Hjelper nordmenn hjem fra utlandet

Det sier Petter Lassen som er reiseskadesjef i forsikringsselskapet Frende.
UD har oppfordret alle norske borgere som er på reise i utlandet til å vurdere å reise hjem så fort som mulig.
- Det merket vi godt på pågangen til oss! Kundene er veldig opptatt av hvordan de skal komme seg hjem nå, sier Petter Lassen.
- Tidlig hjemreise, etter et slikt råd fra UD, dekkes under evakuering på reiseforsikringen. Da dekker vi rimelige og nødvendige merutgifter ved ombooking eller ny hjemreise, sier han.
Reisende må kontakte flyselskapet først
Kundene må først kontakte fly- eller reiseselskapet sitt for å prøve å booke om.
- Vi vet at mange sliter med å komme igjennom til reiseselskapet nå, og forstår at det er fortvilende. Samtidig er mange reiseselskap fleksible med refusjon og ombooking i disse dager, sier Petter Lassen. Han mener de fleste reisende har forståelse for at det kan ta tid å komme igjennom til reiseselskapene i den situasjonen vi er nå.
Voldsom pågang
Også forsikringsselskapet har voldsom pågang. De har satt inn ekstra ressurser for å hjelpe dem som trenger det. De jobber også hjemmefra. Forsikringsdekningene er utvidet for å bidra i den nasjonale dugnaden.
Frem til 28. mars kan reisende som vil hjem fra utlandet ordne ombooking uten å kontakte forsikringsselskapet.
- Det er en helt spesiell situasjon, og vi har stor pågang. Istedet for å ringe alarmsentralen som har mer enn nok å gjøre med øyeblikkelig hjelp akkurat nå, holder det for oss at kundene våre sparer på dokumentasjon og kvitteringer. Så kan de melde kravet til oss når de har kommet deg hjem, sier skadesjefen i Frende.
Dekker avbestilling til hele verden
Forsikringsselskapet dekker også avbestilling av alle private utenlandsreiser med avreise mellom 12. mars og 14. april.
- Slike avbestillinger ønsker vi at gjøres så raskt som mulig. Og du skal sjekke med flyselskap, reiseoperatør, hotell og eventuelt arbeidsgiver om refusjon og avbestilling før du kontakter oss, sier Petter Lassen. Reiseforsikringen vil kunne dekke det som ikke er dekket av disse aktørene.
Du skal altså vente med å kontakte forsikringsselskapet til du har avbestilt og fått svar på hva som blir refundert.
- Vi har massiv pågang. Alle som kan vente hjelper oss å prioritere dem som er på reise akkurat nå og trenger akutt hjelp, sier Lassen i Frende.
Skal du reise etter 14. april?
- Spørsmål om reiser etter 14. april må foreløpig vente. Situasjonen og reiserådene endrer seg raskt, så vi kan ikke gi deg gode svar om du ringer nå, sier reiseskadesjef Petter Lassen i Frende.
Nøkkelord
Kontakter
Petter Lassenskadesjef
Tel:+47 480 48 651petter.lassen@frende.noHeidi Tofterå Slettemoenkommunikasjonssjef
Tel:+47 97 02 97 02heidi.slettemoen@frende.nowww.frende.no/aktuelt/Bilder


Om Frende Forsikring
Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!
Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 330 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.
Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring
Nytt toppår for skjeggkreangrep4.9.2025 08:03:00 CEST | Aktuelt
Med 8500 behandlinger var 2024 det verste året noensinne når det kommer til skjeggkre. - Mange oppdager dem nå når høsten tar til og det blir mørkere ute.
Bestemorsvindel øker i Norge2.9.2025 07:55:00 CEST | Aktuelt
Det starter med en SMS eller en telefon og ender ansikt til ansikt. - Svindelmetoden har pågått i Sverige i noen år og nå ser vi at det har kommet til Norge.
4 av 5 vil ha brukte bildeler28.8.2025 08:02:00 CEST | Aktuelt
80 prosent av norske bileiere synes det er greit å få likeverdige, brukte bildeler når bilen skal repareres. - Nordmenn heier på gode og bærekraftige tiltak.
Forsikringssvindel: 1 av 3 unge vil prøve seg26.8.2025 07:57:00 CEST | Aktuelt
I fjor ble forsikringssvindel for en halv milliard avslørt i Norge. Ny undersøkelse avdekker nordmenns holdninger. - De er dårligere jo yngre folk er.
Dette irriterer oss mest med naboen21.8.2025 08:04:00 CEST | Aktuelt
Sjekk topplista og hvordan du unngår nabokonflikter i høst. - God kommunikasjon er som oftest nøkkelen, men for mange tar følelsene helt overhånd.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom