Nye Golf GTI og Golf GTE får premiere på bilutstillingen i Genève

- Bensin eller hybrid. Gofl GTI og plug-in-hybriden Golf GTE får nå den samme ytelsen
- «Innovision Cockpit». Golf GTI og GTE får digitalt instrumentdisplay og et 10-tommers infotainmentsystem
- Alltid pålogget. «We Connect» gir strømmetjenester, internettradio og andre nettbaserte funksjoner i Golf GTI og Golf GTE
- Distinkt design. Nye støtfangere, takspoiler, nye diffusorer og nye emblemer
- Lys som chrome. Golf GTI og Golf GTE vil for første gang få belyst grill som standard
En bil blir et ikon når design-DNA-et og karakteren er gjenkjennelig gjennom tiår. Men også et ikon må oppdateres med nye ideer for en ny tid – akkurat som nye Golf GTI og Golf GTE.
Den nye Golf GTI er en agil, rendyrket og effektiv kompaktsportsbil, med 245 hk (180 kW), og med høyteknologi for en digital tid.
Bensinmotoren på 2,0 liter er en direkteinnsprøytet turbomotor (EA888 evo4), med et maksimalt dreiemoment på 370 Nm. En 6-trinns manuell girkasse (MQ350) er standard, og som tilvalg kan en 7-trinns dobbelclutchkasse leveres (DSG, i utgave DQ381).
Med en systemeffekt på 245 hk (180 kW), har nye Golf GTE akkurat samme effekt som Golf GTI. Hybriddrivlinjen er utviklet for sportslige ytelser, som kombineres med muligheten til å kjøre rundt 60 km utslippsfritt. Så sant batteriet har tilstrekkelig ladestatus, starter nye GTE alltid helelektrisk – i «E-MODE».
I forehold til forgjengeren, er den elektriske rekkevidden betydelig forbedret. Det oppnås både gjennom bedre aerodynamikk, og at batteriet nå er på 13 kWh – en forbedring på rundt 50%. Golf GTE kan kjøre helelektrisk i opptil 130 km/h.
Drivlinjen er basert på en 1,4-liters bensinmotor med turbo (TSI, i utgave EA211), som yter 150 hk (110 kW). Hybridmodulen består av en 6-trinns DSG-girkasse (DQ400e), elektromotoren på 116 hk (85 kW) og litium-ion-batteriet.
Forbedret komfort og dynamikk. Volkswagen har perfeksjonert understellet i både Golf GTI og Golf GTE, og Golf GTI får et sportsunderstell som er 15 mm lavere enn standard.
Begge modellene har McPherson-foraksel, som kombineres med en multilink bakaksel, og en ny kontrollenhet for kjøredynamikk («Vehicle Dynamics Manager») benyttes for første gang. Systemet kontrollerer både XDS-funksjoner og de regulerbare støtdemperne (DCC er tilvalg).
Dette øker spranget mellom komfort og maksimal dynamikk betydelig, noe som gir et vesentlig løft i kjørepresisjon – den direkte kjørefølelsen som kjennetegner den rendyrkede GTI og GTE-opplevelsen.
Golf GTE kan bestilles fra juni med levering fra august. Golf GTI kan bestilles fra juli med levering fra september.
En ny utgave av Golf GTD vises også i Genève, men denne er ikke aktuell for Norge.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video av Golf GTI
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+ 47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder



Lenker
Om Volkswagen
Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.
Besøk oss gjerne på:
https://www.volkswagen.no/no.html
https://moller.no/no/nyhetsrom
Følg pressemeldinger fra Volkswagen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen
En ID. for alle: Volkswagen ID. EVERY1 viser fremtiden for elektriske småbiler5.3.2025 19:01:37 CET | Pressemelding
Verdenspremieren på konseptbilen ID. EVERY1 viser hva markedet har i vente når den produksjonsklare utgaven kommer i 2027. Ambisjonen er en startpris på under 20.000 euro.
Modell-offensiv fra Volkswagen26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Med en helt ny ID.3-utgave til under 300.000 kroner, billigere innstegsmodell av ID.4 og nye utstyrsvarianter av ID.4 og ID.5 GTX, går Volkswagen offensivt til verks for å tiltrekke seg enda flere kunder. – Dette gjør at noen av Norges mest populære bilmodeller blir enda mer attraktive, sier Sølve Kværn.
Anne og Nicholas vant hver sin Volkswagen ID.76.9.2024 15:05:00 CEST | Pressemelding
Over 17.000 deltakere har til sammen gått mer enn 90 runder rundt jorda for å vinne Volkswagen ID.7. Av de 5.721 deltakere som fullførte de 613 kilometerne som måtte til for å kunne vinne en bil, var det Anne Flemsæterhaug Waagan og Nicholas Winsnes som vant hver sin bil.
ID.3 GTX viderefører arven etter GTI19.8.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
I dag starter salget av sportslige Volkswagen ID.3 GTX. Bilen har 600 kilometers rekkevidde, kan leveres i en «Performance»-utgave slik som forgjengeren Golf GTI med inntil 326 hestekrefter, og koster fra 481.900 kroner.
I dag starter salget av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn med firehjulstrekk8.7.2024 16:40:00 CEST | Pressemelding
Nå kan Volkswagen ID.7 bestilles som GTX stasjonsvogn med 4MOTION firehjulstrekk, og prisene starter fra 579.400,- kroner. – Dette er et svært attraktivt tilbud som vi tror norske kunder vil sette stor pris på. Vi tror ID.7 vil blåse liv i stasjonsvogn-segmentet igjen, sier Sølve Kværn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom