sier Mathisen.
Foreslått veilinje gir god tilkobling til E6 gjennom Soknedal, Statens vegvesen sitt prosjekt, og til lokalveien.
Kan bli byggestart til høsten
Nå starter prosessen med å omregulere området. Nye Veier har oppstartsmøte med Midtre Gauldal kommune denne uken for å starte planprosessen.
– Vi har målsetning om å komme i gang med anleggsarbeider i prosjektet i løpet av høsten, og vi håper at reguleringsplanen for Vindåsliene blir vedtatt slik at anleggsarbeidene kan starte der rundt årsskiftet 2020/2021. Dette krever at vi får en effektiv behandling av planen og at vi unngår innsigelser, sier Bjørgård.
Bygger for fremtiden
Trafikkveksten i området vil på sikt medføre at den regulerte løsningen med ettløps, trefelts tunnel blir underdimensjonert. Nye Veier mener det er riktig å bygge for fremtiden da det erfaringsmessig blir dyrere og mer komplisert å bygge om når behovene oppstår. Krav om doble tunnelløp og rømningsvei slår inn ved en trafikkmengde på 8000 kjøretøy per døgn. Etter prognosene vil dette behovet komme i perioden 2030-35.
– Med fire felt i Vindåsliene får vi en mer helhetlig og jevn standard for E6 gjennom Trøndelag, sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan. Han er meget fornøyd med at det nå ser ut som det blir mulig å realisere fire felt i Vindåsliene.
Nøkkelord
Kontakter
Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør
johan.arnt.vatnan@nyeveier.no
922 51 113
Bilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Gjøvik Graveservice bygger ny gang- og sykkelvei for Nye Veier10.4.2025 12:43:11 CEST | Pressemelding
I forbindelse med utbyggingen av E6 Storhove – Øyer skal Gjøvik Graveservice prosjektere og bygge en ca to kilometer lang gang- og sykkelvei langs fylkesvei 2522 mellom Midtskog til Måkrudgutua i Øyer kommune.
Fra fjell og stein til tunnel – markerte gjennomslag for Fåbergtunnelen31.3.2025 18:17:06 CEST | Pressemelding
14 måneder etter at den første salven ble avfyrt markerte Nye Veier og AF Gruppen at det er lys i begge ender av den 2,8 km lange Fåbergtunnelen.
Johs. J. Syltern AS skal bygge og utbedre E13619.3.2025 08:59:48 CET | Pressemelding
Nye Veier har tildelt arbeid med ny E136 ved Veblungsnes og strekningen Stuguflåten - Raudstøl i Romsdal til Johs. J. Syltern AS. Med seg har Syltern Rambøll Norge AS som rådgiver.
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 Bilstad-Bue5.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Nye Veier starter planarbeid for ny E39 mellom Bilstad i Lund kommune og Bue i Bjerkreim 5. mars 2025. Fristen for å gi innspill til planoppstarten er 25. april 2025.
Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakt for bygging av E6 Roterud - Storhove25.2.2025 15:06:24 CET | Pressemelding
AF Gruppen og deres rådgiver Norconsult skal bygge 23 kilometer ny firefelts motorvei langs Mjøsa for Nye Veier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom