Lerum

Endelig solbærsirup uten tilsatt sukker

Lerum har hatt stor suksess med saft uten tilsatt sukker, men den folkekjære solbærsirupen har vist seg å være vanskelig å endre. Frem til i år.

Solbærsirup uten tilsatt sukker
Solbærsirup uten tilsatt sukker Lerum

Helt siden Lerum startet med saft uten tilsatt sukker i 2006 har smaksforskerne fra saftbygda i Sogn forsøkt å få frem en variant med solbær.

Administrerende direktør i Lerum Trine Lerum Hjellhaug forklarer at det har vist seg å være vanskeligere å få til enn man skulle tro. Denne våren bærer arbeidet frukter.

– Solbær har en ganske distinkt og spiss smak som trenger sukker for å få frem smakskvalitetene i bæret. Solbær trenger rett og slett mye sukker, og det har vist seg å være vanskelig å finne ut av hvordan solbærsirup uten tilsatt sukker kunne lages, sier Lerum Hjellhaug.

Smaksgjennombrudd

Hun forteller det måtte utvikling av en helt ny aroma for å få den ønskede konsistensen og gode solbærsirupsmaken.

– Den nye blandingen viste seg å være en innertier! Aromaen ga oss muligheten til å få mer av den naturlige solbærsmaken. Kombinert med andre ingredienser, slapp vi da å tilsette sukker, sier den fornøyde administrerende direktøren.

Hun forteller at smaken av den nye sirupen har gitt svært gode resultater i Lerums testpaneler. I blindtester har ofte testpersonene oppgitt at de trodde det var den originale solbærsirupen de drakk.

Historisk og prisvinnende

Ikke alt har blitt dokumentert opp gjennom årene hos Lerum, men Solbærsirupen slik vi kjenner den i dag ble lansert på 70-tallet. Solbærene var fra lokale bærdyrkere i regionen, og ble sortert og levert til fabrikken. Saften ble tappet på en brun glassflaske. I arbeidet med lanseringen av den sukkerfrie varianten fant Lerum en tomflaske som sto gjemt i en hylle på Lerum sitt museum i Sogn. På etiketten står det solbærsirup, og Lerum Hjellhaug forteller at flasken skapte engasjement.

– Vi var usikre på hvor gammel flasken er og hvor lenge det faktisk er siden vi lagde vår første solbærsirup. Lokalhistorikere og en del av den eldre garde i Lerum-slekta fant ut at flasken trolig stammer fra begynnelsen av 1920-tallet. Det innebærer at vi jo har gått glipp av et 100-års jubileum vi sikkert kunne feiret, sier Lerum Hjellhaug.

Stolt over solbærsirupen

Lerum Hjellhaug mener det er spesielt tre hovedårsaker til at solbærsirupen er så populær.

– Det første er at solbær er kjent for å være rikt på c-vitaminer, og det andre er at den har vist seg å være spesielt god å varme opp. For såre norske halser og skiglade nordmenn har solbærtoddyen blitt spesielt folkekjær. Den tredje grunnen er helt enkelt den unike smaken som ikke ligner på noe annet.

Lerum har vært veldig stolte over solbærsirupen siden lanseringen på 70-tallet. Saften er den mest solgte saften i Norge, og stoltheten ble ikke noe mindre da solbærsirupen  i 2023 vant den internasjonale prisen “Superior taste award” hos International Taste institute i Brussel.

– Solbærsaft har blitt laget på mer eller mindre samme måte i alle år, så æren for denne prisen deler vi med generasjoner av saftkokere. I dag feirer vi uansett solbærsirup uten tilsatt sukker.

Bilder

– Vi var usikre på hvor gammel flasken er og hvor lenge det faktisk er siden vi lagde vår første solbærsirup. Vi fant ut at flasken trolig stammer fra begynnelsen av 1920-tallet, sier Lerum Hjellhaug.
Solbærsirup uten tilsatt sukker

Lerum

Med lidenskap og kunnskap om foredling av ekte frukt og bær har familien Lerum sidan 1907 safta og sylta i saftbygda Sogndal. Vi er stolte over at vi framleis er ei familiebedrift som i dag vert driven av 4. generasjon Lerum. Vi skal lage verdas beste smak av frukt og bær!

Følg pressemeldinger fra Lerum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lerum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lerum