Utfordrer brusgigantene
Saftsuksessen ZERoh! gikk fra null til 111 millioner i omsetning på tre år da den ble lansert i 2013. Nå satses det videre på merkevaren med den sukkerfrie brusen Gently sparkling ZERoh! I tillegg kommer den populære saften som vanlig med nye smaker.
Lerumfamilien viderefører dermed to av sine hovedmål: Redusere sukkerforbruket blant nordmenn, og skape vekst og arbeidsplasser i hjembygda.
– Våre produkter står på matbordet hos mange tusen norske familier hver dag. Vi skal gjøre det vi kan for å gi de beste smakene med minst mulig sukker. Slik bidrar vi til at nordmenn spiser og drikker sunnere, sier Trine Lerum Hjellhaug, som er fjerde generasjon i hjørnestensbedriften i Sogndal.
Idedugnad i familierådet
Familiebedriften Lerum i saftbygda Sogndal er ikke som alle andre. Da familien bestemte seg for å satse på noe helt nytt, samlet de seg til idèmyldring. Brus med spennende smaker og friske farger kom fort opp som et forslag, noe ungdommene i familien var spesielt begeistret for. Mor i huset, som også er direktør på fabrikken, tente på idéen. Hun stilte én betingelse: Den skulle være sukkerfri.
– Vi vet at vi fremdeles drikker for mye sukkerholdig brus her i landet. Det er et område hvor vi i Lerum kan bidra. Vi er jo kjent for de gode, sukkerfrie smakene i saft og syltetøy, og brus har vi laget her tidligere. Da startet ballen å rulle, forteller Trine Lerum Hjellhaug.
Konstruerte «boblemaskin»
Lerums egen Reodor Felgen, Kurt Lerum, tok ansvar. Han kunne lage en «boblemaskin», men han ville ikke fylle flaskene med hva som helst. Boblene i brusen skulle være diskrete og behagelige.
– Det var viktig for oss å lage en brus som ikke gir følelsen av at man skraper opp halsen når man drikke den. Det har jeg ikke sansen for, sier familiens fjerdegenerasjonstekniker.
Det er ikke hver dag en familiebedrift på Vestlandet utfordrer gigantene Coca-Cola og Ringnes. Lerumfamilien brukte kompetansen de har i eget hus og har fått utviklet en ny maskin som lager sprudlevann med friske smaker fra bær og frukt. Maskinen kostet fem millioner kroner.
– Det har vært en stor investering for oss, men vi er overbevist om at det er verdt det, sier Kurt Lerum.
Merkenavnsuksess
Da markedssjefen på fabrikken ville ha idèdugnad om navnet på brusen ble det ny samling i familierådet. Med god drahjelp fra markedsavdelingen gikk de for Gently sparkling ZERoh! Merkenavnet ZERoh! står allerede svært sterkt. Nå er målet å selge over en million halvlitersflasker med Sparkling ZERoh! i året.
– ZERoh! er et sterkt merkenavn som mange kjenner og liker. Da vi lanserte det i 2013 tok det helt av. I 2019 omsatte ZERoh! for 144 millioner kroner. I fjor kom vi, i samarbeid med Hennig-Olsen, også med ZERoh! saftis, som solgte over fire millioner ispinner og ble kåret til Årets Innovasjon i norsk dagligvare 2019. Det var ikke tvil om at den sukkerfrie brusen vår også skulle få det navnet, sier Trine Lerum Hjellhaug.
Hun gir æren til de ansatte og familien som tør å gå nye veier for å skape bærekraft og sikre arbeidsplasser i hjembygda.
– Vi fremstår kanskje som litt trauste sogninger, men sannheten er at innovasjonskraften og markedsinnsatsen hos oss overgår det meste i norsk matproduksjon. Lerum Fabrikker er en stor og viktig arbeidsplass som tar ansvar for samfunnet rundt oss gjennom fokus på folkehelse og trygghet. Det er vi stolte av, sier Trine Lerum Hjellhaug.
Gently sparkling Zeroh! kommer i fire ulike smaker i denne omgang. Peach and lemon, Strawberry and Passion fruit, Orange and Mango og Apple and Llime.
Nøkkelord
Kontakter
Ronny SolvikMarkedssjef
Tel:907 57 557ronny.solvik@lerum.noBilder
Om Lerum
Med lidenskap og kunnskap om foredling av ekte frukt og bær har familien Lerum sidan 1907 safta og sylta i saftbygda Sogndal. Vi er stolte over at vi framleis er ei familiebedrift som i dag vert driven av 4. generasjon Lerum. Vi skal lage verdas beste smak av frukt og bær!
Følg pressemeldinger fra Lerum
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lerum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Lerum
To nye smaker fra ZERoh!: Saft med smak av skumnisser og pepperkaker2.10.2024 08:01:00 CEST | Pressemelding
Årets julenyhet fra saftbygda vil trolig gi nordmenn hakeslipp.
Endelig solbærsirup uten tilsatt sukker6.2.2024 08:00:38 CET | Pressemelding
Lerum har hatt stor suksess med saft uten tilsatt sukker, men den folkekjære solbærsirupen har vist seg å være vanskelig å endre. Frem til i år.
Lerum og De Historiske med eit historisk samarbeid27.4.2023 09:01:00 CEST | Pressemelding
Lerum lanserar eit eksklusivt syltetøy for De historiske med bær frå garden der det heile starta i 1907. Bæra er handplukka og foredla til eit syltetøy med heile 70 prosent bringebær .
Lerum lanserer saft med julebrussmak: – Nå blir det både Rød og Brun julebrussaft i butikkene!11.10.2021 10:00:00 CEST | Pressemelding
I år kommer det sukkerfri saft med julebrussmak fra saftbygda. Og ikke bare én. Lerum lanserer to forskjellige smaker – både rød og brun.
Lerum lanserer skvåsj24.2.2021 13:15:00 CET | Pressemelding
Vet du ikke hva skvåsj er? Da er du ikke alene! Selv ikke produktutviklerne i Lerum var klar over at språkrådet hadde fornorsket et ubrukt begrep i den gamle saftforskriften. Årets nyvinning er to ulike smaker skvåsj.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom