Vant pris for beste kundeservice - fjerde år på rad!

Hvert år deles Kundeserviceprisen ut i syv klasser. If ble best i forsikringsklassen da prisen ble delt ut under Kundeservicedagene onsdag kveld.
- Helt utrolig! Jeg er så stolt over arbeidet som legges ned, sier konserndirektør for forretningsområdet Privat i If, Ingrid Janbu Holthe.
Det er fjerde gang på rad at If vinner prisen blant forsikringsselskapene: Både i 2017, 2018 og 2019 vant Ifs skade- og kunderådgivere den anerkjente prisen.
Egen jobbkultur
Prisen er basert på intervjuer der 20 000 kunder er blitt spurt om hvor fornøyde de er med sitt selskap i forskjellige kategorier. Det betyr at de spurte ikke er tilfeldige personer som er spurt om sin oppfatning, men ekte kunder som har blitt spurt om sin kundeopplevelse.
- Hvorfor vinner If igjen?
- Kulturen vår og folkene våre kan ingen kan kopiere, og det er det som vil skille oss fra konkurrentene over tid. Vi har ansatte som brenner for jobben og ofte strekker seg litt lenger for å hjelpe kundene våre, sier Holthe i If.
Kundetilfredsheten har økt til tross for at skadebehandlerne har flere saker enn tidligere, ifølge skadesjef Inge Oksvik.
- I løpet av de to siste årene har våre skadebehandlere hjulpet kundene i 35 000 flere tilfeller i året enn for to år siden, og kundene har aldri vært mer fornøyde. De merker jobben vi gjør, mener han.
- Vi skal løse kundens problem
- Hva har endret seg?
- Vi bruker mer tid, vi er er flinkere til å lytte etter hva kunden lurer på og hva som er kundens problem, og vi setter oss inn i situasjonen. Enten skal vi løse kundens problem, eller så skal vi sette kunden i stand til å løse sitt eget problem, også når det ikke er dekningsmessig over forsikringen hos oss. 30 % av kundene som fikk bistand av oss på Sola, tilhørte andre selskap. Vi ga råd, og hadde vi tid, så ble takstmennene med ut og så på deres biler. Det koster oss ikke noe. Det å bruke kompetansen til å hjelpe kunden – dèt mindset’et har kommet enda sterkere, sier Oksvik.
En kultur der alle blir sett
Tove Skarsheim, som leder Ifs kundesentre i Norge, fikk selv prisen for beste kundeserviceleder på tvers av bransjer i 2018. Hun nevner flere eksempler på endringer i arbeidskulturen i If de siste årene:
- Kundesenteret jobber målrettet med å forbedre rådgivningen du får når du tar kontakt med oss. Alle medarbeidere har individuelle treningsplaner for å bli best i bransjen. Vi trener og evaluerer hva vi er gode på og hva vi må jobbe med Vi jobber mye med å skape en kultur hvor folk blir sett og har mulighet til utvikling. Lederskap står veldig høyt på agendaen i våre sentre for å legge til rette for engasjement, glede og også klare forventinger. For å kunne skape gode opplevelser for kundene er vi helt avhengig av at folk har det gøy på jobb og blir satset på, forklarer hun.
Det er Tekna og Kantar som deler ut prisen til det beste kundesenteret. Prisen ble delt ut under Kundeservicedagene på Fornebu onsdag kveld. If var nominert i forsikringsklassen sammen med Gjensidige, KLP og Frende.
Nøkkelord
Kontakter
Jon BergeInformasjonsdirektør
Tel:+47 905 98 680jon.berge@if.noBilder


Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
If på Arendalsuka 202513.6.2025 09:09:30 CEST | Pressemelding
Vi i If er på plass under Arendalsuka i august. I år står forebyggende helse, helse og sykefravær, ekstremvær og klimatilpasning på agendaen.
Nordmenn fortsetter å jobbe når de er syke12.6.2025 07:37:35 CEST | Pressemelding
Sju av ti nordmenn jobber, selv om de føler seg syke, viser resultater i Nordisk Helserapport 2025 fra forsikringsselskapet If. Norske arbeidstakere skiller seg oppsiktsvekkende ut fra nordiske naboer.
Nordmenn følger ikke servicen, får motortrøbbel på bilferie9.6.2025 07:40:00 CEST | Pressemelding
Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. Forsikringsselskapet If får alene inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden.
Beboere er uvitende om innbofelle i borettslag27.5.2025 07:32:20 CEST | Pressemelding
Mange beboere i borettslag og sameier risikerer å stå nærmest på bar bakke økonomisk etter brann. En lei misforståelse kan koste hundretusener av kroner, ifølge forsikringsselskapet If.
Ny rapport: Vanskelig å sjonglere jobb og privat på hjemmekontor21.5.2025 07:39:24 CEST | Pressemelding
Å balansere jobb og privatliv er vanskeligere for folk som jobber hjemmefra enn for folk som er fysisk på arbeidsplassen. Det viser nye tall i en helserapport fra forsikringsselskapet If.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom